چگونه عادت های جدید و ماندگاری در سال نو بسازیم؟

بسیاری از ما ایجاد تغییرات پایدار در زندگی را دشوار می‌دانیم، به خصوص زمانی که صحبت از برنامه‌های سلامتی، تناسب اندام و تغذیه می‌شود. هر سال مردم می‌خواهند برای بهتر شدن، تغییراتی در زندگی خود داشته باشند. برا ایجاد این تغییرات و ماندگاری آن باید از کارهای کوچک شروع کنید و آن را به یک عادت تبدیل کنید. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه می‌توانید عادت های جدید و ماندگاری بسازید.

ساخت عادت‌ های جدید و ماندگاری آن:

ساخت عادت های جدید

درک عادات

عادات رفتارهای خودکاری هستند که ما بدون فکر آگاهانه درگیر آن هستیم. آنها از طریق الگو‌های مکرر شکل می‌گیرند و نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. ایجاد عادات سالم مستلزم درک این است که بدانید عادت‌ها چه چیزهایی هستند و چگونه کار می‌کنند. سه جزء یک عادت عبارتند از: نشانه، روتین و پاداش.

نشانه: نشانه باعث ایجاد عادت می‌شود.

روتین: روتین خود رفتار است.

پاداش: پاداش نتیجه مثبتی است که آن رفتار را تقویت می‌کند.

به عنوان مثال، اگر عادت دارید قبل از خواب میان وعده بخورید، ممکن است نشانه احساس گرسنگی باشد، روتین ممکن است به دنبال یک کیسه چیپس گشتن، باشد و پاداش می‌تواند طعم رضایت‌بخش چیپس باشد.

با درک اجزای یک عادت، می‌توانیم عادت‌های خود را شناسایی کنیم، تغییرات عمدی ایجاد کنیم و عادت‌های جدید و سالمی بسازیم.

ایجاد یک عادت جدید و سالم:

ایجاد عادات سالم به چیزی بیش از نیت خوب نیاز دارد که شامل شناسایی نشانه‌هایی است که باعث ایجاد عادت‌های ما می‌شوند، تغییر روال یا روتین به یک رفتار سالم‌تر و پیدا کردن یک پاداش جدید و مثبت است.

تعیین اهداف خاص

همه چیز با تعیین اهداف درست شروع می‌شود. تعیین یک هدف خاص برای ایجاد عادت سالم ضروری است. بدون هدف مشخص، دانستن اینکه از کجا شروع کنید، پیشرفت چگونه باشد و چگونه باانگیزه بمانید، چالش برانگیز است.

هنگام تعیین هدف، ضروری است که هدفتان را اسمارت کنید:

خاص

قابل اندازه گیری

قابل دستیابی

واقع‌بینانه

زمان محدود

با پیروی از این چارچوب، می‌توانید از واقعی بودن اهداف خود مطمئن شوید و می‌توانید پیشرفت خود را در طول مسیر ببینید.

برنامه‌ریزی و پیگیری پیشرفت

ایجاد یک عادت سالم شامل برنامه‌ریزی و پیگیری پیشرفتتان در طول مسیر می‌شود. این به این معنی است که هدف بزرگ خود را به مراحل کوچکتر و قابل کنترل‌تر تقسیم کنید و پیشرفت خود را در حین حرکت پیگیری کنید. برنامه ریزی کمک می‌کند تا مطمئن شوید که نقشه راهی برای رسیدن به هدف خود دارید و پیگیری به شما کمک می‌کند که با انگیزه بمانید.

نکاتی برای ماندگار کردن عادات:

به گفته کارشناسان حدود دو ماه طول می‌کشد تا یک عادت ماندگار شود. ایجاد عادت‌های سالم می‌تواند چالش برانگیز باشد اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش شانس موفقیت خود استفاده کنید.

شروع با کارهای کوچک

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ایجاد عادت جدید، شروع با کارهای کوچک اما پیوسته در طول زمان است. به عنوان مثال اگر هدف شما ورزش منظم است هر روز از 10 دقیقه پیاده‌روی شروع کنید و به تدریج زمان و شدت آن را زیاد کنید. با شروع کوچک، می‌توانید از احساس سرگیجه جلوگیری کنید و شانس موفقیت خود را زیاد کنید.

ثبات

یکی دیگر از کلیدهای ثابت نگه داشتن عادات، ثبات است. بهتر است هر روز به مقدار کمی آن کار را انجام دهید تا اینکه هر چند وقت یکبار کارهای زیادی انجام دهید. ثبات باعث می‌شود در طولانی مدت به عادات خود پایبند باشید.

جشن گرفتن بردهای کوچک در طول راه

جشن گرفتن پیشرفت می‌تواند به شما کمک کند تا انگیزه داشته باشید و روی اهداف خود متمرکز بمانید. وقت گذاشتن برای تأیید موفقیت‌هایتان و جشن گرفتن آن می‌تواند به شما کمک کند به عادت‌های سالم خود متعهد بمانید.

نقش حمایت اجتماعی در شکل گیری عادت

حمایت اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در شکل گیری عادات سالم داشته باشد. داشتن یک جامعه حامی می‌تواند انگیزه، تشویق و مسئولیت پذیری ایجاد کند.

نقش جامعه در رسیدن به اهداف

حمایت جامعه می‌تواند حس تعلق ایجاد کند و به حفظ انگیزه فرد کمک کند. پیوستن به گروهی با اهداف مشابه می‌تواند تشویق‌کننده و الهام‌بخش باشد و به شما کمک کند در مسیر خود بمانید.

نقش مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری یک جزء حیاتی در شکل‌گیری عادت است و کمک می‌کند که در مسیر، انگیزه و تمرکز خود را بر روی اهدافتان نگه دارید. پیدا کردن یک شریک مسئولیت پذیر، مانند یک دوست، عضو خانواده یا مربی، می‌تواند به شما کمک کند که نسبت به عادت‌های خود متعهد بمانید.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.