اولین حضور زنان در ورزشگاه آزادی

اولین حضور زنان در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی چگونه گذشت؟

بعد از تقریبا چهل و یک سال 18 مهر امسال شاهد اولین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی که رویدادی جالب و همانقدر هم دور از انتظار بود، با کشمکش‌های فراوان و گاهی به تلخی از دست دادن جان انسانی بیگناه، با پیگیری و اخطار فیفا به حقیقت پیوست. البته تا قبل از این در بعضی بازی‌های ملی بانوان اجازه حضور در استادیوم را داشتند، البته قابل ذکر است که فقط بانوانی که تابعیت غیر‌ایرانی داشتند فرصت ورود به ورزشگاه را پیدا کردند، که آن زمان هم بشدت با اعتراض عضو جنبش زنان روبرو شدند.

اما می توان به اولین حضور غیر رسمی بانوان در بازی مقدماتی جام جهانی ایران و بحرین سال 2006 که در زمان ریاست جمهوری سید‌محمد خاتمی اتفاق افتاد، نیز اشاره کرد.

اولین حضور زنان در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی

جالب است این موضوع نیز ذکر شود که در سال 1385 رییس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد خواستار حضور زنان در ورزشگاه شد که با مخالفت شدید گروهی از روحانیون روبرو شد و از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. روحانیون معتقد بودند تضمینی بر رعایت اصول حجاب و عفاف از سوی بانوانی که در ورزشگاه حضور خواهند داشت، وجود ندارد.

حضوری غیرقابل وصف که جهانی شد

بازتاب ورود زنان به ورزشگاه آزادی در دو روزنامه‌ی معروف عربستان سعودی، خبرگزاری رسمی CNN و بسیاری خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی ورزشی جهان چشمگیر است.

اولین حضور زنان در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی

این حضور در صفحه رسمی اینستاگرام  AFC نیز به اشتراک گذاشته شد و رئیس فیفا حضور مشتاقانه هزاران نفر از زنان در ورزشگاه را ستود و نوشت:

“این اشتیاق ما را تشویق می‌کند تا بیش از پیش، راهی را که شروع کردیم ادامه دهیم.”

واکنش سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس مردمی به اولین حضور زنان در ورزشگاه آزادی

نخست می‌توان به ادای احترام بازیکنان تیم ملی به اولین حضور زنان در ورزشگاه آزادی هنگام گرم کردن پیش از دیدار برابر کامبوج که بسیار جوانمردانه و زیبا بود، اشاره نمود. در ادامه به واکنش مسئولین و چهره‌های سرشناس می‌پردازیم.

اولین حضور زنان در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی

عادل فردوسی‌پور که این روزها از تلویزیون دور است با پیامی نوشت:

“عمیقاً و قلباً بسیار خوشحالم که پس از سالها محرومیت، بانوان عزیز در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کردند. تماشای بازی در ورزشگاه‌ها حق طبیعی زنان شایسه کشور ماست و امیدوارم این حضور در ورزشگاه‌ها به شکل حداکثری تدوام پیدا کند.”

انتقاد علی شکوری راد از صدا و سیما به دلیل بی‌توجهی به حضور بانوان در استادیوم آزادی

“بازی ایران و کامبوج به دقیقه 34 رسیده و ایران 4 گل زده، تماشاگران زن در ورزشگاه هستند و کلیپ‌ها در فضای مجازی تراکم حضور و هیجان آنها را نشان می‌دهند، اما گزارشگر صدا و سیما تاکنون اشاره‌ای به حضور آنها نکرده و دوربین شبکه 3 تصویری از آنها نشان نداده است.”

اولین حضور زنان در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی

پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس ایران، در توییت خود اینچنین گفت:

“این اتفاق مهم پس از چهل سال، نتیجه پیگیری مسالمت‌آمیز زنانی است که مردان با غیرت ایرانی حامی‌شان بودند اما مهم، تداوم حضور است.

اختصاص صندلی بصورت محدود و عدم صدور مجوز برای ورود عکاسان زن، نشان می‌دهد که هنوز این موضوع بطور کامل پذیرفته نشده است.”

علی دایی قبل از شروع بازی در صفحه‌ی اینستاگرام خود اینطور نوشت:

“باز جای شکرش باقی است با فشار فیفا حداقل بانوان ما از کمترین حق خود که حضور در ورزشگاه‌ها هست، می توانند تا حدودی بهره ببرند.

عده‌ای اظهار نظر می‌کنند که بانوان به استادیوم نروند چون آنجا فحاشی می‌شود، ما در کوچه و خیابانی فحاشی نمی‌شنویم؟ فقط در استادیوم فحاشی می‌شود؟!”

رامبد جوان که خود سوژه‌ی ماه‌های پیش بود،نوشت:

“حضور خانم‌های بسیار محترم رو در استادیوم فوتبال تبریک می‌گم. خیلی کیف کنین. به‌به”

علیرضا بیرانوند دروازه‌بان جنجالی در مصاحبه‌ی بعد از بازی گفت:

“خوشحالم که همسرم به استادیوم آمد و به آرزویش رسید”

و بسیاری اظهارنظر دیگر که شاید در مطلبی دیگر و زمانی دیگر به آن پرداخته شود.

اولین حضور زنان در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی

سخن آخر

در این بازی پر گل که با 14 گل به نفع تیم ملی ایران به اتمام رسید، چهره‌های شناخته شده از جمله سارا و نیکا، خواهران دوقلوی سریال پربیننده‌ی پایتخت و یاسمن اشراقی، نتیجه امام خمینی نیز حضور داشتند. ما نیز امیدواریم این حضور پرشور تدوام داشته  و بانوان سرزمینمان از حقوق خود بهره‌مند شوند.

تمامی تصاویر این مطلب توسط خانم غفاری به‌صورت اختصاصی گرفته شده است

امتیاز: 4.7 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar sahar گفت:

    بعد سالها تازه داریم میرسیم به حقوق اولیه مون :l

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.