6 دانستنی در مورد پلک زدن که از آن اطلاع نداریم- بر اساس مطالعات

پلک زدن مانند نفس کشیدن طبیعی است، حدود 10 تا 15 بار در دقیقه اتفاق می‌افتد و ما حدود 10 درصد از ساعات بیداری خود را صرف این کار می‌کنیم. پلک زدن چیزی بیشتر از فقط تمیز کردن چشم‌ها یا مرطوب نگه داشتن آنها و اکسیژن رسانی است.

دانستنی هایی در مورد پلک زدن:

پلک زدن

1. پلک می‌زنیم تا مغزمان استراحت کند

از نظر فیزیکی پلک زدن بسیار مهم است: کره چشم را تمیز و مرطوب می‌کند تا از عفونت جلوگیری کند، چشمانمان را تغذیه می‌کند و دید ما را شفاف نگه می‌دارد. اما ما می‌توانستیم همه اینها را داشته باشیم و کمتر پلک بزنیم. به نظر می‌رسد پلک زدن و استراحت دادن مغز به هم مرتبط هستند. پلک زدن استراحت بیدار بین افکار است. مغز ما از این چند ثانیه استفاده می‌کند تا به ذهن فرصتی بدهد که «آفلاین» شود. مانند یک چرت فوق العاده سریع که به تمرکز کمک می‌کند.

2. هماهنگ با گروه پلک می‌زنیم

مشاهده شده که گروهی از افراد با تماشای یک فیلم یکسان، زمان چشمک زدن خود را با روایت محتوا هماهنگ می‌کنند که منجر به هماهنگی کل گروه می‌شود. ظاهراً، ما تمایل داریم بعد دیدن لحظه‌های معنادار در فیلم، پلک بزنیم که این باعث هماهنگی پلک زدن در گروه می‌شود.

3. وقتی عاشق می‌شویم کمتر پلک می‌زنیم

ما تمایل داریم پلک زدن خود را با علایق خود هماهنگ کنیم و نگاه مستقیم به چشمان دیگران جنبه‌ای از تعاملات انسانی است. خیره شدن به چشمان کسی، به خصوص اگر فرد برای شما جذاب است، می‌تواند هورمون‌های مرتبط با اشتیاق و محبت را ترشح کند. ما به طور خاص در مورد فن اتیلامین و اکسی توسین، 2 هورمون قوی مرتبط با پیوند صحبت می‌کنیم. تماس چشمی، پلک زدن و فعالیت مغز را هماهنگ می‌کند که نشان‌دهنده اتصال واقعی 2 نفر به یک سیستم ارتباطی خارق‌العاده است.

4. پلک زدن می‌تواند نشانه‌های فریب دادن باشد

استدلال می‌شود که دروغگوها بیشتر پلک می‌زنند، زیرا برای اکثر مردم، دروغ گفتن یک فعالیت استرس‌زا است و اساساً در هنگام دروغ گفتن مغز بیش از حد مشغول پردازش اطلاعات فریبنده است.

برخی هستند که استدلال می‌کنند که دقیقا برعکس این موضوع صادق است و دروغگویان آگاه، در طول دروغ گفتن کمتر از حد معمول پلک می‌زنند و حتی به چشمان دیگران خیره می‌شوند تا آنها را متقاعد کنند که راست می‌گویند. در این حالت پلک زدن تا 8 برابر کمتر از حد معمول اتفاق می‌افتد. اما اکثر تحقیقات از این فرضیه حمایت می‌کنند که افزایش پلک زدن نشانه‌ای غیرکلامی برای فریب دادن‌ است.

6. می توانیم تمرین پلک زدن کنیم

وقتی آنطور که باید پلک نمی‌زنیم یا وقتی در محیط‌های خشک یا بادخیز قرار می‌گیریم، ممکن است چشمانمان احساس سوزش کنند و به دنبال آن تاری دید ایجاد شود. حتی ممکن است متوجه نشویم که به اندازه کافی پلک نمی‌زنیم تا زمانی که آن را احساس کنیم.

پلک زدن صحیح به معنای بسته شدن کامل پلک‌ها است و به عفونت، قرمزی یا خارش کمتر و دید واضح‌تر کمک می‌کند. این تمرین یک دقیقه‌ای را 5 بار در روز امتحان کنید:

به هر جهت (بالا / پایین / چپ / راست / مستقیم) نگاه کنید و در هر موقعیت 10 بار پلک بزنید. به پلک خود فشار نیاورید و فقط مطمئن شوید که هر بار چشم کاملا بسته شده و سپس باز می‌شود.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.