11 حیوانی که در مورد آن‌ها کلیشه ای و اشتباه فکر ‌می‌کنیم

قلمرو حیوانات پر از داستان است و هر موجودی حقایق و افسانه‌هایی را در خود جای داده است. ما همیشه جغدها را عاقل فرض می‌کنیم و دلفین‌ها حیوانات شادی هستند که از سرگرم کردن انسان‌ها لذت می‌برند. همه این کلیشه های فکری بر اساس فرهنگ‌های باستانی، داستان‌های کودکانه یا کارتون‌ها هستند، اما بسیاری از آن‌ها هیچ مبنای حقیقی‌ای ندارند.

ما در دینو کلیشه های فکری که در مورد این حیوانات وجود دارد را می‌شکنیم و حقایقی جدید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

حیواناتی که کلیشه های فکری ما را می‌شکنند:

1. اکثر کروکودیل‌ها بی ضرر هستند

کلیشه فکری در مورد کروکودیل

هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، اکثر گونه‌های کروکودیل واقعا خطرناک نیستند. در واقع، آنها ترجیح می‌دهند به جای رویارویی با انسان‌ها، از آنها دوری کنند. گونه‌هایی که برای شکار انسان‌ها شناخته می‌شوند، تمساح نیل و تمساح آب شور هستند، آنها در جنوب صحرای آفریقا، آسیای جنوب شرقی، استرالیا، گینه نو و جزایر سلیمان زندگی‌ می‌کنند.

2. مورچه‌ها سخت‌کوش نیستند

کلیشه فکری در موردزمورچه ها

به دلیل افسانه‌ها و داستان‌های کوتاهی که از کودکی می‌شنویم، تصویر مورچه سخت کوش قرن‌ها وجو دارد. اما به گفته محققان این باور عمومی نیاز به بازنگری دارد زیرا همه مورچه‌ها سخت کوش نیستند. محققان متوجه سطح بالایی از عدم تحرک در برخی مورچه‌ها شدند و اعلام کردند که تقریباً در نیمی از موارد، مورچه‌ها غیرفعال بودند.

3. خوک‌ها تمیز هستند

کلیشه فکری در مورد خوک ها

خوک‌ها به کثیف بودن شهرت دارند، اما واقعاً تمیز هستند. در واقع، آنها برخی از تمیزترین حیوانات مزرعه هستند. غلت زدن در گل و لای ظاهری کثیف به آنها می‌دهد اما چون قادر به عرق کردن نیستند، گل به آنها کمک می‌کند تا خنک شوند. همچنین، آنها هرگز مدفوع یا ادرار خود را در نزدیکی محل خواب یا غذا خوردن خود نمی‌ریزند.

4. عنکبوت‌ها صلح جو هستند

کلیشه فکری در مورد عنکبوت سمی

به گفته کارشناسان، شما واقعاً باید کاری انجام دهید تا توسط عنکبوت گزیده شوید، زیرا آنها نمی‌خواهند شما را گاز بگیرند. به طور کلی عنکبوت‌ها موجودات صلح جویی هستند و به انسان حمله نمی‌کنند و فقط زمانی که غافلگیر شوند یا مزاحمشان شوید گاز می‌گیرند. در واقع، عنکبوت‌ها از حشرات تغذیه می‌کنند و بیشتر آنها نمی‌توانند گوشت انسان را سوراخ کنند.

5. دلفین‌ها خطرناک هستند

کلیشه فکری در مورد دلفین خطرناک

شنا کردن با دلفین‌ها همیشه ایده خوبی به نظر می‌رسد و با لبخندهای روی صورتشان و تعاملاتشان با انسان، ممکن است وسوسه شویم که این تجربه را داشته باشیم. اما حقیقت این است که چهره خندان آن‌ها یک ناهنجاری آناتومیکی است و آنها حیواناتی هستند که می‌توانند نسبت به مردم و دلفین‌های دیگر بسیار تهاجمی باشند و حتی می‌توانند به خود آسیب برسانند.

6. فیل‌ها دونده هستند

کلیشه فکری در مورد فیل دونده

فیل‌ها با توجه به وزن و جثه سنگینشان دوندگان نسبتا خوبی هستند. اگرچه وزن آنها از 6000 پوند تا 15000 پوند است، اما می‌توانند با سرعت بیش از 10 مایل در ساعت بدوند که برای این موجودات غول پیکر بسیار قابل توجه است. محققان ادعا کرده‌اند که فیل‌ها برای انجام این کار از تکنیک بیومکانیکی استفاده می‌کنند، به این صورت که همیشه باید یک پای خود را روی زمین نگه دارند تا بدن خود را در تعادل نگه دارند.

7. جغدها عاقل نیستند

کلیشه فکری در مورد جغد باهوش

جغدها معمولاً با خرد و عاقل شناخته می‌شوند، اما جغدها باهوش تر از سایر پرندگان نیستند و مطالعاتی برای اثبات این افسانه انجام شده‌است که مشخص می‌کند که تخصص و بزرگترین نقاط قوت جغدها شکار، پرهای استتار، شنوایی فوق العاده حساس و چشمان منحصر به فردی است که به آنها در شکار طعمه کمک می‌کند.

8. تنبل‌ها تنبل نیستند

کلیشه فکری در مورد تنبل درختی

تنبل‌ها ممکن است کندترین پستانداران جهان باشند، اما این به این معنی نیست که آنها تنبل هستند. آنها انرژی کمی دارند، بنابراین باید با این انرژی کم سازگار شوند. آنها فقط در مواقع ضروری و با سرعت معین می‌خورند، می‌خوابند و حرکت می‌کنند زیرا متابولیسم پایه‌ای آنها در سطح بسیار پایینی است.

9. گاوها باهوش هستند

کلیشه فکری در مورد گاو ها

وقتی صحبت از هوش به میان می‌آید، گاوها بالاترین امتیاز را کسب نمی‌کنند یا حداقل این کلیشه فکری است که ما داریم. محققان اعلام کرده‌اند که گاوها دارای توانایی‌های شناختی پیشرفته و ظرفیت عاطفی هستند. آنها روابط دوستی ایجاد می کنند، سوگواری می‌کنند، به یکدیگر عشق می ورزند و در عین حال از چالش‌های فکری لذت می‌برند.

10. مارها دقیق هستند

کلیشه فکری در مورد مارها

مارها گوش ندارند، اما می‌توانند صداها را حس کنند. این به این دلیل است که ارتعاشاتی که در زمین به وجود می‌آید، مانند رد پای شکارچیان یا طعمه‌ها، باعث ایجاد ارتعاش در استخوان فک مار می‌شود و این سیگنال از طریق گوش داخلی به مغز مخابره می‌شود. مطالعات نشان داده‌است که آنها بسیار با دقت هستند و می‌توانند چیزها را از طریق گوش‌های درونی خود حس کنند.

11. چشم گرد تنبل (Slow lorises) کشنده است

کلیشه فکری در مورد چشم گرد تنبل

لوریس‌ها در آسیای جنوب شرقی و مناطق هم مرز یافت می‌شوند. علیرغم ظاهر زیبا و دوست‌داشتنی‌شان، آن‌ها می‌توانند با سمومی قوی باعث متورم شدن و پوسیدگی گوشت قربانی شود و می‌توانند برای انسان‌ها کشنده باشند.

کدام حیوان در این لیست بیشتر شما را شگفت زده کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.