شروع فصل تازه‌ای در سریال‌های صدا و سیما با پخش سریال نون خ

امسال سریال نوروزی شبکه یک با نام ن خ در ۱۶ قسمت ۵۰ دقیقه هرشب در ایام نوروز ساعت ۲۲ پخش مهمان و سرگرمی خانه های مردم بود، با پخش سریال نون خ شاید فصل تازه‌ای در سریال‌های صدا و سیما بوجود آمد و آن فصل، نگاه ویژه، خاص و امیدوار کننده‌ای بود که به آداب و رسوم محلی برای آشنایی تمام ایرانیان با رنگین کمان فرهنگی کشور خود باشد.

دوری از هرگونه لاکچری بازی

نون خ بدور از هر لاکچری پروری و لاکچری بازی که این سال‌ها در سینما و تلوزیون و تمامی عرصه‌های حتی اجتماعی ما این‌روزها موج می‌زند، به صورت کاملا عامیانه و ملموس برای مردم و طبقه‌های متوسط و پایین از نظر اقتصادی ساخته شده تا بتواند طیف اکثری از مخاطبان را با خود همراه کند و حقیقتا نیز توانست این هدف خود را محقق سازد.

سریال نون خ حول سعید آقاخانی که نون خ مخفف نقش او در در این سریال یعنی نورالدین خانزاده است و خانواده وی می‌چرخد، خانزاده صاحب یک کارگاه تخمه آفتاب‌ گردان است و کشاورزان هم روستایی نورالدین محصولات خود را به نورالدین فروخته‌ تا او آن‌ها را با با همکاری یک نفر به نام میرزایی که صادرکننده بزرگی است به ترکیه صادر کند، اما میرزایی که نورالدین خانزاده محصولات تخمه آفتابگردان را به او فروخته از دنیا می‌رود و خانزاده می‌ماند و حجم زیادی از بدهی‌هایی که طلبکاران به شدت و با هر فشاری به دنبال وصول طلب آن هستند.

در سریال نون خ خانزاده که به طور عجیبی روی خوش قولی و درست بودن حرفهایش حساس است با تمام توان برای اثبات خئش قولی اش تمام توان خود را به کار می برد.

چند قسمت ابتدایی سریال نون خ در کرمانشاه و چند قسمت دیگرش نیز در تهران فیلمبرداری شده است، در این سریال جذاب که با نگاهی نو به مشکلات می‌پردازد اولین چیزی که بیشتر از هرچیزی جلب توجه می‌کند لهجه کردی اکثر بازیگران آن است که البته تقریبا همگی این آنان نیز  کُرد بوده و در سریال چهره‌های زیادی به چشم می‌خورد که شناخته نشده‌اند.

در دهه‌های گذشته با نادیده و یا کم دیده گرفتن لهجه‌ها و زبان‌های محلی توسط اهالی هنر و فرهنگ و مشخصاً سینما و تلویزیون نوعی فرهنگ غلط در خانواده‌های ایرانی رواج  پیدا کرد و خانواده‌ها از آموزش زبان اصیل خود به بچه‌هایشان امتناع می‌کردند، سریال ن خ شاید برای اولین بار است که به این پررنگی در سریال و در تمام طول داستانش لهجه محلی  را با خود همراه می‌کند که این امر می‌تواند خبر از نگاه سریال نون خ و نگاه کلی و جدید به زبان‌ها و لهجه‌های محلی باشد و این فرهنگ اشتباه را اصلاح کند.

شخصیت‌های سریال نون خ

شخصیت نورالدین خانزاده یا همان نون خ وی در طول سریال با وجود تمام مشکلات پیش آمده برای او هرگز از اصول و اساس خود کوتاه نمی‌آید و به خوبی نقش یک پدر و مرد اصیل روستایی را به نمایش می‌گذارد، او که در ابتدای سریال بدهکاری می‌بینید که البته این بدهی به طور کاملا ناخواسته‌ای پیش آمده و خود او نقشی در ان نداشته اما به هر دری می‌زند که بتواند بدهی را بپردازد.

دیگر شخصیت‌ اصلی این سریال علی صادقی یکی از کمدین‌های مطرح چند سال اخیر است که نقش داماد نورالدین را بازی می‌کند و یک فرد فرصت طلب که با هر طرفندی سعی می‌کند پولدار شود و به شدت شهوت ثروت را دارد که این کارهای او باعث ایجاد دردسرهایی برای همسر و پدر زنش و رنجش آن‌ها می‌شود و ویترین برخی از جوانانی است که با می‌خواهند ره صدساله را یک شبه بروند.

هومن حاج عبداللهی دیگر بازیگر سریال نون خ است که در نقش رحمت در سریال پایتخت او را به یاد می‌آوریم، او در این سریال در نقش یک روحانی که داوری نیز می‌کند به ایفای نقش می‌پردازد؛ این روحانی وکیل بدهکار متوفی خانزاده یعنی همان میرزایی همان فردی که تخمه‌های آفتابگردان را خرید نیز هست، وی برای پرداخت طلب نورالدین خانزاده از اموال متوفی همه سعی خود را می‌کند و بالاخره یک راه پیدا می‌کند تا بتواند برای حل مشکلات عدیده نورالدین خانزاده به او کمک کند.

نورالدین خانزاده نقش اصلی سریال نون خ 4 دختر دارد که درتمام مدت سریال حامی پدر و همراه او هستند.

آیا نون خ ادامه دارد؟

و اما در تلویزیون امسال که خبری از ادامه فصل‌های پایتخت نبود، پایتختی که تقریبا همگان به آن عادت کرده بودند، شبکه‌ دو نیز یک درام اجتماعی خانوادگی را روی پرده خود داشت و شبکه سه نیز با سریال زوج و فرد نتوانست انتظارات را آنطور که انتظار بود برآورده کند و تنها سریال نون خ از دید بسیاری از مخاطبان موفق‌ترین سریال امسال نوروزی تلویزیون بود که بدلیل نگاه و پرستیژ خاصش جلب توجه فراوانی داشت.

شاید سریال نون خ نیز بتواند به مانند پایتخت ادامه‌ داشته باشد، چراکه با استقبال زیاد فراوان مخاطبان خود روبه رو شد، پس فصول بعدی آن نیز می‌تواند باتوجه به مخاطب شناسی عوامل آن موفق باشد، سریال نون خ از ظرفیت و پتانسیل همراهی عمومی برخوردار است و با توجه ویژه به اداب و رسوم محلی فصلی نو برای صدا و سیما را رقم زد و همین می‌تواند تضمین قابل اطمینانی باشد.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.