15 نکته که می‌تواند طول عمر وسایل خانه شما را افزایش دهد

مبلمان، روتختی، ظروف و سایر وسایلی که بخش مهمی از خانه ما هستند، ممکن است به دلیل گذشت زمان خراب شوند یا در صورت عدم مراقبت مناسب، آسیب ببینند. خوشبختانه، ترفندهایی وجود دارد که عمر وسایل خانه را افزایش می‌دهد.

در این مطلب، نکات مفید و کاربردی را گردآوری کرده‌ایم که با رعایت آنها می‌توانید از آسیب دیدن وسایل خانه جلوگیری کنید و همچنین عمر آنها را افزایش دهید.

15 ترفند آسان برای افزایش عمر وسایل خانه

1. به محض اینکه متوجه لکه روی صندلی‌های روکش شده شدید، آن را پاک کنید

صندلی‌های روکش شده -افزایش عمر وسایل خانه

هرکسی که این نوع صندلی‌ها را در خانه داشته باشد می‌داند که در حالی که ظاهری شگفت‌انگیز دارند، وقتی روی آن می‌نشینید و غذا می‌خورید به راحتی لکه می‌شوند. آنها همچنین گرد و غبار زیادی را به خود می‌گیرند که به مرور زمان می‌تواند آنها را قدیمی‌تر از آنچه هستند نشان دهد. بنابراین مهم است که به محض ظاهر شدن لکه‌ها، آنها را پاک کنید.

برای این کار در ظرفی آب داغ بریزید و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. از یک پارچه میکروفایبر برای مرطوب کردن کل ناحیه کثیف استفاده کنید تا از باقی ماندن اثر آب جلوگیری شود. در نهایت پارچه را بکشید تا کثیفی از بین برود.

2. صندلی راحتی چرمی خود را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید

صندلی راحتی چرمی- افزایش عمر وسایل خانه

برای اینکه صندلی‌های چرم را در شرایط مناسبی نگه دارید، بهتر است آن‌ها را در محلی قرار دهید که نور مستقیم خورشید به آنها نتابد. این کار از تغییر رنگ جلوگیری می‌کند. البته تمیز کردن منظم آنها به همان اندازه مهم است. به سادگی می توانید از یک پارچه برای پاک کردن گرد و غبار استفاده کنید.

3. مبلمان و صندلی‌های مخملی برس بزنید

صندلی‌های مخملی- افزایش عمر وسایل خانه

این نوع مبلمان به خانه شما سبکی متمایز می‌بخشد. همچنین، علیرغم آنچه ممکن است به نظر برسد، مخمل یک ماده بسیار مقاوم است. اما درست مانند هر چیز دیگری، برای نگهداری در شرایط عالی نیاز به مراقبت دارد.

مسواک زدن مبلمان مخمل چند بار در ماه با برس مخصوص پارچه می‌تواند کمک زیادی به آن کند. نکته مهم دیگر این است که از قرار دادن اجسام سنگین روی این نوع مبلمان برای مدت طولانی کنید تا از باقی ماندن آثار روی آن جلوگیری شود. در نهایت سعی کنید چنین مبلمانی را خیلی نزدیک به دیوارها قرار ندهید تا آسیب نبینند.

4. مبلمان چوبی را روزانه پاک کنید

همانطور که می‌دانید، چوب ممکن است در بسیاری از اثاثیه خانه از میز و نیمکت گرفته تا میز و اجاق گاز، استفاده شده باشد. بنابراین دانستن اینکه چگونه باید با آن رفتار کرد تا برای مدت طولانی‌تری سالم بماند، بسیار مهم است.

تمیز کردن مکرر چوب با گردگیر پر یا پارچه نرم اولین قدم برای درخشندگی آن است. برای پاکسازی عمیق‌تر مبلمان، روغن زیتون و سرکه را مخلوط کرده و از یک پارچه نرم برای مالیدن این محلول به سطح استفاده کنید. اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس یک پارچه تمیز و خشک دیگر روی آن بکشید.

5. آلودگی را با آب داغ پاک کنید

از آنجایی که اغلب چیزهای زیادی روی ملافه‌ها را می‌پوشاند، اغلب لکه‌دار نمی‌شوند‌. اما همچنان ممکن است خاک، باکتری و حتی کنه‌های گرد و غبار را جذب کنند. به همین دلیل، بهتر است که آنها را در آب گرم یا داغ بشویید. البته فراموش نکنید که برچسب را بررسی کنید تا ببینید آیا دستورالعمل‌های شستشوی خاصی دارند یا خیر.

6. لحاف‌ها را زیاد نشویید

لحاف‌ها-افزایش عمر وسایل خانه

روتختی که اولین چیزی است که هنگام نزدیک شدن به تخت می بینیم، لزوماً نیازی به شستن بیشتر از پتوهای دیگر ندارد. در واقع شستن آن 2 تا 3 بار در سال توصیه می‌شود.

7. اجازه دهید بالش‌ها بعد از شسته شدن کاملا خشک شوند

اگر نمی‌خواهید بالش‌های خود را بعد از شست‌وشو خراب کنید، با بررسی اینکه آیا بالش‌های شما حاوی پر طبیعی هستند یا خیر، شروع کنید. اگر چنین است، بهتر است آنها را به خشکشویی ببرید. اگر برچسب دستورالعمل خاصی ندارد و مواد پرکننده مصنوعی است، می توانید آنها را با آب گرم یا داغ بشویید.

همیشه بررسی کنید که بالش‌ها بعد از شست‌وشو به درستی خشک شوند. حتی می‌توانید از سشوار استفاده کنید. یا اگر آن‌ها را در فضای باز آویزان می‌کنید، آن‌ها را به سمت بیرون بچرخانید تا به مواد آسیبی وارد نشود و ماندگاری بیشتری داشته باشند.

8. فرش‌ها را به طور منظم بچرخانید

فرش‌ها-افزایش عمر وسایل خانه

فرش خانه شما را گرمتر و زیباتر می‌کند. فرش‌ها خانه را به فضای دنج‌تری تبدیل می‌کنند. برای اینکه آنها را در شرایط عالی نگه دارید، باید 2 نکته آسان را رعایت کنید.

یکی از آنها این است که هر چند وقت یکبار آنها را بچرخانید تا قسمت‌هایی که یک اثاثیه در آن اثری از خود برجای گذاشته، آشکار شود. این یک راه خوب برای زمان دادن به این قسمت‌ها است تا شکل خود را بازیابی کنند و آسیب نبینند. نکته دیگر این است که آنها را مرتب و به طور کامل با جاروبرقی تمیز کنید، زیرا گرد و غبار الیاف را خراب می‌کند.

9. تشک را مرتباً هوا دهید

تشک-افزایش عمر وسایل خانه

یک تشک می‌تواند به طور متوسط بین 7 تا 10 سال دوام بیاورد. بنابراین برای حفظ آن در شرایط خوب و حتی طولانی کردن این مدت، مراقبت های خاصی لازم است. تهویه اتاق و برداشتن ملحفه از تشک باعث می‌شود رطوبت انباشته شده تبخیر شود. همچنین توصیه می‌شود حداقل 4 بار در سال آن را بچرخانید و در مواقع لزوم جاروبرقی بکشید.

10. منسوجات سفید را به محض لکه شدن بشویید

حوله‌ها، پارچه‌ها و رومیزی‌های آشپزخانه، مخصوصاً وقتی سفید هستند، به راحتی لکه می‌شوند. شستن آنها به محض ظاهر شدن لکه کلیدی برای آسان کردن کل این فرآیند است. نکته مهم دیگر این است که فوراً خمیری از نمک و آب را روی قسمتی که غذا یا نوشیدنی افتاده است بریزید تا لکه را جذب کند.

11. یادتان باشد که کارد و چنگال را خوب خشک کنید

با توجه به اینکه همه روزانه از از کارد و چنگال استفاده می‌کنند، گاهی اوقات از آنها آنطور که باید مراقبت نمی‌شود. آنها با گذشت زمان ممکن است درخشش خود را از دست بدهند و کثیف به نظر برسند. برای براق ماندن و سالم ماندن آنها کافیست با قسمت نرم اسفنج ظرفشویی آنها را بشویید و باقیمانده غذاها را خوب جدا کرده و با آب سرد بشویید و فراموش نکنید که آنها را به جای گذاشتن در آبکش خشک کنید.

12. قابلمه‌ها و تابه‌های استیل ضد‌زنگ را با آب گرم بشویید

تابه‌های استیل-افزایش عمر وسایل خانه

هنگام استفاده از قابلمه ها و تابه‌ها، چربی ممکن است روی سطح آنها جمع شود یا به آنها بچسبد. با گذشت زمان، برداشتن چربی دشوارتر می شود و این ظروف کثیف به نظر می‌رسند.

برای جلوگیری از این امر، پس از استفاده از محصول، باید آن را کاملا با صابون خنثی و آب گرم بشویید. همچنین، باید از یک اسفنج نرم استفاده کنید. در انتها آن را کاملا خشک کنید تا لکه ای ایجاد نشود. اگر هنوز هم آثار غذاها و لکه روی این ظروف باقی مانده است، آب را با کمی سرکه به مدت 4 یا 5 دقیقه بجوشانید و سپس طبق معمول از این محلول برای شستن قابلمه استفاده کنید‌.

13. لکه‌های سرسخت را با سرکه پاک کنید

زمانی که وسایل روی میز قرار می‌گیرند، به راحتی ممکن است تصادفی رخ دهد و چیزی روی سفره بریزد. بنابراین بهترین راه این است که به محض ظاهر شدن لکه روی سفره، آن‌ را تمیز کنید. اگر لکه قهوه است که معمولاً به سختی پاک می‌شود، می‌توانید قبل از شستن پارچه، کمی سرکه سفید همراه با الکل روی آن بمالید.

14. از استفاده از شیشه‌پاک‌کن روی آینه‌ها خودداری کنید

آینه-افزایش عمر وسایل خانه

آینه‌های خانه ممکن است خراشیده، کدر یا لکه شوند، بنابراین مانند سایر اقلام نیاز به مراقبت دارند . برای تمیز کردن آنها فقط از پارچه های نرم و محصولاتی که حاوی مواد ساینده نیستند استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از شیشه پاک‌کن روی آینه به دلیل مواد شیمیایی که ممکن است در آن وجود داشته باشد، توصیه نمی‌شود.

15. ماشین لباسشویی را بیش از حد بار نکنید

افزایش عمر وسایل خانه_ لباسشویی

ماشین لباسشویی یک کالای کلیدی در خانه است، بنابراین افزایش طول عمر آن بسیار مهم است. اولین نکته‌ای که می‌توانیم به عنوان مراقبت از لباسشویی را در نظر بگیریم این است که آن را بیش از حد پر نکنیم. همیشه بهتر است لباس‌ها را به گروه‌های سبک‌تر تقسیم کنید. علاوه بر این، از تمیز کردن واشر لاستیکی، جایی که کف صابون کثیف در آن جمع می‌شود، و همچنین جعبه مواد شوینده و فیلتر غافل نشوید. فراموش نکنید که بیرون آن را به صورت دوره‌ای با پارچه ای آغشته به آب صابون تمیز کنید و با پارچه خشک و نرم دیگری آن را خشک کنید.

شما از چه روش‌های دیگری برای افزایش عمر وسایل خانه خود استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با دینو به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.