اختلالات عجیب

اختلالات عجیب روانی و ژنتیکی که احتمالا اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید

همه انسان‌ها در زندگی خود حداقل چندین بار به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، گلودرد یا عفونت‌های ساده دچار می‌شوند. ابتلا به این بیماری‌ها به هیچ وجه خوشایند نیست اما خوشبختانه به دلیل همه گیر بودن این موارد امکان درمانِ آسان و سریع آن‌ها وجود دارد. با اینحال اما بیماری‌ها یا اختلالات عجیب و نادری در دنیا وجود دارند که احتمالا حتی اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید. در ادامه لیستی از این نوع اختلالات عجیب که اکثرا منشا روانی یا ژنتیکی دارند را مشاهده می‌کنید.

هرزه‌خواری

پایکا (Pica) که در ایران با نام هرزه‌خواری نیز شناخته می‌شود نوعی اختلال است که فرد مبتلا به آن میل زیادی به خوردن چیزهای بدون ارزش غذایی مثل خاک، گچ، رنگ یا یخ دارد. در اکثر سندرم‌هایی که به خوردن مربوط می‌شوند افراد به دنبال کاهش یا افزایش وزن خود هستند، اما این اختلال هیچ ارتباطی به وزن ندارد. با توجه به اینکه افرادی که به این عارضه دچار هستند ممکن است چیزهایی مثل سنگ، باتری یا دستمال بخورند، پایکا می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای بیماران شود. عوارض و علائم این بیماری با روان درمانی کاهش پیدا می‌کنند.

توهم کوتارد

توهم کوتارد (Cotard Delusion) که با نام سندرم مرده متحرک نیز شناخته می‌شود از اختلالات عجیب و نادری است که توسط عصب شناس فرانسوی به نام ژول کوتارد معرفی شده. افرادی که به این اختلال دچار هستند باور دارند که مرده‌اند یا روح خود را از دست داده‌اند و یا فاقد اعضای داخلی بدن و خون هستند. این سندرم ممکن است پس از افسردگی‌های شدید و برخی اختلالات روانی مثل اسکیزوفرنی رخ دهد.

میکروپسیا

میکروپسیا (Micropsia) با نام سندرم آلیس در سرزمین عجایب نیز شناخته می‌شود. این اختلال باعث می‌شود تا افراد اجسام را کوچکتر از چیزی که واقعا هستند، ببینند. این عارضه به دلیل برداشت اشتباه مغز از تصاویر به وجود می‌آید. میکروپسیا بیشتر در تاریکی یا هنگام بروز حملات میگرن خود را نشان می‌دهد. این اختلال بیشتر در کودکان بین پنج تا ده ساله مشاهده شده و باعث بروز اختلالاتی در حس لامسه و صحبت کردن نیز می‌شود. نقطه مقابل این بیماری ماکروپسیا نام دارد که شخص مبتلا به آن، اجسام را بسیار بزرگتر از چیزی که واقعا هستند، می‌بیند.

سندرم آلیس در سرزمین عجایب
سندرم آلیس در سرزمین عجایب

تریمتیلامینوریا

تریمتیلامینوریا (Trimethylaminuria) بیشتر با نام سندرم “ماهی مرده” شناخته می‌شود. بدن افرادی که به این عارضه دچار هستند بوی بسیار بدی مثل بوی ماهی مرده‌ی در حال فاسد شدن از خود ساطع می‌کند. یک مشکل ژنتیکی عامل اصلی این بیماری است. بدن این افراد قادر به تولید آنزیم FMO3 نیست و به همین دلیل امکان هضم درست تریمتیلامین وجود ندارد. تریمتیلامین در شیر، تخم مرغ، لوبیا و گوشت وجود دارد. انباشت این ماده در بدن باعث بروز بوی نامطبوعی مثل بوی ماهی مرده می‌شود. افرادی که به این اختلال ژنتیکی مبتلا هستند می‌توانند با داشتن یک رژیم غذایی مناسب از بروز این بو به میزان زیادی جلوگیری کنند. هنوز درمان قطعی برای این اختلال پیدا نشده است.

سندرم مورجلن

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در قسمتی از بدنتان حس خارش داشته باشید اما امکان دسترسی به آن نقطه وجود نداشته باشد؟! این احساسی است که افراد مبتلا به اختلال مورجلن (Morgellon) دائما با آن مواجه می‌شوند. این افراد احساسات غیر واقعی مبنی بر گزیده شدن توسط جانوران یا خارش و سوزش در پوست خود دارند و یا احساس می‌کنند که حشره‌ای در زیر پوست آنها در حال حرکت است. به دلیل غیر واقعی بودن این حس، امکان آرام کردن آن با خاراندن پوست وجود ندارد. آسیب رسیدن به پوست به دلیل خاراندن زیاد، خستگی شدید و مشکل در تمرکز حواس از عوارض این اختلال هستند. متاسفانه هنوز ریشه بروز این مشکل و درمانی قطعی برای آن پیدا نشده.

بیشتر بخوانید: بیماری پارانوئید چیست؟ از علائم این بیماری تا آسیب ها و درمان آن

امتیاز: 4.2 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.