تأثیر ورزش

تأثیر ورزش در سلامت جسمی، روحی و شخصیتی کودکان چیست؟

ورزش بخش مهمی از رشد و پیشرفت کودکان و دانش آموزان است و علاوه بر سلامت جسمی، بر سلامت روانی کودکان نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. ورزش به آمادگی جسمانی کودکان کمک می‌کند و کسب مهارت را به کودک می‌آموزد. از طرفی دیگر ورزش می‌تواند تجربه کودک را بیشتر کند و به او اعتمادبه‌نفس دهد. درنتیجه ورزش کردن در شخصیت یک کودک نیز مفید و اثربخش خواهد بود. مدارس باید ورزش و کسب مهارت‌های ورزشی کودکان و دانش آموزان را در اولویت قرار دهند زیرا ورزش به بهبود توانایی جسمی و تقویت احساسات کودکان کمک خواهد کرد. ورزش‌هایی نظیر والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس و موارد این‌چنینی دیگر، دقت، تمرکز، کار گروهی و بازی را به کودکان آموزش می‌دهد. در ادامه موارد مهمی از ضروری بودن ورزش و تأثیر ورزش بر کودکان را ارائه خواهیم کرد.

ورزش

تأثیر ورزش بر بهبود سلامت جسمی و روحی در کودکان

یکی از مزایای اصلی ورزش و بازی‌ها، تقویت سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و کودکان است. ورزش و رقابت با تیم‌ها، محیط رقابتی سالمی را برای کودکان ایجاد می‌کند و کودکان همیشه فعال و شاداب خواهند بود. ورزش در فضای‌باز مانند فوتبال، تنیس، و غیره، به فعال کردن ذهن کمک می‌کند در حالی که بازی‌های داخل سالن مانند شطرنج، بدمینتون و تنیس روی میز باعث افزایش تمرکز کودکان و دانش آموزان خواهد شد. ورزش همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت کند.

ورزش کودکان

تأثیر ورزش بر توانمندسازی کودکان در زمینه مهارت‌های زندگی

ورزش علاوه بر بهبود سلامت جسمی و روانی درزمینه افزایش مهارت‌های کودکان در زندگی شخصی‌شان نیز تأثیر خواهد داشت. درواقع ورزش و انجام بازی‌های ورزشی قابلیت‌های کودکان را افزایش می‌دهد و درزمینه کسب مهارت‌های اجتماعی به کودکان کمک می‌کند. مهارت تصمیم‌گیری نیز ازجمله مهارت‌هایی است که کودکان در ورزش می‌آموزند.

تأثیر ورزش بر یادگیری مدیریت زمان و نظم در کارها

مدیریت زمان از نکات مهمی است که در ورزش می‌توان آموخت و از جمله موارد تأثیر ورزش بر کودک است. یک کودک به زمان ورزش خود متعهد می‌شود و در یک مکان و زمان مشخص برای ورزش حاضر خواهد شد. نظم و انضباط در کارها، صبر و حوصله، تحمل انتقادها از مواردی است که در زمان ورزش به‌صورت ناخداگاه به کودک آموزش داده می‌شود و کودک را قانونمند خواهد کرد. چراکه هر ورزش قوانین و مقررات خاص خود را دارد و کودک می‌آموزد که باید از قوانین هر بازی یا ورزش پیروی کند.

ورزش و بازی

تأثیر ورزش بر یادگیری رهبری و انجام کارهای تیمی

کار گروهی موضوع مهمی است که باید به کودکان آموزش داده شود و این قابلیت در آینده‌ی کودکان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید کودکان در ورزش می‌توانند رهبری و کار تیمی را بیاموزند. به همین دلیل در اغلب مدارس معتبر خارجی کودکان را به بازی‌ها تیمی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال تشویق می‌کنند. کودکان در بازی‌های تیمی می‌توانند قدرت مدیریت و رهبری خود را شناسایی کنند و این بخش از شخصیت خود را به‌مرورزمان بهبود ببخشند.

تأثیر ورزش بر یادگیری تحمل شکست و تجربه حس پیروزی

کودکان در بازی و ورزش یاد می‌گیرند که همیشه برنده نخواهند بود درنتیجه کم‌کم با شکست آشنا می‌شوند. برابری و عدالت، پذیرش شکست، حس خوب پیروزی، یادگیری رقابت سالم و تلاش برای رسیدن به موفقیت از مواردی است که کودک می‌آموزد.

ورزش تیمی

تأثیر ورزش بر تقویت اعتماد به نفس

از دیگر موراد تأثیر ورزش ، پیروزی و به ثمر رسیدن تلاش کودکان در بازی‌ها و مخصوصاً ورزش‌های تیمی است که باعث تقویت و افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان می‌شود. آنها سعی می‌کنند تا با تلاش بیشتر و بهبود عملکرد خود، نظر هم‌تیمی‌ها یا مربی را به خود جلب کنند و روزبه‌روز در ورزش محبوبشان بیشتر پیشرفت خواهند کرد.

بهترین ورزش‌ها و بهترین سن یادگیری ورزش برای کودکان

بهترین دوره برای آموزش حرفه‌ای کودکان درزمینه ورزشی در سنین ۶ تا ۱۴ سال بوده و بهترین ورزش‌ها در این سنین شامل دو و میدانی، بسکتبال، بدمینتون، تنیس، تنیس روی میز، فوتبال، والیبال و شنا است. چه خوب است که در کنار تحصیل به ورزش کودکان نیز اهمیت دهیم و دلایل ذکرشده تأثیر ورزش بر کودکان را نشان می‌ دهد. ورزش باید بخش جدایی‌ناپذیر نظام آموزشی باشد و خانواده‌های نیز باید کودکان را به ورزش و بازی‌های تیمی تشویق نمایند.

امتیاز: 4.6 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar محمد مهدی عباسی گفت:

    درود بر شما ، خوب بود اما من خودم مربی ژیمناستیک هستم و سالهاست که دارم با بچه ها کار میکنم و میتونم به‌ جرات بگم که ژیمناستیک تنها یک ورزش نیست ، بلکه میتونه یک درس زندگی برای بچه ها باشد ، ولی آخر مقاله به همه رشته ها اشاره کردید بجز رشته پایه و مادر ژیمناستیک که می تواند بعنوان یکی از مهمترین رشته های ورزشی برای شروع ورزش برای کودکان باشد و به عقیده اکثریت روانشناسان‌ورزشی و مربیان بزرگ این رشته میتواند بعنوان رشته پایه و مادر در صف مقدم تمام رشته ها باشد و کودکان با شروع این ورزش می توانند بله موفقیت های زیادی در زندگی دست پیدا کنند

  2. Avatar id.tb گفت:

    عاااااااااااااااااااااااااالی!!!!!!!!!!
    خییییییییییلی خیلی متشکررررررررررررررررررررررم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.