9 نکته ساده برای مراقبت از دندان که در مورد آن نمی دانید

بهداشت دهان و دندان تاثیر زیادی بر سلامت کلی ما دارد. اما تکنیک‌های ساده مسواک‌زدن روزمره و محصولات مختلفی که از دوران کودکی به آن عادت کرده‌ایم ممکن است کافی نباشد. به همین دلیل مراقبت صحیح از دندان ها با پیروی از بهترین روش‌ها و توصیه‌های دانشمندان و دندانپزشکان بسیار مهم است.

ما در این مطلب، 9 نکته کاربردی برای مراقبت از دندان‌ها، حفظ سلامت آنها و جلوگیری از مشکلات دندانی آینده، با شما به اشتراک می‌گذاریم.

9 نکته ساده برای مراقبت از دندان ها

1. قبل از مسواک زدن صبر کنید

بسیاری از مردم دوست دارند روز را با یک لیوان آبمیوه شروع کنند و با خوردن مقداری میوه آن را به پایان برسانند. هیچ چیز بدی در این مورد وجود ندارد. آبمیوه شیرین، خوشمزه و دارای محتوای ویتامین C بالایی است. مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که بلافاصله پس از خوردن یا نوشیدن این محصولات، مسواک‌زدن دندان‌های خود را شروع کنیم.

میوه‌ها دارای محتوای اسیدی بالایی هستند که می‌تواند مینای دندان شما را نرم کرده و به آن آسیب برساند. بنابراین مسواک‌زدن بلافاصله پس از مصرف آنها بهترین کاری نیست که می‌توانید برای سلامت دندان خود انجام دهید. به همین دلیل است که پس از مصرف آب مرکبات، گوجه فرنگی یا نوشابه، بهتر است حداقل 30 دقیقه صبر کنید.

2. مسواک زدن را از انتهایی‌ترین مکان‌ها شروع کنید

مراقبت از دندان

تکنیک‌های زیادی برای مراقبت از دندان ها و تمیز کردن آنها وجود دارد، اما تنها تعدادی از آنها برای استفاده روزمره به اندازه کافی ایمن هستند. اول از همه، پزشکان توصیه می‌کنند مسواک زدن را همیشه از انتهایی‌ترین دندان‌ها شروع کنید و با دندان‌های جلویی پایان دهید.

بسیاری از ما برعکس عمل می کنیم و شروع به مسواک‌زدن دندان‌های جلویی می‌کنیم. اما لازم است رو خود را تغییر دهیم: ما باید از پشت دهان شروع کنیم و سپس مسواک را دندان به دندان ابتدا از داخل و سپس خارج دندان‌های خود حرکت دهیم. در انتها نیز با سطوح جویدنی کار را تمام کنید.

3. مسواک زدن بدون خمیر دندان اشکالی ندارد

اگر مطمئن نیستید که از کدام خمیر دندان استفاده کنید، مسواک‌زدن را به صورت خشک، یعنی بدون خمیر دندان یا آب امتحان کنید. فرچه مسواک شما به تنهایی می‌توانند باکتری‌ها را مختل کنند. خمیر دندان تنها یک ابزار اضافی است. در واقع، محققان نشان داده‌اند که مسواک زدن خشک تجمع پلاک، خونریزی و التهاب لثه را تا حداقل 50 درصد کاهش می‌دهد.

4. دهانشویه را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

دهانشویه نمی‌تواند جایگزین مسواک‌زدن و نخ دندان‌کشیدن شود. این کار به خلاص‌شدن از شر همه‌ی باکتری‌های روی دندان و لثه کمکی نمی‌کند. اما به هر حال، یک مزیت اضافی برای سلامت دهان و دندان است. بهترین زمان استفاده از دهانشویه بعد از مسواک‌زدن کامل دندان‌هاست. برای بهره‌مندی حداکثری از آن، توصیه می‌شود حداقل تا 30 دقیقه پس از شستشو از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

5. آدامس جویدن را فراموش نکنید

جویدن مقداری آدامس پس از صرف غذا بسیار عالی است. این کار جریان بزاق را در دهان تقویت کرده و به خنثی‌کردن اسیدها کمک می‌کند. در واقع، بزاق سرشار از کلسیم و فسفات است که دندان‌های شما را دوباره معدنی کرده، مینای دندان را تقوی و حتی حساسیت آن را کاهش می‌دهد. تنها شرط این است که آدامس باید بدون قند باشد، زیرا باکتری‌های مضر دهان از قندهایی که ما می‌خوریم تغذیه می‌کنند.

6. به فرچه مسواک خود توجه کنید

مراقبت از دندان : فرچه مسواک

برس مسواک‌ها دارای استحکام الیاف مختلف هستند. اما اگر از یک برس زبر استفاده می‌کنید، شاید وقت آن رسیده است که آن را با یک برس نرم جایگزین کنید. حتی موی‌هایی با زبری متوسط ​​نیز ممکن است به مرور زمان به لثه‌ها و دندان‌های شما آسیب وارد کنند.

باید در نظر داشته باشید که این مورد بدان معنا نیست که برس نرم باید ارزان‌ترین گزینه موجود باشد. بنابراین همیشه بهتر است یک برس با کیفیت بالا با مهر و موم و تاییدیه‌های مناسب انتخاب کنید.

7. زیاد مسواک نزنید

همه ما می‌دانیم که باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنیم. زیرا یک بار مسواک زدن در روز برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها کافی نیست. به هر حال، برخی افراد دوست دارند روزی سه بار یا حتی بیشتر مسواک بزنند. و این ترفند بیشتر از این که مفید باشد، آسیب‌زننده است.

درست مانند بسیاری دیگر از موارد زندگی ما، در مورد مسواک‌زدن نیز افراط بهترین گزینه نیست. اگر بیش از اندازه مسواک بزنید، ممکن است مینای دندان شما ساییده شود. این مورد می‌تواند باعث حساس‌شدن دندان‌ها شود. در این حالت، دندان‌ها زردتر از حد معمول ظاهر می شوند، زیرا عاج زرد پشت مینای دندان شما بیشتر نمایان می‌شود.

8. آب بهترین نوشیدنی برای دندان شماست

مراقبت از دندان: آب نوشیدن

درست مانند بزاق، نوشیدن آب نیز دهان شما را تمیز نگه می‌دارد. برخلاف آبمیوه، نوشابه یا نوشیدنی‌های ورزشی، نه تنها دندان شما را پاکسازی می‌کند، بلکه قند ناخواسته‌ای روی دندان‌هایتان باقی نمی‌گذارد. آب اسیدهای تولید شده توسط باکتری در دهان شما را نیز رقیق می‌کند. برای تمیز کردن مناسب‌تر حتی میتوانیم از آب‌زدایی استفاده کنیم. بودن با آب شود با نخ کشیدن سنتی دندان‌ها متفاوت است. زدودن باقیمانده های مواد غذایی بوسیله‌ی آب می‌تواند مناطقی را که با نخ دندان دسترسی به آن ممکن نیست، تمیز نماید.

9. غذاهای ترد بیشتری بخورید

غذاهای تازه و ترد حاوی فیبر بسیار سالمی هستند. آنها بهترین انتخاب برای دندان شما هستند. در این میان، میوه‌ها، سبزیجات و آجیل خام غنی از فیبر در جایگاه اول قرار دارند. آنها می‌توانند دندان ها را تمیز کرده، تولید بزاق را تحریک، دهان را آبرسانی کنند و همچنین رشد باکتری ها را کاهش دهند.

چند مورد از نکات بالا را رعایت می‌کنید؟ چه نکات مفید دیگری برای مراقبت از دندان ها و حفظ سلامت دهان و دندان می‌دانید؟ نظرات و پیشنهادات خود با دینو به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar محسن گفت:

    نخ دندان» بیش از 80% تمیزکاری رو انجام میده. از یه دندانپزشک بپرسین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.