باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان با معماری بی‌نظیر و طراحی منحصربه‌فرد

در ایران به دلیل علاقه‌ی کم مردم به کتاب، توجه کمی به کتابخانه‌ها می‌شود و مردم برای مطالعه‌ی کتاب کمتر به کتابخانه‌ها می‌روند. درنتیجه به‌طورکلی در ایران کمتر به کتابخانه‌ها اهمیت داده می‌شود. اما در کشورهای توسعه‌یافته کتابخانه یک محیط امن برای مردم است که موردتوجه همگان قرار می‌گیرد. به همین دلیل شاهد باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان با معماری‌ها و ساختار فوق‌العاده‌ای در برخی کشورها هستیم. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی تعدادی از کتاب باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان بپردازیم.

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

۹) کتابخانه George Peabody در بالتیمور، ایالات متحده

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

این کتابخانه یکی از باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان است که با عنوان موسسه Peabody شناخته‌شده است. این کتابخانه در سال 1857 ساخته و در ابتدا فقط در اختیار شهروندان بالتیمور قرار داشته است. در سال بعد ساختمان کتابخانه George Peabody رسماً در اختیار عموم قرار گرفت. امروز این کتابخانه مجموعه‌ای از 300000 مورد کتاب با عناوین مختلف را در اختیار مردم قرار می‌دهد. موضوعات این کتاب‌ها شامل معماری، جغرافیا، اکتشافی، ادبیات آمریکا، تاریخ بریتانیا و آمریکا، هنر و بسیاری از موضوعات متنوع دیگر است. از سوی دیگر این کتابخانه به دلیل معماری بی‌نظیر و زیبایش بسیار موردتوجه قرارگرفته و شناخته‌شده است.

۸) کتابخانه عمومی نیویورک در نیویورک، ایالات متحده

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه عمومی نیویورک، چهارمین کتابخانه بزرگ جهان است. این کتابخانه بیش از 53 میلیون مجموعه کتاب را در خود جای‌داده و این مجموعه‌ها شامل نسخه‌های دیجیتالی، نسخه‌های خطی، نقشه‌ها و دیگر موارد این‌چنینی به است. ستون‌های این کتابخانه شامل قفسه‌هایی با طول 125 مایل بوده است. این کتابخانه نسخه‌ی اصلی نامه‌های کریستوفر کلومبز را دارد که این نامه در سال 1493 نوشته‌شده است. این کتابخانه که بزرگ‌ترین ساختمان مرمر ایالات‌متحده نیز محسوب می‌شود از بیش از 530000 فوت مکعب سنگ مرمر ساخته‌شده و در ورودی آن دو مجسمه با مفهوم صبر و استقامت قرار داده‌شده است. کتابخانه‌ی عمومی نیویورک تعداد زیادی مجسمه با نمادهای عشق، تاریخ، مذهب، فلسفه و شعر را در خود جای‌داده و با داشتن سقفی زیبا و چراغ‌های تزئینی بی‌نظیر طراحی منحصربه‌فردی را به ارمغان آورده است.

۷) کتابخانه عمومی استکهلم در استکهلم، سوئد

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه عمومی استکهلم یکی از نشانه‌های و نمادهای استکهلم بوده که این کتابخانه در سال 1928 تأسیس‌شده است. این کتابخانه با معماری سوئی بی‌نظیرش دارای 4400000 مجموعه بوده که در این مجموعه شاهد 2 میلیون کتاب و 2.4 میلیون نوار صوتی هستیم. نکته‌ی جالب این کتابخانه این است که مجموعه کتاب‌های این کتابخانه در 100 زبان مختلف در اختیار مردم قرارگرفته است. بازدید از این کتابخانه برای عموم آزاد است. کتابخانه عمومی سوئد با داشتن تعداد زیادی پنجره بسیار نورگیر بوده و معماری منحصربه‌فردی دارد.

۶) کتابخانه Real Gabinete Portuguese de Leitura در ریودوژانیرو، برزیل

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه Real Gabinete Portuguese de Leitura در مرکز شهر ریودوژانیرو بوده و نام آن به معنای اتاق مطالعه سلطنتی پرتغالی است. این کتابخانه دومین مجموعه بزرگ ادبیات پرتغالی در جهان است که توسط مهاجران پرتغالی در سال 1837 تأسیس شده و بیشترین کتاب‌های ادبیات پرتغالی را در خود جای‌داده است. این کتابخانه‌ی پرتغالی‌ها بیش از 350000 اثر از قرون 16، 17 و 18 میلادی را ارائه می‌کند و آثار و اطلاعات ارزشمندی را در راستای فرهنگ و تاریخ پرتغال در اختیار مردم قرار می‌دهد. بخشی از این کتابخانه نیز شامل مجسمه‌ها، سکه‌ها و نقاشی‌های باستانی است. علاوه بر موارد ذکرشده شاهد معماری زیبا و باورنکردنی از این کتابخانه هستیم. قفسه‌های چوبی، درهای تزئینی و منحصربه‌فرد، ساختار شیشه‌ای زیبا و لوسترهای زیبا، این کتابخانه را به محیطی خاص تبدیل کرده است.

۵) کتابخانه دولتی ویکتوریا در استرالیا

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

این کتابخانه که یکی از باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان است درواقع یک نماد فرهنگی از ایالت ویکتوریا بوده که 2.2 میلیون مجموعه کتاب را در خود جای‌داده است. این کتابخانه تمامی کتاب‌های و مجلات نقاشی و هنری، تاریخ و فرهنگ ویکتوریا و کتاب‌های متنوع دیگر را در اختیار مردم قرار داده است. از سوی دیگر در این کتابخانه شاهد صدها هزار فایل صوتی، نقشه‌ها، تصاویر، روزنامه‌ها و دست‌نوشته‌ها نیز خواهیم بود. شایان‌ذکر است که این کتابخانه محل نگهداری مهم‌ترین اسناد تاریخی نیز است. در این کتابخانه آثار هنرمندان و نمایشگاه‌های افسانه‌ای نیز ارائه‌شده است که دوره‌های مختلف ویکتوریا را به تصویر می‌کشد. این کتابخانه علاوه بر مجموعه کتاب‌های متنوع از معماری دیدنی هم برخوردار بوده و شامل بخش‌هایی چون اتاق مطالعه، گالری هنری قرن 19، اتاق سمینار و مرکز کنفرانس است. یک کتابخانه به‌صورت 8 ضلعی طراحی‌شده و می‌تواند در 600 خواننده را در یک لحظه در خود جای دهد.

۴) کتابخانه کنگره در واشنگتن دی سی، ایالات متحده

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه کنگره در واشنگتن دی سی بزرگ‌ترین کتابخانه هم ازنظر تعداد کتاب و هم ازنظر قفسه در جهان است. این کتابخانه دارای 158 میلیون مجموعه آثار در 838 مایل از قفسه کتاب بوده که شامل 33 میلیون کتاب، 13.5 میلیون عکس، 98 میلیون نسخه خطی، 6.7 میلیون نسخه موسیقی، 5.5 میلیون نقشه و 3.5 میلیون فایل صوتی است. باید اشاره‌کنیم که سالانه دو میلیون آثار به این کتابخانه اضافه می‌شود. کتابخانه کنگره در سال 1800تأسیس شد. در سال 1814 نیروهای بریتانیا، کتابخانه و بسیاری از مجموعه‌های آن را نابود کردند که سال بعد، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، توماس جفرسون، 24000 دلار و 6487 کتاب برای بازگرداندن کتابخانه اهدا کرد. نکته‌ی جالب این است که این کتابخانه کتاب‌های به 470 زبان مختلف را در خود جای‌داده است و همچنین یکی از باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان هم محسوب می‌شود. کتابخانه کنگره علاوه بر بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌ها، با معماری فرهنگی خیره‌کننده‌اش نیز شناخته می‌شود.

۳) کتابخانه دانشکده Trinity در دوبلین، ایرلند

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه دانشکده Trinity بیش از 6 میلیون جلد چاپی را در خود جای‌داده و بزرگ‌ترین کتابخانه ایرلند محسوب می‌شود. این کتابخانه دارای حق کپی‌رایت است و می‌تواند مجموعه کتاب‌ها را به‌صورت رایگان منتشر کرده و در اختیار مردم قرار دهد. امروزه این کتابخانه، مجموعه‌ای بزرگ از مجلات، نسخه‌های خطی، فایل‌های صوتی، نقشه‌ها و کتاب‌های الکترونیکی است. کتاب کالس و کتاب دوروور مهم‌ترین گنجینه‌های موجود در مجموعه کتابخانه دانشکده تریتی ایالت دوبلین هستند. درواقع کتاب کالس یکی از باارزش‌ترین نسخه‌های خطی بوده که تاکنون تولیدشده است و کتاب دوروور نیز قدیمی‌ترین کتاب انجیل موجود است. اتاق اصلی این کتابخانه 213 فوت طول و 42 فوت پهنا دارد. این کتابخانه مجسمه‌هایی از سنگ مرمر از نویسندگان و فیلسوفان را نیز در خود جای‌داده است. این کتابخانه‌ی بسیار زیبا که یکی از باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان است، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایرلند نیز محسوب می‌شود.

۲) کتابخانه Admont Abbey در ادمونت، استرالیا

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه Admont Abbey یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های مدرن جهان است. این کتابخانه بخشی از کلیسای Admont Abbey در استرالیا بوده که بیش از 70 متر طول و 14 متر عرض دارد. سقف زیبای این کتابخانه بسیار فوق‌العاده بوده که مراحل کشف اطلاعات و وحی الهی را به تصویر می‌کشد. این کتابخانه هفت طبقه دارد که شامل مجموعه آثار مختلف است. همچنین تعدادی مجسمه قابل‌توجه و زیبا در این کتابخانه دیده می‌شود. طراحی کلی و هنر در کتابخانه Admont Abbey نشان‌دهنده روشنگری است. کتابخانه Admont Abbey مجموعه‌ای از 200000 جلد کتاب بوده که 1400 نسخه از آن برای قرن هشتم است که باارزش‌ترین اقلام این مجموعه محسوب می‌شود. همچنین 530 کتاب از قرن شانزدهم اروپا نوشته‌شده است که این مجموعه‌ی ارزشمند نیز در این کتابخانه وجود دارد.

۱)‌ کتابخانه Bibliotheque Nationale de France در پاریس، فرانسه

باشکوه‌ترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه Bibliotheque Nationale de France که باشکوه‌ترین کتابخانه جهان است که درواقع سومین کتابخانه بزرگ اروپا محسوب می‌شود. نام این کتابخانه به معنای کتابخانه ملی فرانسه بوده که در سال 1461 تأسیس شده است. در نهایت در سال 1995 ساختمان جدید برای کتابخانه ملی فرانسه ساخته‌شده که از معماری و طراحی بی‌نظیری برخوردار بوده است. ساختمان باشکوه کتابخانه ملی فرانسه دارای 4 برج به شکل L بوده و ساختار منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند.

این کتابخانه یک فضای داخلی باشکوه نیز در اختیار مردم قرار می‌دهد. کتابخانه Bibliotheque Nationale de France در لحظه می‌تواند 1600 نفر خواننده را در خود جای دهد و همچنین اتاق‌های خصوصی را برای محققان اختصاصی ارائه کرده است. 40 میلیون آثار در این کتابخانه ارائه‌شده که شامل 14 میلیون کتاب و نشریات، 10 میلیون اسناد تاریخی، 5000 نسخه یونانی و صدها هزار نقشه و تصویر است. البته شایان‌ذکر است که آثار این کتابخانه سالانه 150000 مورد جدید را به خود اضافه می‌کند و روزبه‌روز در حال افزایش است.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar افسر گفت:

    درود و عالی بود، دستای گلت درد نکنه؛ خدا کنه زیاد از این پستا بذارین تا مردم تشویق به کتابخوانی بشن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.