فردی مرکوری، اسطوره فراموش نشدنی دنیای راک

حقایقی در خصوص فردی مرکوری ، ستاره سرشناس و نامیرای دنیای موسیقی راک

در بیست و هفتمین سال‌مرگ فردی مرکوری ، خواننده اصلی و ترانه‌سرای گروه موسیقی «Queen»، تصمیم گرفتیم تا به نکاتی که کم‌تر کسی در خصوص این اسطوره بزرگ و بی‌همتای دنیای راک می‌داند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

نکاتی از فردی مرکوری ، ستاره پرفروغ گروه موسیقی کوئین

اکران فیلم Bohemian Rhapsody و استقبال فوق‌العاده از آن، تلنگری شد تا ما هم در 24ام نوامبر امسال، مطلبی را در خصوص اسطوره گروه موسیقی بریتانیایی کوئین، فردی مرکوری (Freddie Mercury) اختصاص دهیم. دوران درخشش پرفروغ اما کوتاه این ستاره سرشناس، آن‌چنان تاثیرگذار بوده که با گذشت بیش از 5 دهه از فعالیتش در این گروه، هنوز هم طرفداران خود را دارد.

فردی مرکوری

مرگ دراماتیک و زودهنگام فردی مرکوری در سن 45 سالگی (24 نوامبر سال 1991) به دلیل بیماری ایدز، او را بیش از پیش معروف کرد. حتی امروزه نیز بسیاری از امور خیریه به نام او در راستای درمان این بیماری فعالیت دارند. شهرت و محبوبیت این ستاره بی‌تکرار، آن‌قدر زیاد است که نیازی به نوشتن بایوگرافی، در خصوص این چهره ماندگار نباشد. اما ما قصد داریم نکاتی که کم‌تر کسی در مورد او می‌داند را در ذیل عنوان کنیم.

10 نکته در خصوص فردی مرکوری که تا به حال نمی‌دانستید

فردی مرکوری

  •  نام اصلی او Farrokh Bulsara می‌باشد

فرخ بولسارا، هنگامی که در مدرسه پسرانه شبانه‌روزی سنت پیتر در نزدیکی بمبئی تحصیل می‌کرد، به نام فردی معروف شد. وی در سال 1970 در زمان تشکیل گروه موسیقی کوئین، به صورت قانونی نام خود را به فردی مرکوری تغییر داد.

گروه موسیقی کوئین

  • برخلاف باور عمومی او متولد انگلستان نیست

مرکوری در پنجم سپتامبر 1946 در Stone Town زنگبار (تانزانیای کنونی) متولد شد. خانواده او با اصلیت هندوستانی، به دلیل شغل پدر خانواده به این شهر نقل مکان کرده بودند. او قبل از نقل مکان به Middlesex انگلستان، در دوران کودکیش ساکن زنگبار و هندوستان بود.

کودکی فردی مرکوری

  • او به همراه خانواده‌اش پیرو آئین زرتشتی بودند

مرکوری و خانواده‌اش دارای اصلیتی پارسی  بوده و به همین دلیل پیرو آئین زرتشتی، یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی جهان، بودند. با وجودی که او در طول سالیان متمادی چندان پایبندی به این دین نشان نداده بود، مراسم تشییع او تماما طبق رسومات زرتشتی صورت گرفت.

فردی مرکوری

  • وی توانایی اجرای چهار اکتاو (Octaves) را داشت

با آن‌که صدای صحبت کردن فردی مرکوری، بیشتر در محدوده Baritone قرار می‌گرفت، اکثر اجراهای وی در محدوده Tenor بود. در سال 2016 یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان تصمیم به مطالعه بر سر صدای او گرفتند. در میان سیلی از نتایجی که بدست آوردند، اذعان داشتند که تارهای صوتی او نسبت به افراد معمولی سریع‌تر حرکت می‌کرد.

فردی مرکوری

یک ارتعاش معمولی چیزی در حدود 5.4 تا 6.9 هرتز نوسان ایجاد می‌کند، این در حالیست که در خصوص مرکوری، در نتایج تا 7.04 هرتز نیز گزارش شده است. لازم به ذکر است که یادآور شویم، وی هیچ‌گونه تعلیمات پیش زمینه‌ای در حیطه آوازخوانی نداشت.

  • علامت گروه موسیقی کوئین (که به تاج کوئین معروف است) توسط او طراحی شده است

به لطف تحصیل در رشته هنر و طراحی ازدانشکده هنر Ealing، توانایی‌های مرکوری ورای یک چهره در این گروه بود. او علامت این گروه را از طرح‌های Zodiac و علامت صورت فلکی ماه‌های تولد هر یک از چهار عضو این گروه طراحی کرد. حرف Q موجود در این طراحی به اسم این گروه موسیقیایی اشاره دارد. یک ققنوس نیز که حفاظت همه چیز را برعهده دارد، در این علامت به چشم می‌خورد.

علامت گروه کوئین

  • در گزارشات مختلف آمده است که او بسیار خجالتی بود

اگرچه اکثر مردم او را بر روی صحنه فردی طوفانی با اخلاقی برون‌گرا می‌شناسند، تمامی آشنایان و نزدیکان مرکوری می‌دانند که او در زندگی خود چقدر خجالتی بود. یکی از دلایلی که به ندرت از او مصاحبه‌ای به چشم می‌خورد نیز همین است.

فردی مرکوری

Roger Taylor از دیگر اعضای این گروه در خصوص او گفته است: «هیچ‌کس فردی دنیای واقعی را نمی‌شناسد، او بسیار خجالتی، جنتلمن و مهربان بود. فردی، آن چهره‌ای که در صحنه اجراها داشت، نبود.»

  • او تنها یک روز قبل از مرگش، خبر مبتلا بودنش به ایدز را انتشار داد

مرکوری و مدیرش تنها یک روز قبل از مرگش، در طی بیانیه‌ای این موضوع را اعلام داشتند. با این‌که چند سالی بود که اذهان عمومی در این رابطه مشکوک شده بودند، او تمام شایعات در این خصوص را رد می‌کرد. با این وجود عدم حضور طولانی مدتش در کوئین، لغو یکباره تورهای این گروه و ظاهر بسیار تکیده‌اش این شایعات را قوت می‌بخشید.

تصویری از آخرین ویدئو منتشر شده از او پس از مرگش

بسیاری از مردم به دلیل تاخیر چندین ساله او در خصوص اعلام این بیانیه، متاسف شدند. چرا که می‌اندیشیدند اعلام به‌هنگام این موضوع، می‌توانست به جمع‌آوری هزینه‌های درمانی بیماران ایدز، کمک شایانی کند.

لازم به ذکر است که با وجود گذشت این همه سال، هنوز هم کسی از محل دفن او خبری ندارد. به درخواست خود فردی، خاکستر او به دست دوستش Mary Austin سپرده شد. مری هم به پای عهد خود ماند و هرگز نگذاشت کسی از محل به خاک سپردن خاکستر او با خبر شود.

  •  او به طرز دیوانه‌واری دوست‌دار گربه‌ها بود

او به قدری گربه‌ها را دوست داشت که زمانی مالک 10 گربه بود. حتی در آلبوم Mr. Bad Guy، یکی از ترانه‌هایش را در مورد گربه مورد علاقه‌اش: Delilah نوشته است.

گربه مورد علاقه فردی مرکوری

  • مدل میکروفن Bottomless یکی از خیل علامت‌های تجاری مخصوص اوست

این طرز میکروفن معروف او دارای داستان پشت پرده جالبیست. زمانی که کوئین تازه فعالیتش را آغاز کرده بود، در اواسط یکی از اجراها، پایه میکروفن، از وسط شکست. اما فردی به جای تعویض، همان‌طور آن را استفاده کرد. احتمالا از این طرز بسیار خوشش آمد، زیرا تا پایان کار، تمام میکروفن‌های اجراهایش را به همان شکل انتخاب می‌کرد.

مدل میکروفن معروف فردی مرکوری

  • او به عنوان حمل کننده چمدان در فرودگاه Heatrow مشغول به کار بود

او پیش از آن‌که به محبوب‌ترین ستاره در میان خوانندگان تبدیل شود، دارای شغل کاملا متفاوتی بود: حمل کننده چمدان در فرودگاه. در یادبود جشن تولد 72 سالگی وی در 5 سپتامبر 2018، اغلب باربرهای خطوط هوایی بریتانیایی Heathrow به یاد همکار قدیمی خود و تکریم از او، برای مسافرین حاضر، نمایش رقص زنده اجرا کردند.

امتیاز: 4.3 از 5 (51 رای)
کمی صبر کنید...

۸۳ دیدگاه

  1. Avatar مرتضی گفت:

    واقعا چرا دیگه مثل فردی ، مایکل ، و…نداریم ! البته یه خواننده الان هست به اسم دیماش تا چن وقت دیگه همه جهانو قبضه میکنه ! اینهارو کشتن ، دلیلشم ترس از محبوبیت اینا بوده ! همشون مشکوک مردن !

  2. Avatar کورش گفت:

    زندگی خصوصی هر انسانی برروی این کره خاکی تاوقتی برای سایرین ایجاد مزاحمت ویا دردسری نکند امری است به شدت شخصی وکاملا خصوصی.فردی مرکوری دارای صدای خارق العاده ای بود وهمین باعث ماندگاری اوگردید.اینکه اویک همجنس گرا بوده در ماهیت هنری که ما از او تاثیر میگیریم بی معناست.

  3. Avatar اصغر گفت:

    جرررررهههه

  4. Avatar mehdi گفت:

    مایکل جکسون ازش بهتره و اینکه اون متاسفانه یک هم ج…. بوده که در این مورد باید عمیق تر نگاه کردلی بنظر من آدم چندان خوبی نبوده و میتونست تو سبک راک خشن تر(البته اون زمان جای خود داره) فوق‌العاده باشه و نوازنده های گروهش زیاد کاره ای نیستن، البته درمورد فراماسونری هم هیچ بحثی نداره که به احتمال خیلی زیاد پیروی میکرده

    • Avatar جوابمو بده مهدی گفت:

      کوچولو. شما از فراماسونری چی می‌دونی عمو جون
      مگه ملکه الیزابت ه کوچول

    • Avatar Metal گفت:

      خب آخه هم ج…. چه ربطی به موسیقی داره؟از مغزت یه ذره استفاده کن.فردی مرکوری رده 18 بهترین خواننده های تاریخ رو داره و مایکل جکسون رده 24 هستش.صدای فردی مرکوری به عنوان پر طرفدارترین و کامل ترین صدای تاریخ راک انتخاب شده و از نظر اجرای زنده هم به عنوان بهترین خواننده تاریخ انتخاب شده و خیلی ویژگیهای دیگه.فراماسونری هم هیچ ربطی به موسیقی نداره.قبل از اینکه نظر بدی یه ذره تحقیق کن.آدمهایی مثل تو این فضا رو به گند کشیدن.درباره همه چی حرف میزنن الا اون مطلب اصلی.

    • Avatar عرفان گفت:

      …مایکل همجنس گرا نبود شایعه بود
      و اینکه مری کوری دوجنسگرا بود😐

    • Avatar ریک لکفت گفت:

      تو کی هستی که طرف رو قضاوت میکنی؟ مگه … که فهمیدی همجنس باز بوده؟ چرا نمیخوایم یاد بگیریم قضاوت در مورد بقیه کار درستی نیست، مگه مایکل جردن ایدز داره همجنسباز بوده؟

    • Avatar . گفت:

      انقدر خوب نقد کردی که کاش دیگه تا ابد صحبت نکنی چون نه که خیلی سرت میشه از موسیقی حیف میشی حین نظر دادن تو سایت ها.

  5. Avatar Magicol گفت:

    I’m going to slightly mad

  6. Avatar آریا گفت:

    اسطوره موسیقی نداریم ولی یه دونه داریم که از همه اسطوره تره

    • Avatar میلاد گرجی زاده گفت:

      اساطیر موسیقی تکرار نشدنی زیادی داریم. فردی هم یکی از اونها بود. لطفا سواد میسقیتونو بالا ببرید و بعد نظر بدید.

  7. Avatar Amit گفت:

    فردی واقعن انسانی با استعداد و صدایی زیبا داشت من هر وقت حالم گرفته با آهنگ های درجه ۱ اون و پر انرژیش حالم خوب میشه دری‌وری هم نگید چون همه میدونن اون افسانه‌ای بوده و التون جان و مایکل جکسون و کیتی پری و… طرفدارهاش. اگه محبوب هم نبودن فیلم بوهمی راپسودی پر فروش ترین فیلم زندگینامه‌ای و درام تاریخ سینمای جهان نمیشد.

  8. Avatar Erfan گفت:

    فردی مرکوری یک افسانه بود. افسانه ای که ایرانی الاصل بوده و پیرو زرتشت.
    این افسانه، اسطوره ی موسیقی سبک راک بوده که ای کاش از او الگو میگرفتیم و به ایران و ایرانی بودن خودمون افتخار میکردیم.

  9. Avatar آرین گفت:

    حالا که مرد خدا شد

  10. Avatar m.m گفت:

    گروه کویین فردی مرکوری بهترین خواننده کل تاریخ موسیقی همه خوانندگان اعم از دیوید بویی و مایکل جکسون در مقابل فردی مرکوری تعظیم کرده اند فردی خداست خداااااا

  11. Avatar سحر گفت:

    ای کاش از او فرزندی میماند

  12. Avatar سحر گفت:

    خدا رحمتش کنه.

  13. Avatar محسن فردفر گفت:

    موسیقی او برای من نقش درمان کننده و متفکرانه و محرک و بیدار کننده را داشت …
    من در جوانی او را با رادیو گا گا شناختم …

    • Avatar امین گفت:

      فردی مرکوری،شگفت انگیزترین صدای تاریخو داشت……..زنگ خاصی داشت صداش و حتی میتونست بهترم باشه اگه دود و الکلو میذاشت کنار 😑😑

  14. Avatar M گفت:

    نابغه موسیقی

  15. Avatar علی گفت:

    من عاشق اهنگهای فرخ هستم وهنوزم میپرستمش دمش گرم

  16. Avatar فردی مرکوری گفت:

    فردی یه افسانه و اسطوره تکرار نشدنیه که حتی در حالی که تو این دنیا نیس انرژی مثبت و وسیعش به قلب آدم نفوذ میکنه من که عاشقتم فرد ❤️❤️❤️❤️

  17. Avatar تینا گفت:

    واقعا با این بی احترامی کردن ها به کجا میرسی و چی بهت میدن این ادم فوق العاده است پس بشین سرجات اذم بی سواد و بی فرهنگ

  18. Avatar وحیده گفت:

    هر چه که در زندگی شخصی ش بود برای کسی آزاری نداشت، از خداوند براش طلب آمرزش می‌کنم

  19. Avatar فردی گفت:

    اخه شما که چیزی سرتون از موزیک نمیشه چرا زر میزنید فردی سلطان راک و بهترین خواننده جهان بود و هست حتی مایکل جکسون هم طرفدار فردی بود و از شنیدن صداش لذت میبرد فردی خودش باعث شد بمیره چون راه اشتباه رو در پیش گرفت روحش شاد اما فردی بهترین خواننده جهان حساب میشه

    • Avatar donya گفت:

      چی …میزنی بابا خودمون میدونیم فردی کی بود و کسی ازش بد نگفت جناب موسیقی شناس که اندازه …شعور نداری!هرکی بدش رو گفت بیا جبهه بگیر و ….مفت بزن نه وقتی همه دارن ستایشش میکنن!

  20. Avatar rare گفت:

    فردی مرکوری همیشه در قلب ان عده از ادمهایی که متعلق به هیچ جاومکانی نیستندو فقط عشق میورزن تعلق دارد.

    • Avatar فری گفت:

      خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ 😉

      • Avatar رسول نیسی گفت:

        برای شناخت بهتر فردی برید فیلم Bohemian Rhapsody رو دانلود کنید چون که این فیلم درباره ی زندگی نامه ی فردی مورکری و گروه موسیقی کویین هستش و یکی از بهترین فیلم هایی که من دیدم هست . ( ضمن ذکر بازیگر نقش فردی مورکری که رامی ملک هست با این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مرد را بدست بیاورد . )

  21. Avatar رضا سلطان گفت:

    خانه کودکی ایشان در جزیره زنزیبار به هتل اپارتمانی شش واحده تبدیل شده و هر روزه عده بسیاری از جهانگردان برای بازدید به آنجا می‌روند.
    تابلو اعلانات آویخته شده بر دیوار این خانه او را فرخ بولسارای پارسی معرفی می کند که فرزند خوانده خانم و آقای بولسارای هندی است و اصلیتش احتمالا ایرانی است.

  22. Avatar رضا سلطان گفت:

    خانه ایشان در جزیره زنزیبار به هتل اپارتمانی شش واحده تبدیل شده و هر روزه عده بسیاری از جهانگردان برای بازدید به آنجا می‌روند

  23. Avatar الهه گفت:

    فوق العاده ترین خواننده ای که تاریخ به چشم دیده با اون اجراهای محشر ودرجه یکش

  24. Avatar بابک گفت:

    اسطوره بی بدیل و تکرارنشدنی موسیقی که هنوز و تا همیشه میدرخشه…
    او یک گی جنتلمن و قابل احترام بود…

    • Avatar ممدشون گفت:

      گی نه عزیزم بایوسکشوال

      • Avatar فری گفت:

        بایوسکشوال!!!
        خخخخخخخخخخخ 😉

      • Avatar مرتضی گفت:

        اسطوره بود واقعا ، ولی امان از رفیق ناباب ، اگه یه عده لاشخور گیر فردی ، مایکل جکسون ، الویس پریسلی و…نمیوفتادن ، و اینارو نمیکشتن ، الان دنیا جای بهتری بود ! مایکل ، بروسلی، فردی ، الویس ، جان لنون و..رو میگن فراماسون ها کشتن ، واسه مایکل مدارکش هست و خودشم میگه ! احتمالا از شهرت اینها میترسیدن!

    • Avatar فری گفت:

      خیلیییییییییییییی محترم بود فرخ!!!

      • Avatar محمدرضا گفت:

        چیزی که فردی و کوئین رو از مابقی گروهای راک متمایز میکنه نبوغ و خلاقیت تو همه ی جنبه های کارهاشونه البته صدای جاودانه ی مرکوری

    • Avatar unknown گفت:

      چندتا بی سواد ریختن نظر میدن فرخ جناح خاصی نداشت و در رابطه های خصوصیش کاملا ازاد بود گی حرف چرندیه که خارجی ها تو مغز های نداشته غرب گدایان کردن !

      • Avatar نگین گفت:

        فقط اونجا که گفتی “گی حرف چرندیه که خارجی ها تو مغز های نداشته غرب گدایان کردن !”
        آخر خنده ای که حرف از مغز نداشتن بقیه میزنی
        جای خوشحالی داره روز به روز بیش از پیش خودتون و عقایدتون در حال انقراضه

  25. Avatar بنده خدا گفت:

    دنیای متمدن از یه جهان سومی با استعداد ستاره ی جهانی میسازه جهان سومم از بی استعدادترین و به درد نخورترینا ستاره میسازه
    اما مرکوری و امثال مرکوری برای همیشه ستاره میمونن
    و ستاره هتی الکیه ما با قطع حمایت نابود میشن
    متاسفم برای کشورم که هنر سالهاست رفته زیر تیغ
    و مشتی ولگرد شدن سلبریتی

  26. Avatar سارا گفت:

    واقعا صداش و اشعارش عالی بودن صدای بی نظیر و وسعت صدای عالی روحش شاد.فیلمی بوهمین که از زندگیش ساختن واقعا اشک ادم رو در میاره خیلی حیف بود

  27. Avatar علی گفت:

    یک نابغه ی به تمام معنی اشعار و صدای بی نظیز خواننده های امروزی همگی از سبک این،اسطوره اسکی میرن

  28. Avatar ایمان گفت:

    بی نظیر….عالی….سالهاست هر شب گوش میکنم ترانه هاشو

  29. Avatar حادیث گفت:

    من خیلی دوسش دارم سبک واعتقادش رو اینکه ایرانی بوده ،در عمق تفکراتم انگار یک جایی دیدمش خیلی غریبه نیست آهنگ مادرش منو به گریه میاره صریح روشن وپر ازحرارت وانرژی میخونه هرچی که دروجودشه میااره بیرون .درود برروح پاکش

  30. Avatar امیر مسعود گفت:

    فردی دوست داشتنی هرگز نمیمیرد
    تا به حال شش بار برای تماشای فیلم به سینما رفتم.
    Freddie,we still love you

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.