آشپزی با دینو: طرز تهیه چند رول سوشی خانگی و آسان

سوشی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ژاپنی است که در سراسر دنیا معروف شده است. این غذا، که در ابتدا به عنوان روشی برای نگهداری ماهی از طریق تخمیر در برنج ابداع شده بود، امروزه در اشکال و طعم‌های مختلفی سرو می‌شود و به نمادی از فرهنگ غذایی ژاپن تبدیل شده است. در این مطلب آموزش تهیه چند رول سوشی خانگی آسان و خوشمزه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

طرز تهیه سوشی خانگی

انواع سوشی

  1. نیگیری (Nigiri): تکه‌هایی از ماهی خام یا غذاهای دریایی دیگر که روی توپ‌های کوچکی از برنج سوشی قرار دارند.
  2. ساشیمی (Sashimi): برش‌های نازک ماهی یا غذاهای دریایی خام، بدون برنج.
  3. ماکی (Maki): رول‌هایی از سوشی که مواد داخلی مثل ماهی، سبزیجات، و گاهی تخم‌مرغ را در برنج و نوری (جلبک دریایی) پیچیده‌اند.
  4. تماکی (Temaki): سوشی به شکل قیف، که در آن برنج و مواد دیگر درون یک برگ نوری پیچیده شده‌اند.
  5. اوراماکی (Uramaki): نوعی رول سوشی که برنج در خارج و نوری در داخل قرار دارد. معمولا با دانه‌های کنجد یا خاویار تزیین می‌شود.

طرز تهیه سوشی خانگی:

طرز تهیه رول سوشی (ماکی رول) را با این دستور پخت آسان سوشی خانگی یاد بگیرید. مواد پرکننده و تاپینگ در این سوشی به شما بستگی دارد، بنابراین هر چیزی را که دوست دارید، انتخاب کنید!

مواد لازم برای تهیه سوشی:

برنج سوشی: برنج سوشی یکی از مواد اصلی در تهیه سوشی است. در ادامه روش تهیه برنج سوشی را شرح می‌دهم:

حصیر سوشی: برای پیچاندن سوشی

نوری: جلبک دریایی برای پیچاندن سوشی در آن

مواد پرکننده: می‌توانید از ماهی سالمون تازه، دودی و یا تن ماهی استفاده کنید.

سبزیجات: می‌توانید از سبزیجاتی مانند آواکادو و خیار استفاده کنید.

سرکه برنج

سس مایونز تند یا پنیر خامه‌ای

سس سویا، ترشی زنجبیل و خمیر واسابی: سه ترکیب کلاسیک برای سرو سوشی

طرز تهیه سوشی خانگی و آسان:

در مرحله اول با برنج سوشی شروع می‌کنیم:

1. ابتدا برنج سوشی را بعد از شست و شو چندباره با آب، به نسبت 1 به 1 (یک پیمانه برنج به یک پیمانه آب) درون قابلمه یا دیگی مناسب بریزید.

2. نمک را به مقدار نیاز اضافه کنید.

3.  درب قابلمه را ببندید و روی حرارت بالا بگذارید تا به جوش بیاید.

4. هنگامی که آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید تا برنج کاملاً بپزد. حدود 15-20 دقیقه به برنج زمان دهید.

5. بعد از اینکه برنج پخته شد، از روی حرارت بردارید و سرکه برنج سوشی را به آن اضافه کنید و باهم مخلوط کنید. سپس بگذارید دمای برنج به دمای محیط برسد.

در مرحله دوم، کاغذ نوری را روی حصیر بامبو پهن کنید و سپس مقداری از برنج خنک شده را روی کاغذ نوری پخش کنید. یک لایه یکنواخت از برنج درست کنید و یک حاشیه خالی حدود دو سانتی از بالای نوری را خالی بگذارید.

در مرحله سوم، مواد دلخواهتان را برش نازک بزنید و به صورت افقی طبق تصویر روی برنج بگذارید.

در مرحله چهارم به آرامی شروع به پیچیدن رول سوشی به کمک حصیر سوشی کنید. این کار شاید کمی نیاز به دقت و تمرین داشته باشد. رول را تا حد ممکن محکم فشار دهید. انگشتان خود را در کاسه آب خیس کنید و از آن برای خیس کردن دوسانت نوری باقی مانده استفاده کنید. سپس از حصیر سوشی برای کامل کردن رول خود استفاده کنید. زمانی که کار رول کردن تمام شد، سوشی را همانطور که در حصیر است، فشار دهید.

در مرحله پنجم، سوشی را با یک چاقو تیز و تمیز برش دهید. ابتدا آن را از وسط نصف کنید. سپس دو قسمت نصف شده را به دو قسمت دیگر و هر تکه را به دو قسمت دیگر تقسیم کنید. اینگونه تکه‌هایی مساوی از رول سوشی دارید. بعد از هر برش چاقو را تمیز و خیس کنید تا بتوانید سوشی را به راحتی برش دهید.

می‌توانید بیرون و داخل، سوشی سس مایونز، پنیر خامه‌ای و دانه کنجد بریزد. این سوشی خوشمزه را می‌توانید با ترشی زنجبیل، خمیر واسابی و یا سس سویا میل کنید.

سوشی خوشمزه

استفاده از مواد مختلف در سوشی خانگی:

شما برای تهیه این سوشی می‌توانید از مواد مختلف استفاده کنید: می‌توانید از ترکیب ماهی قزل آلا (یا ماهی تن)، آووکادو و خیار استفاده کنید. اما می‌توانید سوشی خود را تقریباً با هر چیزی پر کنید! در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم:

  • پروتئین‌ها: ماهی، میگو، خرچنگ، گوش ماهی، توفو
  • سبزیجات: هویج، فلفل دلمه، مارچوبه، سیب زمینی شیرین، کلم، لوبیا سبز، سبزی، جوانه
  • میوه: انبه، آناناس، کیوی
  • لبنیات: پنیر خامه‌ای، مایونز تند
  • گیاهان و ادویه‌ها: گشنیز تازه، پیازچه، نعناع، ریحان، فلفل چیلی تند
  • سس‌ها: سس چیلی شیرین، سس مارماهی، سس پونزو

رول‌های ماکی و اوراماکی درست کنید: در رول ماکی، جلبک سوشی بیرونی‌ترین لایه است (جلبک و لایه بعد برنج) و در رول اوراماکی برنج بیرونی‌ترین لایه است (برنج و لایه بعدی جلبک). اگر می‌خواهید اوراماکی درست کنید، حصیر را با پلاستیک بپوشانید تا برنج به حصیر نچسبد.

سس مایونز تند را با مواد مخلوط کنید: به جای اینکه مایونز تند را روی رول‌ها بریزید، می‌توانید قبل از پیچیدن رول‌ها، آن را با مواد مخلوط کنید.

درست کردن سوشی بدون حصیر: شما می‌توانید فقط با دست و بدون حصیر، سوشی درست کنید. می‌توانید به جای آن از حوله آشپزخانه خشک یا کاغذ روغنی استفاده کنید.

خرید ماهی مناسب سوشی: برای استفاده از ماهی آزاد، ماهی تن یا ماهی‌های دیگر در سوشی خود، ماهی مناسب را انتخاب کنید. حتما از فروشنده بپرسید که کدام ماهی برای سوشی مناسب است و خام آن مشکلی نداشته باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar مهمان گفت:

    اخ
    دیگه همین کم مونده ماهی خام و جلبک بخوریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.