طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها

طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها برای بازسازی یخ های قطبی

این روزها که کل دنیا با خطر گرم شدن کره زمین و انواع بحران‌های اقلیمی و زیست محیطی روبرو هستند، هر ایده و طرحی برای مبارزه با این معضلات و کند کردن روند نابودی زمین، کم و بیش مورد استقبال قرار می‌گیرید. این بار یک طرح خلاقانه جدید از طراح خوش فکر ایرانی، روی بازسازی یخ های قطبی تمرکز کرده است که می‌توانید در ادامه با همراهی دینو ایده طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها برای بازسازی یخ های قطبی را مطالعه کنید.

طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها برای بازسازی یخ های قطبی

گرم شدن کره زمین

در حال حاضر چندین فعالیت انسانی به صورت همسو مقصر اصلی بحران‌های آب و هوایی امروز هستند. از جمله این فعالیت‌ها سوزاندن سوخت‌های فسیلی است که مقادیر زیادی آلاینده‌های مضر هوا مانند دی اکسید کربن را در جو آزاد می‌کند و باعث گرم شدن کره زمین می‌شود. متاسفانه به دلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی، دمای آب دریاها نیز در حال افزایش است و یخچال‌های قطبی در حال ذوب شدن هستند و این یک هشدار جدی برای انقراض گونه‌های بسیار زیادی از جانوارن زمین است.

بازسازی یخ‌های قطبی

متاسفانه باید گفت که حیواناتی مانند پنگوئن‌های امپراطور، آینده تلخی را پیش رو دارند؛ زیرا تمام فعالیت‌های حیاتی آن‌ها از پوست انداختن گرفته تا تولید مثل و تغذیه، به یخچال‌های قطب شمال و یخ بستن آب‌های آن منطقه بستگی دارد. در صورتی که با گرم شدن زمین این یخ‌ها آب شوند و شرایط اقلیمی خود را حفظ نکنند، تعداد بسیار زیادی از انواع پنگوئن‌ها در آینده‌ای نه چندان دور، منقرض خواهند شد. خوب است بدانیم که این وابستگی چقدر حیاتی است. با توجه به این موضوع، صحبت از بازسازی یخ‌های قطبی به روشی ساده، بسیار امیدوارکننده و مطلوب است. در صورتی که به بتوان به هر طریقی روند گرمایش زمین را کندتر کرد، احتمال نجات گونه‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

بازسازی یخ‌های قطبی

طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها

«سجاد نویدی» معمار خلاق ایرانی امیدوار است که با طراحی جدید سیستم محافظتی خود برای پنگوئن‌ها، بتواند این پرندگان دریایی تاکسیدو را به سمت فردایی بهتر و خنک‌تر ببرد. نویدی با طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها موفق شد طرح خود را به مرحله آخر مسابقه معماری و هنرهای دو ساله Fondation Jacques Rougerie در طبقه بندی «نوآوری برای دریا» برساند.

طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها - صفحه 1 پرزانته
طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها - صفحه 2 پرزانته
طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها - صفحه 3 پرزانته

طراحی سجاد نویدی شامل دو جز مهم است: اول بخش گرمایشی که شامل ایگلوی ساخته شده بالای یک تکه یخ است و دوم سیستم خنک کننده آن در زیر آب. نویدی با الهام از رفتار تنظیم دمایی اجتماعی (ترمورگولاسیون) این حیوانات – مانند جمع شدن انبوه پنگوئن‌ها در کنار هم برای گرم ماندن از سرمای هوا – ساختار خود را پیشنهاد کرده که بر طبق آن یک ایگلو در بالای کلاه یخی در حال ذوب قرار می‌گیرد و یک سیستم خنک کننده که به کمک یک آونگ در حال چرخش تولید نیرو می‌کند، به زیر کلاهک یخی متصل می‌شود تا سطح یخ زده کلاهک یخی را تقویت کند.

ایده ایگلو مخصوص پنگوئن ها

در حالت ایده آل، نویدی فرض می‌کند که پنگوئن‌ها برای گرم شدن و صرفه جویی در انرژی خود وارد این ایگلوها شده و درون آن دور هم جمع می‌شوند. قرار است در زیر کلاهک یخی این ایگلو یک سیستم خنک کننده (الهام گرفته از حرکت اسفنج‌های دریایی) نصب شود که انرژی خود را از یک آونگ در حال چرخش که به کمک جریان اقیانوس حرکت می‌کند، تامین خواهد کرد. هر کدام از این آونگ‌های در حال حرکت با فناوری هوشمندی کار می‌کنند که می‌توانند مشخص کنند کدام یک از کلاهک‌های یخی نیاز به خنک سازی دارند. بنابراین، در صورت نیاز به هوای سرد در جای دیگر، آونگ‌ها به طور خودکار از تکه یخ‌های متصل خود جدا می‌شوند و دوباره به یخ‌های در حال ذوب وصل می‌شوند.

ایده ایگلو مخصوص پنگوئن ها
رفتار تنظیم دمایی اجتماعی (ترمورگولاسیون)

خطر نابودی پنگوئن‌ها

برای بسیاری از ما، نزدیک‌ترین چیزی که به وضعیت اقیلمی مناطق قطب شمال دیده‌ایم، تبلیغات انیمیشن کوکاکولا است که بینندگان را مجبور به نجات خرس‌های قطبی می‌کند! با این که جالب است بدانید که بخش عمده این منطقه کاملا ناشناخته است. طراحی‌هایی مانند طرح سجاد نویدی به نوعی استفاده هوشمندانه از فنآوری هوشمند و همچنین تحقیقات علمی در کنار آن است. با این وجود، مشکل منحصر به فرد بودن و ناشناخته ماندن وضعیت کامل قطب شمال، ممکن است مرزهای طراحی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و طراح را به نحوی از واقعیت دور کند. به عنوان مثال، در کنار وجود معضل گرمایش زمین، همین طور تولید یخ زیاد نیز می‌تواند برای اکوسیستم منطقه و سلامت پنگوئن‌ها، نوعی تهدید به حساب بیاید. اگر یخ‌ها بیش از اندازه زیاد شوند، این حیوانات را از آب‌های آزاد به عنوان تنها منبع غذایی خود دور می‌کنند. با توجه به تطبیق پنگوئن‌ها با گرم شدن کره زمین ناشی از دخالت بشر، دستکاری بیشتر انسان می‌تواند سردرگمی بیشتری را در میان ساکنان قطب شمال ایجاد کند. بعضی اوقات و به طور خاص وقتی صحبت از مبارزه با تغییرات آب و هوایی زمین می‌شود، واقعا کمترین دخالت، بهترین گزینه است.

نظر شما درباره این طراحی ایگلو مخصوص پنگوئن ها چیست؟ آیا چنین طرحی واقعا می‌تواند یخ‌های قطبی را بازسازی کرده و از روند رو به رشد آب شدن آن‌ها جلوگیری کند؟ دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمندتان در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Yanko Design

بیشتر بخوانید: استخراج نوع جدیدی از انرژی پاک توسط آسمان خراش‌های معکوس در اعماق اقیانوس‌ها

بیشتر بخوانید: یک شاهکار معماری با طرحی از وال در کنار اقیانوس چشم‌ها را خیره خواهد کرد

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.