دستور تهیه موس شکلاتی در خانه

آشپزی با دینو: جادوی خالص دستور تهیه موس شکلاتی در خانه فقط با یک ماده مورد نیاز

یک شیمیدان بااستعداد و ماجراجو بعد از تلاش‌های فراوان توانست ساده‌ترین دستور تهیه موس شکلاتی در خانه فقط با یک ماده مورد نیاز را کشف کند. شما با یک جادوی خالص روبرو هستید. خود را برای رویارویی با آن آماده کنید! با دینو همراه باشید.

دستور تهیه موس شکلاتی در خانه

«هرو دیس» (Hervé This) خالق کتاب «خوراک‌شناسی مولکولی: کاوش در علم مزه» (Molecular Gastronomy: Exploring the Science of Flavor)، در سال 2007 به مجله Wired گفت:

من این دستور تهیه را اختراع کرده‌ام؛ اما، خیلی راحت است و خجالت می‌کشم!

دستور تهیه موس شکلاتی در خانه

این کتاب که ناشر آن انتشارات دانشگاه کلمبیا بوده و در سال 2008 به چاپ رسیده، در مورد شگفتی‌های ساده، علمی و پیشرفت در آشپزی خانگی است. دیس در کتاب خود همه چیز را از گرفتن پوست اضافه روی مرغ کباب شده تا نحوه پخت انواع غذاها توضیح می‌دهد. او همچنین توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان یک شکلات بی‌نقص و خامه‌ای را با تنها شکلات و آب درست کرد. بله کاملا جذاب است. همه باید بتوانند به راحتی این دستور تهیه را اجرا کنند. دیس در کتاب خود توضیح می‌دهد:

موس شکلاتی درست مثل خامه زده شده و همان کرم سنگینی که خود امولسیونی از چربی‌های شیر و آب است. این کرم وقتی در یک کاسه سرد هم زده شود، سریعا کف می‌کند. بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که نسبت آب به چربی (در این جا کره کاکائو همان چربی است) را هدف قرار دهید که تقلیدی از خامه زده شده خواهد بود. اگر از امولسیفایرها می‌پرسید، باید بدانید که «لسیتین» داخل شکلات باعث این جادوی خالص می‌شود.

دستور تهیه موس شکلاتی در خانه

مواد لازم

  • 8 اونس شکلات (ما از شکلات تلخ 70درصد استفاده کردیم.)
  • ¾ فنجان آب
  • تکه‌های یخ
  • کرم سنگین یا خامه تازه زده شده برای تزیین روی دسر (اختیاری)

طرز تهیه

  • شکلات و آب را با هم ذوب کنید.
  • ترکیب را روی یک ظرف حاوی یخ، خنک کنید.
  • مواد را هم بزنید تا زمانی که موس شکلاتی شما آماده شود.
دسر هرو دیس
طرز تهیه موس شکلاتی

مانند سایر امولسیون‌هایی چون «وینای‌گرت» (Vinaigrette) و «آیولی» (Aioli)، این یکی نیز مانند جادو عمل می‌کند. همان طور که شما ترکیب را با همزن می‌زنید، ذره‌های میکروسکوپی آب در چربی معلق می‌شوند و آن را غلیظ می‌کنند. در این حالت بیشتر شبیه به خامه به نظر می‌رسد. زمانی که شما از یخ برای خنک کردن استفاده می‌کنید، باز هم هوای بیشتری به داخل مواد وارد شده و حباب‌های هوای درون ترکیب متبلور می‌شوند تا یک فوم فوق‌العاده پایدار موسوم به «موس» ایجاد کنند. بهترین ویژگی چنین دسری سوای سادگی و مواد اولیه آن، این است که طعم شکلات خالص و اصیل دارد. همین طور هیچ خامه یا تخم‌مرغی برای سردرگمی وجود ندارد. اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید از شکلات تلخ و بدون شیر استفاده کنید. شما می‌توانید با دست کشیدن از هم زدن موس خود در زمان دلخواه، به راحتی هر نوع بافت مختلفی را به دست آورید:

  1. برای داشتن ظاهری یکدست و صاف، ترکیب را زمانی که هنوز گرم و نسبتا غلیظ است در ظرف سرو خود بریزید.
  2. وقتی به بافت پودینگ ضخیم رسیدید، می‌توانید مانند یک کوه برفی شکلاتی کوچک (مانند تصاویر) آن را درون یک ظرف شیشه‌ای بریزید. در این مرحله، حتی می‌توانید از آن برای تزیین کیک نیز استفاده کنید.
  3. برای رسیدن به نتیجه‌ای نرم‌تر و اسفنجی‌تر (پفی)، بیشتر آن را هم بزنید.
دسر خانگی

نکات مهم دستور تهیه موس شکلاتی

  • توجه داشته باشید که اگر هم زدن ترکیب را زیاد ادامه دهید، در نهایت خشک و خرد می‌شود. اگر چه هنوز هم خوشمزه و قابل استفاده برای تزیین کیک است.
  • به محض خنک شدن مواد، فرم گرفتن موس شما اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه، احتمال دارد که در اولین تلاش خود بیش از حد پیش بروید. اگر این اتفاق افتاد، نگران نباشید. فقط مواد را به درون قابلمه برگردانید و دوباره ذوب کنید. باید تمام مراحل را از اول شروع کنید.
  • برای دسر خود سعی کنید شکلات باکیفیتی که طعم آن را دوست دارید انتخاب کنید.
  • پس از اتمام کار، می‌توانید دسر خود را هر طور که مایلید با نوشیدنی طبیعی، قهوه، عسل و سایر شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دار کنید. یا حتی می‌توانید همان طور که هست، آن را تلخ و تند نگه دارید. فراموش نکنید که در تمام این سناریوها، مقداری خامه زده شده برای تزیین دسرتان هرگز ایده بدی نیست.

شما درباره دستور تهیه موس شکلاتی در خانه هرو دیس چه فکر می‌کنید؟ اگر تجربه تهیه چنین دسر جادویی و ساده‌ای را دارید، خوب است که آن را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید. خوشحال خواهیم بود اگر در نظرات نیز ما را همراهی نمایید.

منبع: Food52

بیشتر بخوانید: آشپزی با دینو: دستور تهیه دسر پاناکوتای شکلاتی ماست یونانی برای یک دورهمی لذت‌بخش

بیشتر بخوانید: آشپزی با دینو: چند دستور پخت کیک فنجانی سریع با مایکروویو در کمتر از چند دقیقه

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.