اضافه کردن مقداری شیر به قهوه فواید سلامتی آن را افزایش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان داده است که اضافه کردن کمی شیر به قهوه صبح خواص ضدالتهابی این نوشیدنی را افزایش می‌دهد. در چندین مطالعه، دانشمندان مواد غذایی نشان داده‌اند که چگونه پروتئین‌های شیر می‌توانند به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه متصل شوند و هر گونه فواید سلامتی این نوشیدنی را تقویت کنند.

شیر و قهوه

این تحقیق بر روی خانواده‌ای از ترکیبات آلی به نام پلی فنول‌ها متمرکز است. پلی فنول‌ها که در بسیاری از غذاها پیدا می‌شوند دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند و استرس را در بدن انسان کم می‌کند. با این حال اطلاعات کمی در مورد نحوه تعامل پلی فنل‌ها با سایر مولکول‌های موجود در غذا وجود دارد.

در دو مطالعه جدید محققان دانشگاه کپنهاگ بر روی برهمکنش خاص پلی فنل اسید کافئیک و اسید کلروژنیک (دو پلی فنول اصلی موجود در قهوه) و سیستئین (پروتئین کلیدی در شیر) کار کردند.

اولین مطالعه جدید به بررسی اثرات این ترکیبات پلی فنل- سیستئین بر سلول‌های ایمنی بدن در شرایط آزمایشگاهی پرداخت. سپس محققان به طور مصنوعی سلول‌های ایمنی را ملتهب کردند تا ببینند ترکیب پلی فنل-پروتئین چگونه از التهاب جلوگیری می‌‌کند.

نتایج چشمگیر بود، پلی فنل‌های حاوی پروتئین دو برابر بیشتر از پلی فنل‌های تنها در جلوگیری از التهاب سلول‌های ایمنی موثر بودند.

Marianne Nissen Lund، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: “در این مطالعه وقتی پلی فنل با یک اسید آمینه واکنش می‌دهد، اثر مهاری آن در التهاب سلول‌های ایمنی افزایش می‌یابد. ” به این ترتیب به وضوح مشخص است که این ترکیب می‌تواند تأثیر مفیدی بر جلوگیری از التهاب در انسان داشته باشد.

احتمالاً این فعل و انفعالات مفید پلی فنل-پروتئین در سایر ترکیبات غذایی مانند گوشت و سبزیجات یا اسموتی‌های میوه با شیر هم اتفاق می‌افتد.

در این مرحله، محققان این اثرات ضد التهابی را در آزمایشات سلولی مشاهده کردند. مرحله بعدی مطالعه بر روی حیوانات و سپس تحقیقات انسانی است.

از آنجایی که بدن انسان پلی فنول را به طور گسترده جذب نمی‌کند، محققان در حال مطالعه بر روی چگونگی کپسوله کردن پلی فنول‌ها در ساختارهای پروتئینی هستند که جذب آنها در بدن راحت‌تر باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.