خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس

حلقه غول‌پیکر آتشین: خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس از نوعی بسیار نادر در راه است

یک خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس از نوعی بسیار نادر در راه است. این پدیده نادر این بار به صورت جزئی در بیش‌تر آسیا و خاورمیانه قابل مشاهده خواهد بود. برای اطلاع از جزییات این موضوع، با دینو همراه باشید.

خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس

این خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس یک هدیه آسمانی ایده‌آل است. چیزی که در بعضی از نقاط جهان، خورشید تا حدودی توسط ماه تاریک خواهد شد. پس از آن، برای چند دقیقه گرانبها، «حلقه غول‌پیکر آتشین» در آسمان روز 26 دسامبر 2019 ظاهر می‌شود. این پدیده نوع خاصی از خورشید گرفتگی حلقوی است. موردی که بر خلاف «گرفتگی بزرگ آمریکا» در سال 2017، خورشید را به طور کامل پوشش نخواهد داد.

خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس

حلقه غول‌پیکر آتشین

پدیده «حلقه آتش» یا «حقله نور» توسط ماه ایجاد می‌شود. این خورشید گرفتگی حلقوی هنگامی رخ می‌دهد که ماه در آسمان نسبتا کوچک باشد. ماه دارای مدار بیضی کمی در اطراف زمین است؛ بنابراین می‌تواند بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از اندازه همیشگی خود ظاهر شود. این امر بستگی به موقعیت آن در آسمان دارد. وقتی به زمین نزدیک است، باعث پدیده «ماه‌افروختگی» یا «اَبَرماه» می‌شود. وقتی خیلی از زمین دور شد و از گرفتگی (یک حلقه بزرگ در کره آسمانی که مسیر آشکار خورشید را در طول سال نشان می‌دهد) به عنوان ماه جدید عبور کند، دقیقا درون قرص خورشید قرار می‌گیرد. کریسمس امسال، ماه 97 درصد از مرکز خورشید را در بر خواهد گرفت.

محل مشاهده

خورشید گرفتگی جزئی در خاورمیانه و آسیا قابل مشاهده خواهد بود. با این حال فقط کسانی که در قطر، امارات، عمان، جنوب هند، سریلانکا، اندونزی، سنگاپور، مالزی و گوام هستند، حلقه آتش را خواهند دید. این منظره عجیب حداکثر 3 دقیقه و 40 ثانیه طول خواهد کشید.

بهترین مکان برای تماشا

انتظار داریم که بهترین عکس‌ها از دستگاه‌های شفاف ماجراجویان و دنبال‌کنندگان کسوف در عربستان سعودی حاصل شود. در بزرگراه از ریاض به دامن، در میان آسمان‌های صاف تقریبا تضمین شده، منظره‌ای عجیب و غریب از خورشید که به عنوان حلقه آتش طلوع می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود.

این پدیده در اثر انقباض جوی از شکل طبیعی خود خارج می‌شود و در صورت وجود ماسه و گرد و غبار زیادی در هوا، حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است. بسیار مهم است که در این باره محتاطانه عمل کنید. دیدن یک خورشید گرفتگی حلقوی با چشم غیرمسلح بسیار خطرناک است. در طول کل این پدیده و در مکان‌هایی که خورشید گرفتگی جزئی دیده می‌شود، ناظران باید همیشه از عینک محافظ خورشید استفاده کنند.

خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس 2017
خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس آمریکای شمالی

خورشید گرفتگی حلقوی بعدی

خورشید گرفتگی حلقوی بعدی موردی است که در تاریخ 21 ژوئن سال 2020 رخ می‌دهد. در یک اتفاق زیبا، این بار هم تاریخ انقلاب تابستانی در نیم‌کره شمالی و تحول زمستانی در نیم‌کره جنوبی خواهد بود. همچنین در کنگو که به سختی در دسترس است، به اوج خود می‌رسد. اکثر علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان کسوف برای دیدن آن رویداد، در کلیساهای یکپارچه سنگی لالیبلا (Lalibela) اتیوپی جمع می‌شوند یا به شمال لهاسا (Lhasa) در تبت می‌روند. با این حال، این گرفتگی حداکثر 38 ثانیه طول خواهد کشید.

گرفتگی بعدی در آمریکای شمالی

دو خورشید گرفتگی حلقوی دیگر نیز پس از آن در آمریکای شمالی در 10 ژوئن 2021 در پارک استانی خرس قطبی کانادا (Polar Bear Provincial Park) در شمال انتاریو (Ontario) و در 14 اکتبر 2023 در سراسر غرب ایالات متحده، مکزیک، آمریکای مرکزی و برزیل رخ خواهد داد.

خورشیدی گرفتگی حلقوی رویداد جالبی است. اگر می‌خواهید «به طور کامل» آن را تجربه کنید، همان طور که برخی در ایالات متحده در طول گرفتگی بزرگ آمریکا تجربه کردند، باید تا 14 دسامبر سال 2020 صبر کنید. در آن زمان یک خورشید گرفتگی کامل در سراسر تنگه باریک جنوبی شیلی و پاتاگونیای آرژانتین اتفاق می‌افتد. چنین تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

آیا تا کنون شما نیز تجربه یک خورشید گرفتگی حلقوی کریسمس را داشته‌اید؟ نظرات خود را درباره این موضوع با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Travelandleisure

بیشتر بخوانید: اگر خورشید بمیرد چه بر سر زمین خواهد آمد؟ (تاثیر مرگ خورشید بر زمین)

بیشتر بخوانید: امروز 24 ساعت نیست! یک روز خورشیدی چه مدت طول می‌کشد

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.