دیگو ماردونا

دیگو مارادونا اسطوره تکرار نشدنی فوتبال آرژانتین و جهان درگذشت

خبر کوتاه بود و شوکه کننده. دیگو مارادونا ستاره آرژانتینی نه چندان دور دنیای فوتبال، امروز و در سن 60 سالگی در گذشت. مارادونا ماه گذشته به دلیل لخته شدن خون در مغزش راهی بیمارستان شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. او دو هفته پیش اما از بیمارستان مرخص شد. با این حال، ماردونا امروز 5 آذر 99 دار فانی را وداع گفت.

عمل جراحی مارادونا

دیگو آرماندو مارادونا شخصیت تکرار نشدنی دنیای فوتبال

زندگی مارادونا از همان سنین جوانی با جنجال‌های خاص خود همراه بود. اما بدون شک مشهورترین اتفاق دوران حرفه‌ای متعلق به جام جهانی 1986 است. جاییکه آرژانتین در آن با کاپیتانی دیگو قهرمان شد. او در این مسابقات تاریخ‌سازی کرد و گل‌هایی که او به تیم انگلیس به ثمر رساند جاودانه شد. به خصوص گل معروف او که با دست وارد دروازه انگلستان شد و او بعدها عنوان کرد که “دست خدا” این گل را به ثمر رسانده است.

گل دوم او به انگلیس نیز با دریبل زدن چندین بازیکن انگلیس به ثمر رسید و عنوان زیباترین گل جام جهانی را به خود اختصاص داد. در سال 2002 نیز در نظرسنجی فیفا این گل به عنوان “گل قرن” انتخاب شد. او در همین سال عنوان بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم را نیز از آن خود کرد.

دیگو مارادونا شخصیت تکرار نشدنی دنیای فوتبال

بیوگرافی دیگو مارادونا

مارادونا 91 بازی ملی برای آرژانتین انجام داد و در مجموع 34 گل برای این تیم زد. او در 4 دوره جام جهانی به عنوان بازیکن حضور داشت. در سال 1990 به فینال جام جهانی ایتالیا راه پیدا کردند و در بازی فینال به آلمان باختند. در جام جهانی 1994 هم به دلیل استفاده غیرمجاز از افدرین از تیم کنار گذاشته شد.

او در طول دوران بازی در پست هافبک هجومی در تیم‌هایی مانند بارسلونا، سویا، ناپولی و بوکاجونیوز توپ زد و موفق شد با تیم ناپولی به افتخارات تکرارناشدنی در ایتالیا و اروپا دست پیدا کند. او  در سال 1997 و در 37 سالگی و با تیم بوکا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و پس از آن به مربیگری روی آورد. هرچند که دوران مربیگیری او چندان پرفروغ نبود. مارادونا به مدت دو سال سرمربی تیم ملی آرژانتین بود و در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی توانست تا یک چهارم نهایی بالا بیاید. او مدتی نیز در امارات و مکزیک به مربیگری مشغول شد.

مارادونا اولین فوتبالیستی بود که دو بار رکورد رقم نقل و انتقال را شکست. یک بار با مبلغ 5 میلیون یورو راهی بارسلون شد و بار دیگر با رقم 6.95 میلیون یورو به ناپولی پیوست. در ناپولی اما او وارد بازی مافیایی شد. پس از کشف کوکائین در خون مارادونا او 15 ماه از شرکت در رقابت‌های فوتبال محروم شد. پس از آن گفته شد که او با شبکه مافیا توزیع مواد مخدر همکاری داشته و به آرژانتین پناه برده و در این کشور نیز با موارد مخدر دستگیر شده است.

در جام جهانی 1994 او به دلیل دوپینگ از حضور در ادامه مسابقات محروم شد. در همان زمان شایعه شد که ژائو هاولانژ رئیس برزیلی فیفا در این محرومیت نقش داشته است. مارادونا بعدتر اعلام کرد که داروی مصرفی او با هماهنگی با فیفا و برای کاهش وزن مصرف شده بود. اما این ادعا از سمت فیفا بی‌پاسخ ماند. او در سال 2010 افشا کرد که خولیو گراندونا، رئیس وقت فدراسیون فوتبال آرژانتین که نایب رئیس هاولانژ در فیفا بود به او دیگر بازیکنان تیم نوعی قهوه زودجوش آرژانتینی با ماده نیروزا خورانده است.

جنجال‌های مارادونا تنها حتی با بازنشستگی او نیز به پایان نرسید. حضور او بر روی نیمکت و حتی در میان تماشاگران نیز همواره با حواشی خاص خود همراه بود. با این حال، دیگو آرماندو مارادونا قطعا به عقیده بسیاری اسطوره تکرارنشدنی فوتبال و دنیا بوده و جنجال‌های همیشگی پیرامون او تأثیری بر میزان محبوبیت این ستاره نداشته است. روحش شاد و یادش گرامی.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

۴ دیدگاه

  1. Avatar یاسر گفت:

    مورالس روی زدن گل قرن توسط مارادونا گزارشی تاریخی و فراموش نشدنی دارد:« توپ به مارادونا می رسد، دو نفر احاطه اش کرده اند. مارادونا توپ را در کنترلش دارد. نابغه فوتبال از سمت راست حرکت می کند، سومی را هم دریبل می کند؛ می خواهد به بوروچاگا پاس بدهد …همچنان مارادونا، نابغه، نابغه، نابغه، نابغه، راتاتا راتاتا راتاتا…گلللللللللللللل…می خواهم گریه کنم، خدای من، زنده باد فوتبال. گل استثنایی…دیه گو مارادونا، ببخشید نمی توانم مانع اشک هایم شوم….مارادونا در یک حرکت تاریخی، بهترین گل همه تاریخ را زد….. ستاره آسمانی تو از کدام سیاره آمده ای؟ برای اینکه همه انگلیسی ها را جا بگذاری؟ برای اینکه یک ملت مشت هایش را گره کند و برای آرژانتین فریاد بکشد؟ آرژانتین 2 انگلیس صفر. ممنون خدا؛ ممنون مارادونا برای این اشک ها.

  2. Avatar M o r d a b گفت:

    پاییز عجیبیست
    به جای برگها
    آدمها میریزند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.