ریشه ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد

ریشه ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد و خوش یمنی از راه رسید

با توجه به این که نوروز امسال روز شنبه بود، باید منتظر خبرهای خوب باشیم! پدران و مادران ما در گذشته معتقد بودند که بهترین عید نوروز، متعلق به سالی است که تحویل شدنش روز شنبه باشد. در ادامه با همراهی دینو ریشه ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد و خوش یمنی از راه رسید را بخوانید و در این باره بیشتر بدانید.

ریشه ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد و خوش یمنی از راه رسید

باور قدیمی درباره عید نوروز

مردم در قدیم بر این باور بودند که اگر عید نوروز و تحویل سال روز شنبه باشد، سال پیش رو بسیار خوش یمن و پر برکت است و با شادی همراه خواهد بود. آن‌ها همچنین باور داشتند که اگر در روز عید خوشحالی کنید، کل سال با شادی سپری خواهد شد و به شما خوش می‌گذرد. در عین حال می‌گفتند که اگر در روزهای آخر اسفند، ناراحت و غمگین باشید، سال جدید شما با غم و غصه همراه می‌شود. در کل این باور قدیمی هنوز هم در بین مردم رایج است که اگر روز اول سال به خصوص در لحظه تحویل شدن آن مشغول کاری باشید، کل روزهای‌تان تا سال بعدی را به همان کار خواهید گذراند.

چند مورد از آداب و رسوم مربوط به عید نوروز

برخی دیگر از رسم‌ها و آیین‌های قدیمی از گذشته تا به امروز همچنان به قدرت خود با پرجا هستند که مهم‌ترین آن‌ها خانه تکانی قبل از عید است. این رسم هنوز هم در بین مردم بسیار رایج بوده و از اواسط اسفند شروع به تمیز کردن تمام خانه و محیط زندگی و کار خود می‌کنند تا غبار آلودگی‌ها و ناخوشنودی‌های سال گذشته را از زندگی‌شان پاک کنند و با دلی روشن و امید به موفقیت، به استقبال سال جدید بروند. همچنین حمام کردن و غسل کردن در شب عید است تا سال جدید برای آن‌ها پرخیر و برکت باشد. به چند مورد دیگر از آداب و رسوم مربوط به عید نوروز که هنوز هم در بین مردم رواج دارد در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • چهارشنبه سوری، که با فلسفه رهایی از طالع بد به روشن کردن آتش و پریدن از روی آن در شب آخرین چهارشنبه سال می‌پردازد.
  • کاشتن سبزه، برای نشان دادن احترام به طبیعت و مادر زمین و داشتن روزی فراوان در سال جدید است که از اواسط اسفند ماه برای قرار دادن در سفره هفت سین می‌کارند.
  • چیدن سفره هفت سین، که هر کدام از عناصر آن معنی خاصی داشته و نماد استفاده از انرژی‌های مثبت و تاثیرگذاری آن‌ها است.
  • رقص و پایکوبی حاجی فیروز، که برای خوشحالی و شادی در سال جدید و رفع کدورت‌ها انجام می‌شود.
  • پوشیدن لباس نو و تمیز، که در واقع آمادگی شما برای حضور در ضیافت بهار و تازه شدن طبیعت و احترام‌تان را نشان می‌دهد.
  • دید و بازدید و عیدی دادن، در واقع توجه به دوستان و آشنایان را می‌رساند که برای تازه کردن دیدارها و نشان دادن اهمیت حضور آن‌ها برای ما است.
  • سیزده به در روز سیزدهم فروردین، که با بردن سبزه‌های کاشته شده و کاشتن یا قرار دادن‌شان در طبیعت که در این صورت روح افراد با مادر زمین آشتی کرده و در سال جدید برای آن‌ها طالع مثبتی نوشته می‌شود.
باور قدیمی درباره عید نوروز

ریشه ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد

قدیمی‌ها روز اول هر سال را بسیار پراهمیت می‌دانستند و سعی می‌کردند تا حد امکان شروع تلاش‌ها و حرکت در مسیر رسیدن به اهداف‌شان را در این روز انجام دهند. در صورتی که موفق به انجام آن نمی‌شدند، صبر می‌کردند تا 7 روز از عید بگذرد و روز هفتم به سراغش می‌رفتند. همچنین اگر در روز هفتم نمی‌توانستند، منتظر روز چهاردهم می‌ماندند. چنین رسمی به این دلیل بود که آن‌ها روز شنبه را بسیار مبارک و پر انرژی می‌دانستند و برای این روز اهمیت ویژه‌ای قائل بودند. ریشه ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد و خوش یمنی از راه رسید نیز به همین باور قدیمی بر می‌گردد که برکت یک سال جدید در این روز دو چندان می‌شود.

از آن جایی که چندین سال طول می‌کشد تا تحویل شدن سال جدید مصادف با روز شنبه و اول هفته باشد، این همزمانی نشان از خوش یمنی و برکت و شادی در سال جدید دارد و باید آن را به فال نیک گرفت. سال 1400 نه تنها آغاز یک قرن جدید، بلکه با تحویل شدنش در روز شنبه و باور دیرینه آن، بسیار مبارک و خجسته است. امیدواریم این برای همه شما سرشار از اتفاقات خوب و خوش باشد.

شما درباره ضرب المثل نوروز به شنبه افتاد چه می‌دانید؟ همین طور آیا رسم و آیین دیگری را می‌شناسید که با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید؟ دیدگاه‌های‌تان را در این باره برای ما بنویسید.

منبع: I Wonders

بیشتر بخوانید: ویژه نوروز: عید نوروز 1400 و خصوصیات متولدین ماه های مختلف سال گاو

بیشتر بخوانید: ویژه نوروز: عناصر اصلی و فرعی سفره هفت سین را بشناسید و با نماد هر یک آشنا شوید

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.