چرا هرگز نباید کربوهیدرات ها را برای کاهش وزن از رژیم غذایی خود حذف کنید

بسیاری از افراد هنوز فکر می‌کنند که حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی خود راهی سریع برای کاهش وزن است. در این مطلب کارشناسان به شما می‌گویند که چرا نباید کربوهیدرات را از رژیم غذایی حذف کنیم. کم کردن کربوهیدرات در رژیم غذایی اغلب راهی سریع برای کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود، با این حال کارشناسان مخالف این کار هستند اما چرا؟.

کربوهیدرات دقیقا چیست؟

کربوهیدرات ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: ساده و پیچیده. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، مانند نان و ماکارونی، به‌طور باورنکردنی سریع هضم می‌شوند و این باعث افزایش قند خون ما می‌شود. در حالی که کربوهیدرات‌های پیچیده سرشار از فیبر هستند، مانند سبزیجات، میوه‌ها، نان سبوس دار و ماکارونی سبوس دار.

حذف کربوهیدرات سالم

چرا در رژیم غذایی خود به کربوهیدرات نیاز داریم؟

مجموعه‌ای از گروه‌های غذایی مختلفی که بدن به آن نیاز دارد شامل: پروتئین‌ها، چربی‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و کربوهیدرات‌ها هستند. کربوهیدرات‌های پیچیده که شامل سبزیجات، میوه‌ها و همچنین نان و ماکارونی سبوس‌دار می‌شوند، برای بدن ما مفید هستند.

رژیم‌های گمراه کننده‌ای وجود دارند که به شما می‌گویند کربوهیدرات باید به کلی از رژیم غذایی شما حذف شود اما کربوهیدرات‌ها در واقع نقش مهمی در رژیم غذایی متعادل دارند. کربوهیدرات‌های فرآوری‌نشده منبع انرژی برای بدن و منبع اصلی انرژی برای مغز ما هستند.

فیبر موجود در کربوهیدرات‌ها قند خون را تثبیت می‌کند و به دفع هورمون‌های اضافی، کلسترول و سموم اضافی از بدن ما کمک می‌کند. مواد غذایی فیبردار همچنین به ما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنیم و باعث عادت منظم غذایی برای روده ما می‌شود.

از طرف دیگر، کربوهیدرات‌های ساده معمولاً فواید تغذیه‌ای بسیار کمتری دارند. به عبارت دیگر، کربوهیدرات‌ها همه یکسان نیستند. کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده مانند کوکی‌ها، شیرینی‌ها، آب نبات‌ها، شکلات‌ها و نوشابه‌های گازدار فاقد فیبر هستند و در عوض سرشار از کالری، چربی و شکراند.

چرا باید از حذف کربوهیدرات دوری کنیم؟

حذف کربوهیدرات‌ها در واقع می‌تواند به جای کمک به مدیریت وزن، مانع آن شود، زیرا برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، حفظ یک رژیم غذایی متعادل قطعا مهم است.

پیشنهاد می‌کنیم مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده غنی از فیبر را افزایش دهید: از آنجایی که این نوع خاص از کربوهیدرات‌ها به ما کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنیم و در نتیجه باعث می‌شود که کمتر غذا بخوریم، می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند.

وقتی کربوهیدرات‌ ها را محدود یا حذف می‌کنیم، بدن خود را از سوختی که برای رشد و انرژی نیاز دارد محروم می‌کنیم و این کار می‌تواند عوارض جانبی مانند سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، یبوست و غیره داشته باشد.

کربوهیدرات‌های پیچیده به تثبیت قند خون و سیر نگه داشتن ما برای طولانی مدت کمک می‌کند و کمتر احتمال دارد که میان‌وعده بخوریم یا غذاهای ناسالم را انتخاب کنیم و تسلیم وسوسه‌ها و هوس‌هایمان شویم.

هیچ غذایی ذاتا «بد» نیست و لذت بردن از مقداری از چیزهایی که دوست دارید اشکالی ندارد. اما سعی کنید که در مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده و فرآوری‌شده تعادل داشته باشید.

این‌ مواد، غذاهای ناسالمی هستند که به‌طور مصنوعی ساخته شده‌اند تا ما را بیشتر وسوسه کنند و باعث پرخوری ما شوند. در عوض، سعی کنید که انواع میوه‌ها، سبزیجات، سبزیجات نشاسته‌ای، غلات کامل و حبوبات را بیشتر مصرف کنید تا اینگونه به سلامتی خود هم کمکی کرده باشید. این‌ها غذاهای کم کالری، کم چرب با فیبر و مواد مغذی بالا، معده و جوانه‌های چشایی شما را سیر نگه می‌دارند و سیگنال‌های گرسنگی شما را به موقع قطع می کنند تا پرخوری نکنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.