چرا فضانوردان زن نسبت به فضانوردان مرد محدودیت بیشتری در ماندن در فضا دارند؟

چرا ناسا محدودیت بیشتری برای فضانوردان زن نسبت به مرد برای ماندن در فضا دارد؟ ما انسان‌ها روی زمین توسط مگنتوسفر و جو سیاره زمین در برابر تشعشعات مضر خورشیدی و پرتوهای کیهانی که از ستارگان در حال انفجار ساطع می‌شود، محافظت می‌شویم. اما در مورد فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) هستند، چه می‌توان گفت؟

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی در معرض سطوح بالاتری از تشعشعات یونیزه هستند که خطر ابتلا به سرطان را در طول دوران کاری آنها افزایش می‌دهد. آنها توسط مگنتوسفر محافظت می‌شوند و جو تاثیری در محافظت آن‌ها ندارد.

طبق محدودیت‌های تعیین شده توسط ناسا، بالاترین حد قرار گرفتن در معرض این اشعه‌های سرطان زا نباید از 3 درصد در طول دوران کاری آنها تجاوز کند. به گزارش لایو ساینس این ریسک بر اساس سن و جنس ارزیابی می‌شود که از پایین‌ترین حد شغلی 180 میلی‌سیورت (mSv) تابش برای یک زن 30 ساله تا بالاترین حد شغلی 700 میلی‌سیورت برای یک مرد 60 ساله متغیر است.

محدودیت بیشتر فضانوردان زن

این سیاست ناسا است که اطمینان 95 درصدی حاصل کند تا از این حد تجاوز نشود. همچنین این محدودیت‌ها برای همه مأموریت‌ها در مدار پایین زمین (LEO) و مأموریت‌های قمری که کمتر از 180 روز طول می‌کشند، قابل اعمال است.

دلیل محدودیت بیشتر برای زنان

درهمین حال، محدودیت شغلی بیشتری برای قرار گرفتن در معرض تابش برای فضانوردان زن نسبت به فضانوردان مرد وجود دارد. طبق گزارشات، زمانی که فضانوردان مرد و زن در دوره‌های مشابهی در معرض سطوح بالایی از تشعشعات بودند، زنان بیش از دو برابر مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار گرفتند.

به طور کلی بر اساس بازماندگان بمب‌های اتمی در ژاپن، زنان در مقایسه با مردان نسبت به سرطان ریه و تشعشعات یونیزان حساس‌تر هستند.

این محدودیت روی شغل‌ فضانوردان تاثیر گذاشته‌است، به‌عنوان مثال، پگی ویتسون، رئیس سابق سازمان فضانوردی ناسا، پس از اینکه در سن 57 سالگی به محدودیت‌های شغلی خود در مواجهه با تشعشعات رسید، مجبور شد در سال 2018 بازنشسته شود.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۴ دیدگاه

  1. Avatar M.R گفت:

    عجب مغزهای زنگ زده کوچکی اینجا کامنت گذاشتن

  2. Avatar habib گفت:

    نیازهای جنسی خودشان را چگونه برطرف می کنند ؟
    شاید سوال دیگر دوستان هم باشد .

    • Avatar علی گفت:

      عزیزم در فضا تماس فیزیکی بین زن و مرد به علت عدم وجود جاذبه هیچ منع شرعی و قانونی نداره
      در تیم فضانوردی هم زن و مرد وجود داره.

    • Avatar unknow گفت:

      نیاز جنسی ولش
      اینا برن تغییر جنسیت بدن مردم بشن بهتره بخصوص در تصویر مقاله سمت راستی
      تعجبی نداره که فضانورد شدن توی یک چیزی تلاش کردن و بهش رسیدن که جبران قیافه هاشون بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.