آیا عوامل ژنتیکی بر افسردگی ما تاثیر دارد؟

تماشای تجربه افسردگی یکی از اعضای خانواده می‌تواند دشوار باشد. اما آیا به این معنی است که شما نیز این شرایط را خواهید داشت و افسردگی ژنتیکی دارید؟ افسردگی بالینی که به عنوان اختلال افسردگی اساسی نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین شکل افسردگی است. دانشکده پزشکی استنفورد تخمین می‌زند که 10 درصد از آمریکایی‌ها در مقطعی از زندگی خود این نوع افسردگی را تجربه خواهند کرد.

این نوع افسردگی نیز بیشتر توسط خواهر، برادر و فرزندان مشترک است. فردی که یکی از خویشاوندان مبتلا به افسردگی دارد، در مقایسه با فردی که خویشاوندی مبتلا به افسردگی ندارد، تقریباً پنج برابر بیشتر احتمال دارد به آن مبتلا شود.

آیا افسردگی ارثی است یا عوامل دیگری دخیل هستند؟

تاثیر ژنتیک بر افسرگی

ژن افسردگی

یک تیم تحقیقاتی بریتانیایی ژنی را جدا کردند که به نظر می‌رسد در چند نفر از اعضای خانواده مبتلا به افسردگی شایع است. کروموزوم 3 p25-26 در بیش از 800 خانواده مبتلا به افسردگی مکرر دیده شد.

دانشمندان بر این باورند که 40 درصد علت افسردگی را می‌توان در ژنتیک ردیابی کرد. عوامل محیطی و عوامل دیگر ممکن است 60 درصد دیگر را تشکیل دهند.

عوامل دیگر

فردی که که در کنار فرد افسرده بزرگ می‌شود ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری باشد. کودکی که والدین، خواهر یا برادر افسرده را تماشا می‌کند ممکن است یاد بگیرد که رفتار آن فرد را تحت شرایط خاصی تقلید کند.

جنسیت نیز ممکن است یک عامل باشد. مطالعه‌ای نشان داد که زنان 42 درصد شانس ابتلا به افسردگی ارثی دارند، در حالی که مردان تنها 29 درصد این شانس را دارند.

پیوند سروتونین

سطح سروتونین و افسردگی نیز مرتبط است. سروتونین ماده شیمیایی “احساس خوب” است که امکان ارتباط بین نورون‌های مغز را فراهم می‌کند. این امکان وجود دارد که عدم تعادل در سروتونین منجر به اختلالات خلقی و سایر مسائل، مانند اختلال وسواس فکری اجباری و حملات پنیک شود.

نظریه‌های زیادی در مورد ارتباط سروتونین و افسردگی وجود دارد و محققان به مطالعه سروتونین به عنوان کلید ارتباط ژنتیکی ادامه می‌دهند.

آیا افسردگی قابل درمان است؟

اگر شما یا یکی از عزیزانتان افسردگی دارید، ممکن است برای شما سوال باشد که آیا این بیماری قابل درمان است یا خیر. اما هیچ پاسخ روشنی در این باره وجود ندارد. همانطور که خود افسردگی پیچیده است، جدول زمانی آن نیز پیچیده است.

ممکن است متوجه تغییراتی در اعضای خانواده خود شوید که افسردگی دارند. برخی ممکن است افسردگی بالینی موقت را تجربه کنند و تا 12 ماه دارو مصرف کنند.

برای برخی، افسردگی یک تجربه مادام العمر است که در آن علائم هر از گاهی به اوج خود می‌رسد. در این موارد، درمان شناختی رفتاری یک گزینه درازمدت مناسب است که می‌تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

افسردگی قابل درمان است. نکته کلیدی این است که از علائم خود آگاه باشید و اگر فکر نمی‌کنید برنامه درمانی فعلی شما کارساز است، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین مهم است که از علائمی که پس از تجربه هر نوع بهبودی عود می‌کند، آگاه باشید.

بسیاری از محققان معتقدند هیچ ژن واحدی وجود ندارد که فرد را در معرض خطر افسردگی قرار دهد بلکه به احتمال زیاد ترکیبی از ژن‌ها منجر به این اختلال می‌شود. علل اختلال دوقطبی و اختلالات اضطرابی نیز ممکن است در ترکیبی از عوامل ژنتیکی باشد.

ژنتیک و افسردگی

آیا کسی که والدین یا خواهر یا برادرش افسردگی را تجربه می کنند باید نگران باشد؟ پاسخ: نه لزوما.

افسردگی موقعیتی اغلب فقط موقتی است و در اثر رویدادهای مهم زندگی ایجاد می‌شود. برخی انواع افسردگی‌ها می‌تواند مادام العمر باشد. در هر صورت، درمان‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در مدیریت زندگی روزمره کمک کند. با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید تا گزینه‌های درمانی را مناسب خود را انتخاب کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.