حذف انسان از طبیعت

در صورت حذف انسان از طبیعت چه اتفاقی برای زمین رخ خواهد داد

بر کسی پوشیده نیست که حضور انسان‌ها روی کره زمین و فعالیت‌های مخربی که در بهره‌برداری از منابع طبیعی انجام می‌دهند، ما را به دشمن درجه یک این سیاره تبدیل کرده است. استخراج بی‌رویه منابع و عدم جایگزینی آن‌ها این تفکر بزرگ را مطرح می‌کند که در صورت حذف انسان از طبیعت چه اتفاقی برای زمین رخ خواهد داد؟ همین تفکر بنیادین آغاز بسیاری از حرکت‌های حمایتی در جهت جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست شده است. برای اطلاع بیشتر از این شرایط در ادامه دینو را همراهی نمایید.

در صورت حذف انسان از طبیعت چه اتفاقی برای زمین رخ خواهد داد

نمونه واقعی حذف انسان از طبیعت

شاید باور نکنید که یک منطقه هسته‌ای تحت تابش رادیواکتیو می‌تواند به صورت افراطی، یکی از آشکارترین پناهگاه‌های حیوانات باشد. جالب است بدانید که به تازگی و در ماه ژانویه، تقریبا یک دهه پس از فاجعه فوکوشیما در ژاپن، دانشمندان در منطقه اطراف این نیروگاه متروکه توسط هدایت دوربین‌ها از راه دور، حضور تعداد زیادی از انواع گونه‌های حیوانات وحشی را کشف کرده‌اند. میمون ماکاک (گونه‌ای از دم درازان)، سگ راکون (از بستگان روباه)، گراز وحشی، قرقاول و در کل بیش از 20 گونه جانوری در غیاب مردم منطقه، در حال رشد بودند. این آخرین تحقیقی است که نشان می‌دهد در صورت حذف انسان از طبیعت چه اتفاقی برای زمین رخ خواهد داد. واضع است زمانی که انسان‌ها از سر راه کنار روند، طبیعت به حالت قبلی خود باز می‌گردد و خوشبختانه روند آن حتی پس از یک فاجعه هسته‌ای نیز متوقف نمی‌شود.

دریای کابو پالمو

نمونه دیگر این روند، به سال 1995 مربوط می‌شود. در این سال به دلیل تخلیه شدید ذخایر ماهی، روستای «کابو پالمو» (Cabo Pulmo) در مکزیک تصمیم به ترک صید و ماهیگیری برای ایجاد یک ذخیره دریایی «بدون تصرف» گرفت. چند دهه صید بی‌رویه در منطقه، صخره‌های مرجانی را به یک باره تخلیه کرده بود. صخره‌های رنگارنگ پر رونق که به دریای کوارتز مشهور بودند، خالی شده و افراد جامعه از آینده حیات در منطقه می‌ترسیدند. 15 سال بعد، با رعایت قوانین ممنوعیت صید، آب‌های آن جا دوباره با زندگی پر شد. مطالعه‌ای در سال 2009 نشان داد که حضور زیست توده ماهی در این آب‌ها به میزان 463 درصد افزایش یافته است. (تا حدی شبیه به صخره‌هایی که هرگز صید نشده‌اند.)

حذف انسان از طبیعت - بازگشت حیات صخره‌های مرجانی مکزیک

هدف حذف انسان از طبیعت

«اکتاویو ابورتو» (Octavio Aburto)، نویسنده و مدیر برنامه دریایی خلیج کالیفرنیا در باره آب‌های کابو پالمو گفت:

نتایج کاملا شگفت‌انگیز هستند. شکارچیان برتر مانند گاوکوسه‌ها به زیستگاهی که یک باره تخلیه شده بود بازگشته‌اند. آن‌هایی که در بالای زنجیره غذایی قرار دارند و اغلب «گونه‌های کلیدی» نامیده می‌شوند، برای حفظ اکوسیستم‌های سالم بسیار حیاتی می‌باشند؛ چرا که جمعیت حیوانات کوچک‌تر را کنترل می‌کنند.

حذف انسان از طبیعت - دریای مکزیک

بروز چنین مواردی باعث می‌شود تا انگیزه‌ها برای پاسخ به خواست فزاینده جهت دستیابی به رویکردی رادیکال‌تر در مورد حفاظت از طبیعت بیشتر شود. موضوعی که نهایتا می‌تواند تنها نیمی از سیاره زمین را محافظت کرده و بیابان‌های موجود را از دسترس عموم خارج کند. همچنین قادر خواهد بود تا مناطق توسعه یافته را با گونه‌های جانوری بازیابی نماید. طرفداران این ایده استدلال می‌کنند که چنین اقدامی برای جلوگیری از انقراض گونه‌های بنیادی و تجزیه آب و هوا بسیار حیاتی است. «انریک سالا» (Enric Sala)، محقق سکونتگاه‌ها در نشنال جغرافی درباره این ایده توضیح می‌دهد:

با توجه به بسیاری از مطالعات سراسر جهان، ما اکنون می‌دانیم که اگر به طبیعت فضا دهیم، به طرز چشمگیری خود را بازیابی می‌کند. همچنین می‌دانیم زمانی که طبیعت به حالت قبلی خود باز گردد، تمام خدماتی که به ما ارائه می‌دهد نیز باز می‌گردند.

طبیعت بکر 30 درصد

زیست‌شناس هاروارد «ای او ویلسون» (E.O. Wilson) در کتاب سال 2016 خود به نام «نصف زمین» (Half Earth) مطرح می‌کند که باید 50 درصد از سیاره برای طبیعت کنار گذاشته شود. این ایده باعث شد تا در آوریل سال 2019 سالا و گروهی از دانشمندان همکار او، مقاله‌ای را منتشر کنند که خواستار حفظ 30 درصد زمین در حالت طبیعی آن تا سال 2030 بود. آن‌ها این ایده را «یک معامله جهانی برای طبیعت» عنوان نمودند. پس از آن نیز حدود 3 میلیون نفر در سراسر جهان طوماری برای حمایت از این فراخوان امضا کردند. این در حالی است که ائتلاف کشورها از جمله کاستاریکا، فرانسه و سنگال متعهد شده‌اند که امسال به دنبال یک تعهد جهانی برای هدف «طبیعت بکر 30 درصد» باشند. در ماه ژانویه، این موضوع برای مذاکره در نشست مهم ماه اکتبر سازمان ملل در یک متن پیش‌نویس گنجانده شد.

هدف حذف انسان از طبیعت به صورت 30 درصدی، برای زمین به همان اندازه مهم است که توافق‌نامه پاریس برای تغییرات آب و هوایی اهمیت دارد. سالا اظهار داشت که اطمینان دارد کشورها می‌توانند به این توافق بلندپروازانه دست یابند. او بیان کرد:

حتی اگر سیستم انرژی ما به صورت 100 درصدی تجدیدپذیر باشد، ما هنوز هم به جنگل‌ها، تالاب‌ها و اکوسیستم‌های سالم نیاز داریم تا به کمک آن‌ها تمام CO2 موجود در جو را جذب کنیم. مشخص است که بدون وجود تنوع زیستی هیچ راه‌حلی برای بهبود وضعیت آب و هوایی وجود ندارد.

با این اوصاف آیا محافظت از یک سوم (چه رسد به نیمی از سیاره) زمین قابل انجام است؟ امروز سخاوتمندترین تخمین‌ها، مناطق حفاظت شده بکر حال حاضر را 15 درصد از زمین و 7 درصد از اقیانوس‌ها نشان می‌دهند. یک میلیون گونه در جهان با خطر انقراض روبرو هستند و از بین رفتن عمده تنوع زیستی به عنوان یکی از پنج خطر اصلی دهه آینده نامگذاری شده است.

حذف انسان از طبیعت

نتایج آتی حذف انسان از طبیعت

باید هشیار باشیم که در صورت عدم عمل به اقدامات محافظتی از زمین و گونه‌های رو به انقراض آن، عواقب ناگواری در مورد مواد غذایی و تجهیزات پزشکی بروز خواهد کرد. در نهایت باید بدانیم که حفاظت از زمین هرگز ساده نیست. شما به طور مداوم نیاز به مذاکره در میان مردمی دارید که از زمین به روش‌های مختلف بسیاری استفاده می‌کنند. چنین کاری به هیچ وجه آسان نیست. به هر حال نباید فراموش کنیم که انجام این کارها، برای حفظ حیات در سیاره ما ضروری است و نیاز به همراهی همه ما دارد. نظر شما درباره حذف انسان از طبیعت چیست؟ آیا شما هم طرفدار چنین ایده‌ای هستید؟ چه راهکارهایی را می‌توانید برای این منظور پیشنهاد دهید؟ دیدگاه‌های ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Huff Post

بیشتر بخوانید: باز شدن سوراخ جدید در لایه ازون با ابعاد سه برابر بزرگ‌تر از گرینلند بر روی قطب شمال

بیشتر بخوانید: اگر خورشید بمیرد چه بر سر زمین خواهد آمد؟ (تاثیر مرگ خورشید بر زمین)

امتیاز: 4.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    خیلی وقت بود توی ذهنم یه همچین سوالایی مطرح بود از نویسنده این مقاله بی نهایت سپاسگذارم :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.