زنان در مقابل ویروس کرونا

چرا بدن زنان در مقابل ویروس کرونا مقاومت بهتری دارد؟

تا امروز متوجه شده‌ایم که بدن زنان در مقابل ویروس کرونا مقاوم‌تر بوده و زنان کمتری به این ویروس مبتلا شدند یا اگر مبتلا شدند آمار زنانی که توسط این ویروس از دنیا رفته‌اند نسبت به مردان کمتر بوده است. در حقیقت، متخصصان در اوایل طبق الگویی متوجه شدند که نه تنها مردان بیشتر از زنان به بیماری کرونا ویروس مبتلا می‌شوند بلکه احتمال مرگ در مردان بالاتر است. در ادامه علت این موضوع را بررسی خواهیم کرد و می‌گوییم که چرا بدن زنان در مقابل ویروس کرونا مقاومت بهتری دارد؟

دلیل اینکه زنان نسبت به مردان کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند این است که زنان پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به ویروس دارند. محققان دانشگاه Yale طبق مطالعات مختلف به این نتیجه رسیدند که مقاومت بدن زنان و مردان در برابر ویروس‌ها متفاوت بوده است.

زنان در مقابل ویروس کرونا

این تحقیقات نشان داده که بدن زنان سلول‌های T فعال‌تری نسبت به مردان دارند. سلول‌های T که سطح دوم دفاعی بدن در برابر ویروس هستند در بدن زنان قوی‌تر عمل می‌کنند و مانع ورود ویروس‌‌ها به بدن خواهند شد. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که بدن زنان در این شرایط قوی‌تر عمل کند و احتمال ابتلا به ویروس در زنان کاهش یابد.

طبق این تحقیقات در زنان مسن نیز این سلول‌ها T وجود دارند و قدرتمند عمل می‌کنند. اما از سوی دیگر عملکرد سلول‌های T در مردان مسن پایین‌تر بوده و به همین دلیل ویروس می‌تواند از آن گذر کند و وارد بدن شود. در واقع مردان مسن توانایی تحریک سلول‌های T را از دست می‌دهند و راحت‌تر از دیگران به این ویروس مبتلا می‌شوند.

البته استثنا هم در این تحقیقات وجود داشته و به نتیجه رسیدن در این زمینه بسیار دشوار بوده است. اما این نتایج کمک زیادی به شناخت ویروس کرونا کرده است. این موضوع حتی در رابطه با واکسن هم صادق خواهد بود. ممکن است که مردان برای مقاوم شدن در برابر ویروس کرونا به دوزهای بالاتری از واکسن نیاز داشته باشند و در عوض زن‌ها با دوز پایینی از واکسن ایمن‌سازی شوند.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    پس حق برابری زن و مرد چی میشه؟! باز هم تبعیض!!!😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.