10 افسانه در مورد بدن انسان که هرگز به آنها شک نکردیم

هر افسانه‌ای با مقداری منطق آمیخته به اطلاعات نادرست شروع می‌شود. مردم تمایل دارند این دروغ‌ها را به اشتراک بگذارند و آنها را به عنوان حقایق علمی ارائه کنند. به همین دلیل، اکنون با افسانه‌ های متعددی در مورد بدن انسان احاطه شده‌ایم. خوشبختانه، تحقیقات علمی برای بررسی این ادعاها به ما کمک می‌کند.

تمایز واضحی بین علم و افسانه‌های محلی وجود دارد، زیرا علم گاهی قادر به نجات جان انسان است. در این مطلب، قصد داریم چند افسانه در مورد بدن انسان که توسط علم رد شده را معرفی کنیم.

8 افسانه محلی در مورد بدن انسان:

1.حس بویایی سگ‌ها قوی‌تر از حس بویایی انسان است

حس بویایی سگ‌ها قوی‌تر از حس بویایی انسان نیست

اغلب داستان‌هایی در مورد حس بویایی برتر سگ‌ها می‌شنویم. این افسانه احتمالاً از عصب‌شناس قرن نوزدهم، پل بروکا، آغاز شد که بوینده ‌بودن انسان‌ها را نقض کرد. بروکا هیچ آزمایش حسی برای حمایت از این ادعا ارائه نکرده‌است. با این حال، این ادعا تا همین اواخر به طور گسترده پذیرفته شده‌بود. اما حقیقت این است که گونه‌های مختلف انواع مختلفی از رایحه‌ها را شناسایی می‌کنند. بنابراین سگ ها حس بویایی قوی‌تری ندارند. در عوض، بینی‌های ما متفاوت است، به این معنی که به انواع بوها حساس هستیم.

2.اثر انگشت شما منحصر به فرد است

یکی دیگر از تصورات غلط رایج قرن نوزدهم این است که نوک انگشتان ما منحصر به فرد هستند. به همین دلیل، حلقه‌های سرانگشتان ما برای بیش از یک قرن نقش مهمی در تحقیقات پزشکی قانونی داشته‌است. با این حال، دانشمندان نشان دادند که ممکن است این یک راه ناقص برای یافتن هویت باشد، زیرا مواردی وجود دارد که دقت را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعه‌ای در سال 2005، جزئیاتی از 22 مورد شناخته‌شده اشتباهات انگشتان دست ارائه می‌دهد که در آن افراد به جرائمی متهم شدند که مرتکب نشده بودند.

3.بخش‌های مختلف چشایی روی زبان شما قرار دارد

افسانه بدن انسان: بخش‌های مختلف چشایی

زبان احتمالاً متداول‌ترین تصویری است که وقتی در مورد طعم و مزه یاد می‌گیریم، می‌بینیم. معمولاً به بچه‌ها در مدارس گفته می‌شود که طعم شیرین، شور، ترش و تلخ توسط قسمت‌های مختلف زبان حس می‌شود. در واقع، مفهوم “بخش‌های مختلف چشایی” یک تفسیر نادرست است. علم مدت‌ها پیش این افسانه را با نشان دادن اینکه گیرنده‌هایی برای همه طعم‌ها در سرتاسر دهان یافت می‌شود، رد کرد.

4.انسان کمتر از 10 درصد از مغز خود را استفاده می‌کند

منبع “افسانه 10%” مشخص نیست. اما بسیاری از مردم همچنان بر این باورند که یک واقعیت علمی است، حتی اگر چندین بار رد شده‌باشد. یکی از روش‌هایی که دانشمندان برای بی‌اعتبار کردن این تصور غلط استفاده کردند، تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی(fMRI) نام دارد. آنها با استفاده از این روش، فعالیت مغز را در زمانی که فرد وظایف مختلفی را انجام می‌دهد، اندازه گیری کردند.

آزمایش‌ها نشان داده‌است که قسمت عمده‌‌ی مغز ما بیشتر اوقات در حال استفاده است. درصد دقیق مغز مورد استفاده در هر زمان معین در هر فردی نسب به فرد دیگر متفاوت است. همچنین، این درصد به آنچه که فرد انجام می‌دهد یا به آن فکر می‌کند بستگی دارد.

5.لوله کردن زبان یک ویژگی ژنتیکی است

لوله کردن زبان یک ویژگی ژنتیکی نیست

معلمان زیست‌شناسی اغلب به دانش‌آموزان خود می‌آموزند که توانایی لوله کردن زبان بر اساس یک ژن غالب است. با این حال، فیلیپ ماتلوک، متخصص ژنتیک، این نظریه را رد کرد و نشان داد که از هر 33 دوقلو، 7 نفر از این توانایی برخوردار نیستند.

آنجایی که دوقلوهای همسان ژن‌های یکسانی دارند، همه‌ی آنها باید این ویژگی را داشته باشند، اما اینطور نیست. بنابراین، ژن‌ها عامل تعیین کننده برای لوله کردن زبان نیستند. متأسفانه، این تصور نادرست با گذشت بیش از 6 دهه از رد شدن آن، همچنان ادامه دارد.

6.شما فقط 5 حس دارید

این واقعیت که ما فقط 5 حس داریم از فلسفه یونان قدیم سرچشمه می‌گیرد. ارسطو استدلال می‌کرد “برای هر حسی، یک اندام حسی وجود دارد.” اگرچه بیش از 2000 سال از آن زمان می.گذرد، هنوز به کودکان آموزش داده می‌شود که انسان فقط دارای حس بینایی، شنوایی، چشایی، لامسه و بویایی است.

در حقیقت، دانشمندان تخمین می‌زنند که ما ممکن است تا 33 حواس داشته باشیم. این حواس شامل تشنگی، تعادل، دما و بسیاری موارد دیگر است که برای بقا ضروری هستند.

7. شکستن قولنج بند انگشتان خطر ابتلا به آرتریت را افزایش می‌دهد

افسانه ای در مورد بدن انسان که هرگز به آنها شک نکردیم

این ایده که شکستن قولنج بند انگشت احتمال ابتلا به آرتریت را افزایش می‌دهد منطق خاصی دارد. عجیب نیست که باور کنیم فشار آوردن به مفاصل در طول سال‌ها باعث آسیب می‌شود. خبر خوب این است که هیچ ارتباطی بین این عادت و بروز بیشتر آرتریت وجود ندارد. با این حال، به این معنی نیست که باید آن را ادامه دهید. زیرا ممکن است برای اطرافیان شما بسیار آزاردهنده باشد.

8.شنا کردن بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ باعث گرفتگی عضلات می‌شود

ایده کلی پشت این افسانه این است که خوردن یک وعده غذایی پرحجم باعث افزایش جریان خون به معده به جای عضلات می‌شود. سپس این مورد منجر به افزایش خطر گرفتگی عضلات شناگر می‌شود. منشأ این نظریه نامشخص است، اما به هر حال خود نظریه اشتباه است. احتمالاً بلافاصله پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین احساس راحتی در شنا نخواهید داشت. اما این موضوع، به هیچ وجه باعث گرفتگی و غرق شدن نمی‌شود. با این حال، خوردن یک میان وعده غنی از کربوهیدرات کمی قبل از شنا ایده خوبی است؛ زیرا انرژی شما را تامین می‌کند.

کدام یک از این افسانه های مربوط به بدن انسان باور داشتید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.