بهبود یادگیری

راه‌کارهایی برای والدین، جهت بهبود یادگیری دانش‌آموزان در دوران تحصیلی

یک ماه از شروع مدارس می‌گذرد و دانش‌آموزان برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر و یادگیری بیشتر در مدرسه به کمک خانواده‌ها نیاز خواهند داشت. اما والدین چگونه می‌توانند به بهبود یادگیری دانش‌آموزان در دوران تحصیلی کمک کنند و مسیر موفقیت را در یادگیری درس‌ها و در زمینه‌ی تربیتی برایشان هموارتر نمایند. در این مطلب سعی داریم تا راه‌کارهایی را برای والدین ارائه کنیم تا بتوانند در دوران تحصیلی به بهبود یادگیری دانش‌آموزان کمک کنند. در واقع در این مطلب با ارائه‌ی راه‌کارهایی برای والدین جهت بهبود یادگیری دانش‌آموزان نقش مهم خانواده را در تمام مراحل یادگیری به تصویر خواهیم کشید.

بهبود یادگیری دانش‌آموزان

راه‌کارهایی برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان

ارتباط والدین و معلم

دانش‌آموزان معمولاً با همکاری خانواده می‌توانند در دوران تحصیل نتایج بهتری بگیرند و بهتر عمل خواهند کرد. درنتیجه بهتر است که والدین در جریان مسائل تحصیلی فرزندانشان قرار بگیرند و به آن‌ها کمک کنند. اولین قدم برای والدین شناخت معلم و ارتباط با او است. درواقع شناخت معلم به شناخت شیوه‌ی تدریس کمک خواهد کرد درنتیجه خروجی بهتری برای دانش‌آموزان خواهد داشت. در همین راستا هرسال در آغاز دوران تحصیلی مدارس جلساتی را برای آشنایی معلمان و والدین برگزار می‌کنند و در راستای سیستم آموزشی و شیوه‌ی تربیتی دانش‌آموزان صحبت‌هایی می‌کنند. این جلسات فرصت خوبی است که والدین بتوانند با معلم فرزندشان آشنا شوند و در جریان روند آموزشی قرار بگیرند. از سوی دیگر فرزندتان در پی این جلسات متوجه می‌شود که مسائل مدرسه و خانه به هم مرتبط هستند و خانواده باید در جریان اتفاقات مدرسه قرار گیرند.

والدین باید هرماه به مدرسه فرزندشان سر بزنند

والدین باید هرماه به مدرسه فرزندشان سر بزنند تا وضعیت تدریس معلمان و وضعیت تحصیلی فرزندشان را موردبررسی قرار دهند. درنهایت اگر مشکلاتی در وضعیت تحصیلی وجود داشت خانواده باید راه‌حلی برای آن پیدا کند تا وضعیت تحصیلی دانش‌آموز را بهبود ببخشد. از طرفی اگر در شیوه‌ی تدریس معلمان اشکالاتی وجود داشته باشد والدین این حق را دارند تا نظرات خود را در رابطه با شیوه‌ی تدریس عنوان کنند. باید بدانید که شیوه‌ تدریس معلمان در بهبود یادگیری دانش‌آموزان تاثیر زیادی دارد.

یادگیری دانش‌آموزان

همکاری والدین با فرزندان در انجام تکالیف خانه

تکالیف خانه موجب بهبود یادگیری دانش‌آموزان و افزایش مهارت‌ها در کلاس درس خواهد شد و مهارت مطالعه را به دانش‌آموزان آموزش خواهد داد. از طرفی احساس مسئولیت و اخلاق کاری را در دانش‌آموزان پرورش می‌دهد. درنتیجه چه خوب است که تکالیف منزل فراتر از موضوعات درسی باشد تا به خلاقیت و پرورش ذهن کودکان کمک کند. باوجود تکالیف خانه دانش‌آموز متوجه اهمیت یادگیری می‌شود و به‌جای بازی، تلویزیون و استفاده از گوشی و تبلت زمان خاصی را به مطالعه و انجام کارهای درسی اختصاص می‌دهد.

همکاری والدین در انجام تکالیف خانه می‌تواند اهمیت آن را چند برابر کند و از طرفی نتیجه‌ی کار را نیز بهتر خواهد کرد. درنتیجه کودک در کنار والدین فعالیت‌های فرهنگی مختلف را یاد می‌گیرد و معنای همکاری را درک خواهد کرد. البته تکالیف نباید به نوشتن مشق شب و تمرین‌های کتاب درسی ختم شود بلکه باید تکالیفی خلاقانه و جذاب باشد تا نظر دانش‌آموز را به یادگیری جلب نماید.

والدین باید دانش‌آموز را برای یادگیری در مدرسه آماده کند

همان‌طور که می‌دانید صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است و ای وعده برای دانش‌آموزان اهمیت بیشتری دارد زیرابه یادگیری کمک خواهد کرد. معمولاً دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند انرژی بیشتری نسبت دیگر دانش‌آموزان دارد و درنتیجه در مدرسه عملکردی بهتری خواهند داشت. این وظیفه‌ی والدین است که صبحانه‌ای کامل را برای دانش‌آموز آماده کند و قدم اول برای یادگیری را بردارند. درواقع والدین می‌توانند با ارائه‌ی صبحانه‌ای غنی از فیبر و پروتئین به افزایش تمرکز، تقویت حافظه و یادگیری بیشتر کودکان کمک کنند. برای تغذیه هم میوه و آجیل بهترین گزینه خواهد بود. موضوع بعدی خواب مناسب است که باید توسط والدین کنترل شود. دانش‌آموزان باید در یک شبانه‌روز 10 تا 12 ساعت بخوابند تا در مدرسه انرژی لازم برای یادگیری را داشته باشند. به همین دلیل اصرار می‌شود که دانش‌آموزان 9 شب بخوابند تا صبح سرحال باشند.

آموزش مهارت برنامه ریز به دانش‌آموزان

دانش‌آموزان در دوران تحصیل باید برنامه‌ریزی درست را یاد بگیرند تا هم برای بازی و هم برای انجام تکالیف و مطالعه وقت داشته باشند. برنامه‌ریزی درواقع مدیریت زمان در دوران تحصیل است که باید توسط والدین به دانش‌آموزان آموزش داده شود. این شیوه دانش‌آموزان را منظم خواهد کرد و مدیریت زمان باعث می‌شود تا بهتر درس‌هایشان را مطالعه کنند و تکالیفشان را به‌موقع انجام دهند. دانش‌آموزان در برنامه ریزی خود می‌توانند بازی و انجام کارهای متفرقه‌ی دیگر را نیز در نظر داشته باشند. والدین باید توجه داشته باشند که انجام بازی‌های مختلف و ورزش کردن نیز می‌تواند به بهبود یادگیری دانش‌آموزان کمک کند درنتیجه تمام برنامه‌ریزی نباید مطالعه و درس خواندن باشد.

مهارت والدین

آموزش مهارت‌های مطالعه و یادگیری به دانش‌آموزان

مطالعه و توانایی یادگیری برای آزمون‌های مدرسه برای دانش‌آموزان یک غول بزرگ و ترسناک است که والدین باید در این بخش به دانش‌آموزانشان کمک کنند. درواقع کمک والدین باید درزمینه شیوه‌ی صحیح مطالعه و یادگیری باشد. درنتیجه با یادگیری این مهارت دانش‌آموزان می‌توانند نتیجه بهتری در درس‌هایشان بگیرند و با کسب مهارت مطالعه و یادگیری در طول دوران تحصیل موفق خواهند بود. البته عادت یادگیری و مطالعه صحیح در طول زندگی هم برای افراد کاربردی و مهم خواهد بود و یک مهارت برای افزایش تمرکز محسوب می‌شود. باید اشاره‌کنیم در زمان مطالعه، یادداشت‌برداری و استفاده از کتاب‌های آموزشی و راهنمای درسی در یادگیری دانش‌آموزان مؤثر خواهد بود. یکی از روش‌های یادگیری بهتر برای دانش‌آموزان این است که به ازای هر 45 دقیقه مطالعه یک استراحت کوتاهی داشته باشند و مطالب مطالعه شده را مرور نمایند.

یادآوری نکات انضباطی

در کنار آموزش درس‌های مختلف، تربیت و پرورش دانش‌آموزان نیز بسیار مهم است. درنتیجه والدین باید درزمینه انضباطی نیز فرزندانشان را راهنمایی کنند تا دانش‌آموزان با قوانین و نظم مدرسه آشنا شوند و رفتار صحیح را در مکان‌های عمومی بیاموزند. این موضوع یکی دیگر از راه‌کارها در زمینه بهبود یادگیری دانش‌آموزان است. برای مثال پوشش مدرسه، زمان‌بندی برای مطالعه و بازی، استفاده‌ی صحیح از امکانات مدرسه، ارتباط صحیح با دوستان و احترام به مدیران و معلمان مدرسه از مواردی است که باید توسط والدین به دانش‌آموزان مدام یادآوری شود. البته لازم به ذکر است که مدرسه نیز وظیفه‌ی آموزش به دانش‌آموزان را دارد اما والدین در هدایت دانش‌آموزان تأثیر بسزایی خواهند داشت.

دانش‌آموزان

مشارکت والدین با فرزندانشان در مدرسه

دانش‌آموزان علاقه دارند که در فعالیت‌های مختلف مدرسه والدینشان هم حضورداشته باشند. درواقع حضور والدین در فعالیت‌های مدارس به فرزندان نشان می‌دهد که تحصیلشان برای والدین اهمیت زیادی دارد درنتیجه این موضوع به آن‌ها انرژی خواهد داد و در یادگیری‌شان تأثیر گذار است. البته این روزها چون والدین فقط در زمان دریافت نمرات به مدرسه سر می‌زنند درنتیجه حضور والدین در مدرسه برای دانش‌آموزان مانند یک کابوس است. درحالی‌که اگر فعالیت‌هایی برای مشارکت والدین و دانش‌آموزان در مدرسه در نظر گرفته شود در یادگیری آن‌ها مؤثر خواهد بود.

در شرایط غیرعادی نباید فرزندان را به مدرسه ببرند

در طول دوران تحصیل شرایط مختلفی پیش می‌آید که شاید دانش‌آموز بیمار شود و یا ازلحاظ روحی قادر به یادگیری دروس مختلف نباشد. در چنین شرایطی اصلاً نباید فرزندتان را به مدرسه بفرستید و باید بگذارید تا دوران بیماری یا ضعف روحی بگذرد. در شرایطی که فرزندتان دچار بی‌اشتهایی، تهوع، سردرد، بی‌حالی یا مشکلات روحی است نباید به مدرسه برود و باید در منزل استراحت کند. در چنین شرایطی قدرت یادگیری به‌شدت کاهش می‌یابد و مدرسه رفتن موجب تنش در دانش‌آموز خواهد شد. البته درصورتی‌که فرزندتان چند روزی به مدرسه نرفته باشد شما باید از معلمان پیگیر درس‌های آموزش داده‌شده باشید اما تمرکزت باید بر بهبود بخشیدن به وضعیت فرزندتان باشد.

یادگیری

در رابطه با مدرسه و اتفاقات مدرسه با فرزندتان گفتگو کنید

زمانی که بچه‌ها از مدرسه به خانه بازمی‌گردند سعی داشته باشید تا با آن‌ها در رابطه با مدرسه صحبت کنید. برای مثال از کتاب‌هایی که مطالعه کردند یا آموزش‌هایی که دیده‌اند بپرسید. این موضوع در اشتیاق و علاقه به یادگیری فرزندتان بسیار کمک خواهد کرد. برای مثال می‌توانید از او بخواهید تا درس‌های ریاضی خود را به شما هم یاد دهد. این روش می‌تواند به او اعتمادبه‌نفس دهد و یادگیری او را تقویت نماید. درنتیجه با یک مکالمه ساده می‌توانید یادگیری فرزندتان را افزایش دهید پس دراین‌ارتباط کوتاهی نکنید و به یادگیری او اهمیت دهید. با صحبت کردن و گوش دادن به فرزندتان هم درزمینه یادگیری و هم درزمینه روانی می‌توانید تأثیر خوبی بر فرزندتان بگذارید.

امتیاز: 3.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.