آیا کم انرژی و بدخلق شده‌اید؟ با این نکات خلق و خوی خود را بهتر کنید

همه ما گاهی اوقات بنا به دلایل و شرایطی روزهای بدی را تجربه می‌کنیم و احساس ناراحتی، غم یا ناامیدی می‌کنیم اما برای برخی از ما این احساسات طولانی‌تر است و باعث اختلال در زندگی روزمره ما می‌شود. در این مطلب ما در مورد اینکه چگونه می‌توانید خلق و خو و سلامت خود را بهتر کنید و اینکه چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید، نکاتی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

با این تغییرات کوچک خلق و خوی خود را بهتر کنید:

ورزش کردن

1. برای شخص دیگری کار خوبی انجام دهید

انجام کاری خوب برای دیگران می‌تواند کمک زیادی به ایجاد احساس مثبت در شما کند. این می‌تواند به سادگی قرض دادن کتابی باشد که به آن نیازی ندارید.

این کار منجر به ترشح هورمون اکسی توسین می‌شود. این همان هورمونی است که وقتی نوزاد تازه متولد شده‌ای را در آغوش می‌گیرید یا عاشق می‌شوید ترشح می‌شود.‌ همچنین سطح هورمون دوپامین نیز افزایش می‌یابد. سطوح پایین دوپامین با خلق و خوی ضعیف و افسردگی مرتبط است.

2. آب بیشتری بنوشید

آب خوردن کافی

کم آبی می‌تواند بر تعادل دوپامین و سروتونین در مغز تأثیر بگذارد که به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش احساس بد خلقی، اضطراب یا افسردگی شود. هیدراتاسیون همچنین برای هضم طبیعی، کنترل دما، عملکرد مغز و گردش خون بهتر لازم است، به همین دلیل ضروری است که بدن خود را با آب کافی در طول روز تامین کنیم.

واضح است که هیدراتاسیون برای سلامتی مهم است، اما چقدر مایعات باید مصرف کنید؟ به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید 6-8 لیوان آب در روز بنوشید. توصیه می‌کنیم یک بطری آب روی میز کارتان به عنوان یادآوری برای نوشیدن در طول روز بگذارید.

3.  وسایل هوشمند خود را خاموش کنید

خاموش کردن گوشی

خیره شدن به صفحه نمایش رایانه یا تلفن هوشمند برای مدت طولانی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مرتبط است.

سعی کنید هر روز در بازه‌های زمانی مشخصی گوشی خود را خاموش کنید. تحقیقات نشان داده است که محدود کردن استفاده از تلفن همراه به تنها 30 دقیقه در روز، منجر به افزایش احساس خوشبختی، کاهش سطح افسردگی و کاهش تنهایی می‌شود. خاموش کردن تلفن در طول شب نیز به بهبود خواب شما کمک می‌کند.

4.  با دیگران تعامل داشته باشید

انسان موجودی اجتماعی است. ما به همراهی انسان‌های دیگر نیاز داریم تا احساس شادی، رضایت و ارزش کنیم. آیا می‌دانستید که تنهایی می‌تواند فشار خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد؟ افراد تنها بیشتر از افسردگی، کم خوابی و زوال شناختی عمومی رنج می‌برند. تنها بودن خطر مرگ و میر را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که ارتباط اجتماعی به طور کلی اثر محافظتی در برابر افسردگی دارد. بنابراین، با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید و به یک باشگاه یا گروهی بپیوندید.

5. نور خورشید بیشتری دریافت کنید

جذب نور خورشید

یکی از راه های حفط روحیه و بهتر کردن خلق و خوی خود این است که سعی کنید هر روز بیرون از خانه پیاده روی کنید. در محل کار، مطمئن شوید که میزتان کنار یک پنجره قرار دارد. اگر از اختلال عاطفی فصلی (SAD) رنج می‌برید، می‌توانید از لایت باکس استفاده کنید.

نور بیشتر به بهبود خلق و خو، سیستم ایمنی بدن، خواب و در نهایت سطح انرژی شما کمک می‌کند.

6.  بخندید

ساده به نظر می‌رسد، اما هیچ چیز بهتر از خندیدن نیست. خنده منجر به افزایش انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین در مغز می‌شود و سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می‌دهد که باعث می شود احساس شادی و آرامش داشته باشید. خنده راهی عالی برای کاهش استرس و ایجاد احساس آرامش در شماست.

سعی کنید چند فیلم خنده دار تماشا کنید یا به پادکست‌های طنز گوش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا احساس شادی و انرژی بیشتری داشته باشید.

7.  گفتار درمانی را امتحان کنید

گفتار درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی از گفتار درمانی است که می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های مقابله با طیف وسیعی از شرایط سلامت روان از جمله اضطراب و افسردگی را یاد بگیرید. CBT  می‌تواند در بهبود خلق و خو و بهبود سطح انرژی موثر باشد.

8. رژیم غذایی سالمی بگیرید

آنچه می‌خورید نقش مهمی در احساس شما دارد. رژیم غذایی متعادل در سلامت روان بسیار حیاتی است. مصرف طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری باعث عملکرد بهتر مغز و بدن شما می‌شود. چندین ماده مغذی به بهبود سلامت مغز و در نتیجه خلق و خوی ما کمک می‌کند:

  • ویتامین B12 برای تولید سروتونین، که یک ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو است، مهم است. در حالی که بدن ما نمی‌تواند خود B12 تولید کند، می توان آن را به راحتی از طریق مکمل ها یا در غذاهایی مانند غلات غنی شده، مخمرهای مغذی و همچنین تخم مرغ، ماهی یا لبنیات مصرف کرد.
  • ویتامین B6 (که در موز، نخود و سبزی‌های برگ‌دار تیره یافت می‌شود) می‌تواند خلق و خوی ما را با ایجاد انتقال‌دهنده‌های عصبی که به کاهش اثرات استرس کمک می‌کنند، تثبیت کند.
  • تریپتوفان، روی و سلنیوم همگی به عملکرد سالم مغز کمک می‌کنند و در برخی از مغزها و دانه‌ها مانند آجیل برزیلی، دانه کدو تنبل و بذر کتان یافت می‌شوند.

9. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی

داشتن 7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت در شب برای سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است. کمبود خواب می‌تواند بر خلق و خو، انرژی و سطح تمرکز ما تأثیر بگذارد.

مطالعه‌ منتشر شده توسط JMIR Mental Health نشان داد که رابطه معناداری بین کیفیت خواب و خلق و خوی وجود دارد.

10. ورزش را در روز خود بگنجانید

ورزش برای تقویت سطوح انتقال دهنده‌های عصبی احساس خوب مانند دوپامین، آدرنالین و سروتونین شناخته شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه ورزش متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش قدرتی در هفته انجام دهند.

چه زمانی باید به دنبال کمک باشید و در مورد خلق و خوی پایین خود با پزشک صحبت کنید؟

اگر خلق و خوی شما باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در فعالیت‌های روزمره شما می‌شود، در اسرع وقت به پزشک یا متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

علائم افسردگی عبارتند از:
  • احساس پوچی، غم و ناامیدی
  • خلق و خوی ضعیف مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های عادی
  • خستگی و کمبود انرژی
  • اختلالات خواب
  • تغییر در اشتها و وزن
  • به آرامی حرکت و صحبت می‌کنید
  • مشکل در تمرکز
  • فکر خودکشی  

شما چند مورد از موارد بالا را رعایت می‌کنید؟ آیا در بهتر شدن خلق و خوی شما تاثیر گذار بوده است؟ نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.