مطالعات نشان می دهد که احساس درد را می توان با نوستالژی کاهش داد

بر اساس تحقیقات جدیدی که در مجله JNeurosci منتشر شده‌ است، نوستالژی می‌تواند درک درد را کاهش دهد. در نتیجه زمانی که احساس درد کردید، می‌توانید به جای استفاده از مسکن به یک عکس قدیمی نگاه کنید!

محققان آکادمی علوم چین و دانشگاه لیائونینگ در این مطالعه از شرکت‌کنندگان خواستند به تصاویر نوستالژیک – که کارتون‌های قدیمی، بازی‌های دوران کودکی یا آب نبات‌های قدیمی بودند – نگاه ‌کنند و در عین حال سطح درد ناشی از گرما را در این گروه ارزیابی کردند. در طول انجام این کار، یک دستگاه MRI 34 شرکت‌کننده را اسکن کرد.

حس نوستالژی

محققان متوجه شدند که دیدن تصاویری که یادآور خاطرات دوران کودکی است با گزارش شرکت کنندگانی که درد کمتری را تجربه کردند مرتبط است. یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: “با مدیریت ناراحتی خود، به جای حذف یا کاهش محرک‌های ناخوشایند، می‌توانیم از نوستالژی برای بازنویسی و اصلاح تجربیات دردناک گذشته استفاده کنیم.”

مطالعه‌ای منتشر شده در ژورنال Frontiers in Psychology نشان داد حس نوستالژی که به واسطه نوشتن ایجاد ‌شود، میزان درد را در بین افرادی که از درد مزمن رنج می‌برند کاهش می‌دهد.

در طول روند تسکین درد به واسطه حس نوستالژی، تالاموس مغز نقش مهمی ایفا می‌کند که به عنوان مرکز تقویت مغز شناخته می‌شود و مسئول انتقال اطلاعات حسی و سیگنال‌های حرکتی به قشر مغز است. مطالعه جدید نشان داد که تالاموس “اطلاعات نوستالژی” را باهم ادغام می‌کند و دیدن عکس‌های نوستالژیک باعث کاهش فعالیت در دو ناحیه مرتبط با درد در مغز می‌شود.

حس نوستالژی

فقط عکس‌های قدیمی نیستند که می‌توانند به دلیل نوستالژی بودن باعث تاثیرات مثبت شوند بلکه موسیقی، فیلم یا داستان‌های خاص نیز می‌توانند تحریک کننده باشند. همینطور عطر یا طعم برخی غذاها، آب نبات دوران کودکی یا کلوچه‌هایی که فرد را به یاد خانه می‌اندازد، می‌تواند تاثیرگذار باشد. همه این محرک‌های نوستالژی می‌توانند در آینده راه حلی ارزان و آسان برای مدیریت درد باشند.

اما این گروه خاطر نشان کردند که استفاده از نوستالژی برای تسکین درد، ممکن است راه حلی برای همه نباشد. نوستالژی یک تجربه احساسی شخصی است که در هر شخصی حس متفاوتی ایجاد می‌کند. نوستالژی می‌تواند احساس ارتباط با افراد دیگر باشد. بنابراین، افرادی که کمی از صمیمیت با افراد دیگر اجتناب می‌کنند، یا به احتمال زیاد دوری را به روابط نزدیک ترجیح می‌دهند، شاید نوستالژی نتواند بر روی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

محققان همچنین برنامه‌هایی برای بررسی تأثیرات نشانه‌های نوستالژیک شخصی به جای نوستالژی‌های عمومی مانند موسیقی و فیلم‌های قدیمی در گروه‌های سنی مختلف دارند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.