آب خوردن نوزادان تازه متولد شده

آب خوردن نوزادان تازه متولد شده – یک قانون ممنوعه در بچه‌داری

در حالی که به انسان‌های بزرگسال همواره یادآوری می‌شود روزانه یک میزان مشخصی آب مصرف کنند و هیدراته باقی بمانند، آب خوردن نوزادان تازه متولد شده یک موضوع کاملاً متفاوت است. بدن آنها به آن میزان توسعه نیافته است که بتواند از آب استفاده کند و حتی چند قطره آب می‌تواند اثر مخرب و مرگباری داشته باشد.  در زندگی هر شخص، زمانی وجود دارد که نوشیدن آب می‌تواند مرگبار باشد. حتی چند قطره آن کافیست تا منجر به مرگ شود.

مسمومیت آب چیست؟

به طور متوسط 55-60 درصد بدن یک انسان بالغ را آب تشکیل داده است. از طرف دیگر، 75 درصد بدن یک نوزاد را آب تشکیل داده است و این میزان تفاوت دلیلی است که نوزادان حداقل تا 6 ماهگی نباید آب بخورند. کلیه‌های هر فرد محدودیتی برای میزان پذیرش آب دارند. اگر از این حد رد شود، میزان آب اضافی به جریان خون بازمی‌گردد. این خون نمک یا سدیم موجود در خون را رقیق می‌کند. زمانی که میزان سدیم خون شما کمتر از 0.4 انس (11 گرم) در هر گالن شود، در خطر یک بیماری با نام هیپوتاترمی قرار خواهید گرفت. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های شما سعی دارند سطح سدیم را با جذب آب اضافه به حالت نرمال بازگردانند، در این وضعیت یک حالت سردرگمی، مانند استفراغ و اسپاسم عضلانی رخ می‌دهد.

هیپوناترمی در دونده‌های ماراتن که سابقه نوشیدن بیش از اندازه در طول مسابقه را دارند، بدون آنکه سدیم خون به حد تعادل برسد، رایج است. اگر شما به همین طریق نوشیدن را ادامه دهید، این به سلول‌های مغز شما هم خواهد رسید. در این نقطه شما در خطر مسمومیت آب قرار دارید که ساله برای 200 هزار آمریکایی اتفاق می‌افتد. این حالت زمانی اتفاق خواهد افتاد که سلول‌های مغز شما متورم شده و به جمجمه فشار وارد می‌کنند، که می‌تواند منجر به تشنج، آسیب مغزی و در موارد شدید مرگ شود. اما نیازی نیست شما نگران این موضوع باشید. مسمومیت با آب برای یک انسان بالغ به سادگی اتفاق نمی‌افتد و برای رسیدن به آن باید هر چند ساعت یک بار 2.5 تا 5 گالن آب مصرف کنید.

چرا آب خوردن نوزادان تازه متولد شده خطر مرگ دارد؟

اما آب خوردن نوزادان تازه متولد شده حتی در اندازه کم داستانی متفاوت است. کلیه نوزادان به اندازه نصف یک شخص بزرگسال است، بنابراین آنها نمی‌توانند آب زیادی نگه دارند و حتی مقدار کمی آب هم برای آن ایجاد مشکل می‌کند. از طرفی کلیه‌های آنها به اندازه‌ای قوی نیست که بتواند فیلتر مناسبی برای آب باشد. بنابراین هر آبی که وارد بدن نوزاد می‌شود، در سیستم گردش خون ورود می‌کند و آن را رقیق‌تر می‌کند و میزان آب آن را بین 7 تا 8 درصد افزایش می‌دهد.

اما خوب است بدانید که فقط خوردن H2O خطرناک نیست. در واقع، در اکثر موارد مسمومیت آبی نوزادان زمانی اتفاق می‌افتد که آنها حتی یک لیوان آب هم نخورده‌اند. اشتباه رایج اینست که پدر و مادرها در بسیاری از موارد غذای کودک را خیلی آبکی و رقیق به او می‌دهند و یا آنها را در یک استخر یا وان رها می‌کنند که در این فرایند نوزاد در معرض آب زیادی قرار می‌گیرد.

بسیار مهم است که اگر کودک شما علائم مسمومیت آب را دارد، آن را سریعاً به بیمارستان منتقل کنید. پزشکان با دارو و تزریقات مخصوص به این مشکل، میزان سدیم خون کودک را به حالت نرمال باز می‌گردانند.

امتیاز: 4.3 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar افسانه پناهی گفت:

    یاد فیلم ملبورن افتادم که پیامش این بود بچه رو به شکم نخوابونید خفه میشه.اطلاع رسانی این موارد خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.