ماه مبارک رمضان رسید، خوراکی‎های مناسب برای ماه رمضان کدام هستند؟ُ

ماه مبارک رمضان رسید، خوراکی‎های مناسب برای ماه رمضان کدام هستند؟ُ ماه مبارک رمضان در همیشه جذابیت‌های خاص خود را به همراه داشته و توانسته از نظر معنوی و حتی جسمانی چند صباحی انسان‌ها را به تعالی و کمال نزدیک‌تر کند، گرچه ماه رمضان یادآور دوران کودکی و نوجوانی، سریال‌های طنز و لحظه‌های شاد معنوی و اصرار ما برای روزه گرفتن بود اما پس از گذر از آن دوران نیز، بازهم این ماه حال و هوا و بوی خوب را به ارمغان می‌آورد.

روزه صافی و فیلتری برای بدن

با تاکید قران و حتی منابع پزشکی روزه می‌تواند مانند یک فیلتر و صافی بدن انسان را از خیل عظیمی از بیماری‌ها و دردهای جسمانی رهایی بدهد، البت که در کنار همه این، توصیه‌های زیادی نیز برای مواد خوراکی و آشامیدنی در این ماه صورت گرفته تا احیانا مشکلی برای ردزه داران بوجود نیاید، از همین بعد یکی از مهمترین دغدغه‌ها در ماه رمضان مبحث افطار و سحر است.

در سال‌های گذشته و خصوصا امسال با جابه جایی ماه‌ رمضان و عقب گرد ۱۳ روز تقویم قمری در تقویم شمسی، ماه رمضان با تابستان و گرما تقارن پیدا کرده است که این امر بخصوص برای مناطق گرمسیری مقداری سخت ‌ار از دیگر نقاط است، با همه این اوصاف نکات ضروری باید در افطار و سحر مورد توجه باشد تا بتوان از طرفیت حداکثری بدن برای بهره بردن از فضلیت این ماه مبارک نهایت بهره را جست.

وعده سحری نقش تعیین کننده‌ای در تامین انرژی در ماه رمضان دارد.


وعده سحری

اولین نکته مدنظرتان باید این باشد که وعده سحری نقش تعیین کننده‌ای در تامین انرژی شما برای تحمل تشنگی و گشنگی دارد، وعده سحری دقیقا باید نقش وعده صبحانه و ناهار را ایفا کند و از همین جهت باید تمامی غذاهایی که معمولا برای ناهار استفاده می‌شود در سحری صرف شود، استفاده از انواع برنج با خورشت‌ها، لوبیا، نخود، کربوهیدرات‌ها و موارد اینچنینی می‌تواند بدلایل خاصی از جمله هضم مناسب و طولانی بهترین سحری باشد.

اما باید در خاطرتان باشد که آشامیدنی‌ها نیز می‌توانند استقامت شما را افزایش و یا کاهش دهند، ماقبل همه اینها باید بتوانید با برنامه ریزی مناسب در زمان مناسبی قبل از اذان صبح وعده سحری را با آرامش نوش جان کنید، چرا که نحوه خوردن غذا نیز بسیار حائز اهمیت است و نقش بسزایی در هضم و انرژی اندوخته شما برای ادامه روز خواهد داشت.


میوه‌ها و سبزیجات

استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و حتی شیر و عسل در وعده سحری نیز نباید فراموش شود، بسیاری از روزه داران به آسانی می توانند گشنگی تایم روزه را تحمل کنند اما بدلایل تحرک و کار یا گرما و … تحمل تشنگی برایشان دشوار است، به همین علل سبزیجات و میوه جات بدلایل زیادی این نوع آب بدن شما را تامین می‌کند و شما در طول روز احساس کمتری از تشنگی به سراغتان می‌آید، البته باید از خود آب که به طور ولرم باشد در انتهای وعده سحری استفاده شود تا بشود تشنگی ناشی از غذا نیز از بین برود.

استفاده از میوه‌ها در ماه رمضان، سبزیجات و حتی شیر و عسل در وعده سحری نیز نباید فراموش شود.


خوراکی‌های ممنوعه‌

خوراکی‌های ممنوعه‌ای نیز وجود دارد، شیرینی جات و کافیین دارها، فست فودها و بخصوص چربی‌ها، چربی‌هایی که در همه مواد غذایی پیدا می‌شوند از این دست چربی‌ها هستند و سعی کنید از آن‌ها پرهیز کنید، و این دست از خوراکی‌ها برخلاف موارد ذکر شده فوق می تواند تاب و تحمل شما را به حداقل برساند و احساس ضعف و گشنگی و تشنگی را در شما به حداکثر برساند.

و ما افطار

اما در زمان رسیدن به افطار نیز مواردی را باید برای سلامتی و حفظ قوای جسمانی خود برای ادامه روزه داری و ماه رمضان سرلوحه خود قرار دهید، از پرخوری به شدت پرهیز کنید چرا که می‌تواند سیستم گوارش شما را با اختلال شدید و سردرگمی روبه رو کند، سعی کنید از مواد پروتئینی و شیرینی جات و سبزیجات استفاده کنید تا بتوانید مواد کمبوددار بدن را تامین کنید و تعادل را سبستم خود احیا کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.