چگونه در سفر بدون ناراحت کردن مردم عکس محترمانه از آن‌ها بگیریم؟

در این مطلب به این نکته می‌پردازیم که چگونه در سفر بدون ناراحت کردن مردم عکس محترمانه از آن‌ها بگیریم. گاهی اوقات به عنوان عکاس مبتدی یا حرفه‌ای در سفر هستیم و قصد داریم برای ثبت لحظه حال یا ثبت فرهنگ یک منطقه‌ای از مردم آن منطقه عکس بگیریم. Lucy Laucht برای شرکت‌های بزرگ ماجراجویی و گردشگری و نشریات مسافرتی به هر نقطه از هند تا پرو سفر می‌کند. او به عنوان یک عکاس سفر، یک هدف دارد: ثبت تصاویری که ماهیت مقاصدی را که بازدید می‌کند نشان می‌دهد – از جمله افرادی که در آن‌ها زندگی می‌کنند. او در اینجا مهمترین قوانین خود را برای گرفتن عکس محترمانه از مردم با ما به اشتراک می‌گذارد.

چگونه در سفر عکس محترمانه بگیریم:

1. لحظاتی دوربین خود را کنار بگذارید

 Laucht یک نکته نسبتاً غیر متعارف را برای عکاسان مبتدی و با تجربه  توصیه می‌کند: قبل از عکاسی، دوربین خود را برای مدتی کنار بگذارید. چرا؟ او می‌گوید: «گاهی اوقات بهتر است که برای چند ساعت بدون دوربین خود، جست و جو کنید تا از نیاز به عکس گرفتن از همه چیز جلوگیری کنید. به این ترتیب، وقتی بعداً دوربین خود را بیرون بیاورید، متوجه خواهید شد که به چه چیزی جذب شده‌اید و درک بهتری از نحوه عملکرد محترمانه در مکانی که در آن هستید خواهید داشت.»

عکاسی پرتره

2. اجازه بگیرید (و لبخند بزنید!)

برای بسیاری از عکاسان، جلب اعتماد برای نزدیک شدن به یک سوژه و درخواست اجازه برای عکاسی جز دشوارترین مهارت‌های عکاسی است.

او میگوید: «وقتی برای اولین بار شروع به کار کردم، برای گرفتن عکس از مردم به شدت عصبی بودم و بعد از گرفتن عکس، خیلی سریع دور می‌شدم. زمان زیادی طول کشید تا با اجازه گرفتن یا حتی نزدیک شدن به کسی که بتوانم پرتره او را بگیرم، راحت باشم. برای من این کار با برقراری تماس چشمی، گرفتن رضایت -چه به صورت شفاهی یا با اشاره به دوربین- و لبخند زدن شروع می‌شود.» سعی کنید لبخند زدن را تمرین کنید!

3. پاسخی را که دریافت می‌کنید بپذیرید

واقعیت مهمی که باید به آن پرداخته شود این است که شما همیشه آن چیزی را که انتظار دارید دریافت نمی‌کنید. بعضی از مردم محلی نمی‌خواهند عکس‌هایشان گرفته شود و ممکن است این بخشی از یک باور قوی فرهنگی باشد یا اینکه فرد در حال و هوای عکس گرفتن نیست، باید به پاسخ نهایی که به شما داده می‌شود احترام بگذارید.

یکی از راه‌هایی که Laucht تضمین می‌کند از سوژه‌هایش اجازه می‌گیرد، کار با دوربین‌هایی است که او را به نزدیک‌تر شدن با مردم سوق می‌دهند. او می‌گوید: «وقتی مسافران با لنزهای زوم راه می‌روند و از مردم بدون اینکه خودشان بدانند عکس می‌گیرند، اغلب رضایت واقعی درآن عکس جود ندارد.»

«فکر می‌کنم کار با یک دوربین فیلم‌برداری کوچک یا یک دوربین دیجیتال با استفاده از لنز پرایم، که – برخلاف لنز زوم – دارای فاصله کانونی ثابتی است، عالی باشد. این دوربین‌ها نسبت به یک دوربین DSLR احساس ناراحتی کمتری به سوژه می‌دهند.»

4. آداب و رسوم محلی و عبارات اساسی را بیاموزید

ما اغلب در عکاسی، بیشتر مجذوب مکان‌هایی که مناظر، فرهنگ‌ها و زبان‌ها ناآشنا دارند، می‌شویم. اگر شما به زبان محلی همان منطقه از مردم بومی درخواست کنید تا عکسشان را بگیرید، قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بسیاری از عکاسی در سفر، به نحوه برخورد شما با مردم بستگی دارد. اگر با ذهنیت مثبت و رفتار مناسب به سراغ فردی بروید و به او بگویید که باورنکردنی به نظر می‌رسد و برای عکاسی پرتره بسیار عالیست، احتمال اینکه آن شخص به شما اجازه دهد از او عکس بگیرید بسیار زیاد است.

Laucht می‌گوید که بهترین راه برای بهبود عکاسی در سفر تمرکز بر ارتباط با مردم در مکان‌هایی است که از آن بازدید می‌کنید. فراتر از دانستن نحوه درخواست عکس، مهم است که به زمان درخواست کردن و همچنین زمانی که نباید بپرسید توجه داشته باشید. او می‌گوید: «مهم است که از آداب و رسوم فرهنگی و تابوهای مربوط به عکاسی در کشورهایی که بازدید می‌کنید آگاه باشید. در فرهنگ‌های خاص، عکس گرفتن را می‌توان بسیار بی‌ادبانه تلقی کرد، مخصوصاً از کودکان و بزرگترها یا در محیط‌های مذهبی.»

Laucht تاکید می‌کند: «تمام تلاش خود را بکنید تا در مورد قوانین آداب معاشرت محلی قبل یا در طول سفر خود بیاموزید». اگر نمی‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را در اینترنت یا در کتاب‌های راهنما پیدا کنید، سعی کنید از افراد محلی که در زمینه گردشگری کار می‌کنند، بپرسید – صحبت کردن با کارکنان هتل، رانندگان تاکسی و راهنمایان تور راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر است.

عکاسی پرتره

5. مبادله کنید

عکاسان اغلب از تصاویری که می‌گیرند بیشتر از سوژه‌هایی که در آن تصاویر ظاهر می‌شوند، سود می‌برند، بنابراین Laucht همیشه تلاش می‌کند تا چیزی را به سوژه‌هایش برگرداند.

او می‌گوید: «من در حال عکاسی از چند کودک در کوبا بودم و بعد از هر عکس مدام می‌خواستند عکسی که از آن‌ها گرفته بودم را ببینند. بچه‌ها جلوی دوربین خیلی راحت به نظر می رسیدند. آنها به وضوح به عکس گرفتن عادت داشتند، اما به دیدن عکس‌های خودشان عادت نداشتند.

با وجود اینکه با دوربین دیجیتال عکاسی می‌کردم، یک دوربین پرینت فوری در کیفم داشتم. آن را بیرون کشیدم، عکس‌هایشان را گرفتم و تصاویر را به آنها دادم تا نگه دارند. اکنون، وقتی به سفر می‌روم، حتی زمانی که بیشتر با دوربین DSLR عکاسی می‌کنم، یک دوربین پرینت فوری با خودم می‌برم و فکر می‌کنم این یک راه واقعاً خوبی است که بتوانید چیزی را به سوژه‌هایی که از آن‌هاعکس می‌گیرید، بازگردانید.»

6. ایجاد ارتباط

Laucht می‌گوید از تمام این نکات، بهترین راه برای بهبود عکاسی در سفر و گرفتن عکس محترمانه، تمرکز بر ارتباط با مردم در مکان‌هایی است که از آن بازدید می‌کنید.

«اگر آماده هستید که کمی وقت خود را با کسی بگذرانید – حتی اگر به یک زبان صحبت نکنید – آنها مشتاق می‌شوند تا وقت خود را به شما اختصاص دهند. به‌علاوه، به‌عنوان یک مسافر، اگر واقعاً بتوانید با سوژه خود ارتباط برقرار کنید، تجربه بسیار غنی‌تری خواهید داشت.»

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.