دوش گرفتن در شب یا صبح؟

دوش گرفتن در شب یا صبح؟ کدام‌یک برای سلامتی بهتر است

از یک‌طرف دوش گرفتن در شب باعث دررفتن خستگی می‌شود، از طرف دیگر در صبح حس سرزندگی به انسان می‌دهد. اما اگر از خوبی‌های هرکدام بگذریم، ازنظر علم چه زمانی مناسب دوش گرفتن است؟ اصلاً آیا زمان مناسب برای حمام کردن وجود دارد؟
بعضی از مردم ترجیح می‌دهند تا قبل تمام چرک و کثیفی‌های طول روز خود را با دوش گرفتن پاک کنند و با یک بدن تمیز به استقبال خواب بروند. اما برخی دیگر حتی نمی‌توانند تصور کنند که صبح‌ها بدون دوش گرفتن روز خودشان را شروع کنند. به‌دوراز سلیقه‌های شخصی آیا اصلاً دوش گرفتن در شب یا روز تفاوتی دارد؟ کدام‌یک واقعاً مفیدتر است؟ دوش گرفتن در شب یا صبح؟

حمام شب یا صبح؛ کدام مفیدتر است؟

به نظر می‌رسد زمانی که موضوع خواب مطرح می‌شود حمام شبانه مزیت‌هایی دارد. Elizabeth Culnan فوق تخصص پزشکی در رشته خواب دانشگاه Rush می‌گوید:

دوش گرفتن یا حمام پیش از زمان خواب می‌تواند به کیفیت خواب شما کمک کند و باعث شود که شما زودتر به خواب روید. نکته کلیدی زمان‌بندی آن است: دوش گرفتن 1.5 تا 2 ساعت قبل از خواب بدن شما را گرم خواهد کرد و سپس با متعادل کردن دمای در یک رنج مناسب، حس خواب بیشتری در شما القاء می‌کند.

Mia Finkelston پزشک دیگری است که این موضوع را تأیید کرده و اذعان داشته که دوش گرفتن و حمام شبانه در آب و هوای گرم (در طول ماه‌های تابستان) مفیدتر است. او می‌گوید:

در هوای گرم سخت می‌توان دمای بدن را پایین آورد و این موضوع برای خواب مطلوب نیست. از همین رو دوش گرفتن می‌تواند به شما کمک کند تا دمای بدن را پایین آورید. خنک شدن بدن به آرام شدن ریتم ضربان قلب و میزان تنفس است و این یعنی شرایط برای یک خواب آرام فراهم شده است.

بااین‌حال به خاطر داشته باشید که نباید درست قبل از خواب به فکر دوش گرفتن و حمام بیفتید، چراکه ممکن است باعث شود تمام طول شب بیدار بمانید. اگر زمان حمام شما خیلی نزدیک به خواب باشد، ممکن است بدن شما داغ باقی بماند و زمان کافی برای پایین آمدن دما وجود نداشته باشد. این موضوع باعث هشیار ماندن شما خواهد شد و احتمالاً نخواهید توانست به‌راحتی به خواب بروید.

دوش گرفتن در هنگام صبح هیچ مزیت علمی واقعی‌ای ندارد. اما برخی از کارشناسان اذعان دارند که می‌تواند مزایایی داشته باشد. Culnan می‌گوید:

دوش گرفتن به‌عنوان بخشی از کارهای روزانه، در هنگام صبح می‌تواند باعث ایجاد یک ریتم بیولوژیکی می‌شود که در شروع روز مغز شمارا آماده‌به‌کار می‌کند.” علاوه بر این دوش گرفتن در هنگام صبح می‌تواند باعث تقویت حواس شما شود؛ البته اگرنه خیلی طولانی و نه خیلی داغ باشد.

حمام کردن با آب گرم حس استراحت و آرامش را به همراه دارد و این آن چیزی نیست که صبح روز کاری به دنبالش باشید. اگر واقعاً عاشق دوش گرفتن با آب گرم هستید، پس‌ازآن کمی آب سرد را تجربه کنید. متشخصین گیاه‌درمانی به مراجعه‌کنندگان خود هیدروتراپی را توصیه می‌کنند، یعنی استفاده از درجه حرارت سرد و گرم متغیر به‌منظور هشیار نگه‌داشتن انسان، افزایش جریان خون و محافظت از سیستم ایمنی بدن.

درنهایت کدام بهتر است؟ دوش گرفتن در شب یا صبح؟

به‌طورکلی اگر هدف اصلی شما تمیزی است و نه چیزی دیگر، بهتر است خیالتان را راحت کنیم که هیچ زمان نامناسبی برای حمام یا دوش گرفتن وجود ندارد. خواب مناسب یا سرحال بودن در طول روز مزایای جانبی این ماجراست و شما می‌توانید طبق اولویت‌های خودتان برنامه‌ریزی کنید که چه زمانی مناسب‌تر است.

امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.