فاقد گلوتن

آیا به گلوتن حساس هستید؟ با مواد غذایی فاقد گلوتن آشنا شوید

در این مطلب لیستی از مواد غذایی فاقد گلوتن را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا به راحتی بتوانید رژیم فاقد گلوتن خود را با مواد مختلف پر کنید. گلوتن جز پروتیئن‌هایی محسوب می‌شود که در غلات وجود دارد و باعث بافت ترد نان می‌شود. اما از مضرات این پروتئین این است که وقتی وارد دستگاه گوارش می‌شود، سلول‌های دفاعی، آن را با باکتری‌های مهاجم اشتباه گرفته و به این پروتئین حمله می‌کنند. بعضی افراد مانند افرادی که بیماری سلیاک دارند، به این ماده حساسیت نشان داده و سیستم ایمنی آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و به دنبال این واکنش فرد دچار مشکلات گوارشی و خستگی می‌شود.

مواد غذایی زیادی وجود دارند که فاقد گلوتن هستند و افراد حساس می‌توانند از این مواد استفاده کنند.

لیست محصولات فاقد گلوتن:

1. کینوا

کینوا فاقد گلوتن

کینوا غلاتی بدون گلوتن است و یک جایگزین عالی برای پاستا یا برنج است،. شما می‌توانید در خانه با آرد کینوا، نان و کلوچه بدون گلوتن درست کنید. فراموش نکنید که برای تقویت طعم به آن مقداری موز یا توت خوشمزه اضافه کنید.

2. آجیل

تنقلات فاقد گلوتن

اگر رژیم بدون گلوتن دارید، پیدا کردن میان‌وعده‌های مناسب می‌تواند دشوار باشد و آجیل یک میان وعده عالی برای افرادی با رژیم فاقد گلوتن است.

چیزی که آجیل را برای کسانی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند ارزشمند می‌کند این است که جایگزین محصولات مبتنی بر گلوتن است. با آجیل آسیاب شده می‌توانید آرد درست کنید که پخت بسیار عالی دارد و از آن در تهیه یک دسر خوشمزه استفاده کنید.

3. چیپس

چیپس سیب زمینی نه تنها غذای آسانی برای درست کردن است بلکه مقرون به صرفه است. چیپس یک میان وعده سبک برای کسانی است که رژیم‌های غذایی بدون گلوتن دارند.

4. جو

جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان، پروتئین و فیبر است که جو را به یک غذای صبحگاهی عالی تبدیل می‌کند. همچنین می‌توانید از آرد جو را برای پخت استفاده کنید یا به جای آرد معمولی از جو دو سر به کلوچه‌ها و دسر‌هایی که درست می‌کنید، اضافه کنید.

5. سیب زمینی

سیب زمینی فاقد گلوتن

سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات و نشاسته است و در عین حال بدون گلوتن است. بنابراین درست کردن سیب زمینی سرخ کرده یا پوره سیب زمینی برای کسانی که در تلاش برای رژیم غذایی بدون گلوتن هستند، بسیار مفید است.

6. برنج

همه برنج‌ها از برنج سفید گرفته تا برنج وحشی فاقد گلوتن هستند و آن را به یک گزینه بسیار محبوب و آسان برای کسانی که سلیاک دارند، تبدیل می‌کند.

7. ذرت

چه کسی ذرت را دوست ندارد؟! این یک غذای نشاسته‌ای عالی در کنار پروتئین و سبزیجات است و خوشبختانه کاملاً بدون گلوتن است! شما می‌توانید به جای آرد معمولی، از آرد ذرت در تهیه غذای مورد نظرتان استفاده کنید.

8. ماکارون

ماکارون فاقد گلوتن

این دسرهای محبوب نه تنها زیبا، رنگی و خوشمزه هستند، بلکه بدون گلوتن نیز هستند! ماکارون‌ها به سادگی از بادام، سفیده تخم مرغ، شکر و خامه درست می‌شوند پس نگران گلوتن آن نباشید.

9. گندم سیاه

ممکن است اسم گندم سیاه را برای اولین بار است که می‌شنوید! گندم سیاه اغلب به شکل آرد گندم سیاه استفاده می‌شود و فاقد گلوتن است. شما می‌توانید با آن پنکیک، نان و شیرینی درست کنید. گندم سیاه می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و سرشار از آنتی اکسیدان و پروتئین است.

10. تورتیلا ذرت

تاکو فاقد گلوتن

درست مانند ذرت، تورتیلاهای ذرت بدون گلوتن هستند! آنها یک جایگزین عالی برای نان معمولی تاکو هستند. به علاوه، تورتیلاها طعم غذاهای مکزیکی مورد علاقه شما را تغییر نمی‌دهند. تورتیلاهای ذرت را می‌توان در خانه در قالب یا ماهیتابه با سه ماده ساده آرد ذرت، آب و نمک درست کرد! البته می‌توانید با خرید آنها از فروشگاه مواد غذایی در زمان خود صرفه جویی کنید.

11. پاپ کورن

اگر به دنبال یک میان وعده سریع و آسان برای خوردن هستید، پاپ کورن بهترین گزینه موجود است. شما می‌توانید به راحتی پاپ کورن را در خانه تنها با ذرت خشک و کمی روغن درست کنید.

12. گرانولا

گرانولا فاقد گلوتن

گرانولا یک میان وعده عالی شامل جو پوست کنده، انواع مغز‌ها، عسل و مواد مغذی دیگر است. این میان وعده بدون گلوتن سرشار از پروتئین و فیبر است.

13. ماست

ماست یک میان وعده عالی بدون گلوتن در طول روز است که در طعم‌ها و مزه‌های مختلفی در بازار موجود است اما هنگام خرید ماست، حتما به برچسب بسته‌بندی دقت کنید که گلوتنی نداشته باشد.

چه مواد غذایی دیگری را می‌شناسید که فاقد گلوتن باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.