نوع جدیدی از انرژی پاک

استخراج نوع جدیدی از انرژی پاک توسط آسمان خراش‌های معکوس در اعماق اقیانوس‌ها

با مشخص شدن برندگان مسابقه معماری eVolo 2020، ایده آینده‌گرایانه استخراج نوع جدیدی از انرژی پاک توسط آسمان خراش‌های معکوس در اعماق اقیانوس‌ها توسط معماران چینی مطرح می‌شود. در ادامه با جزییات بیشتر همراه دینو باشید.

نوع جدیدی از انرژی پاک

همان طور که می‌دانید ایده حذف سوخت‌های فسیلی از چرخه مصرف انرژی و جایگزینی آن با انرژی پایدار، موضوع جدیدی نیست. با این که امروزه گزینه‌های جایگزین بسیاری از جمله الکتریسیته، انرژی خورشیدی، احتراق هیدروژن و موارد تجدیدپذیر دیگر همگی در دسترس صنایع جهان هستند، برخی از متخصصان و معماران آینده‌گرا معتقدند که نوع دیگری از انرژی به نام «یخ آتشین» (Combustible Ice) می‌تواند به وفور مورد استفاده قرار گرفته و شرایط فعلی را تغییر دهد. در ادامه نگاهی به طرح مفهومی معماران «زیجونگ بای» (Xuejun Bai)، «چوچنگ پنگ» (Chucheng)، «لی ژای» (Lei Zhai)، «یویانگ سان» (Yuyang Sun) و «دیانائو لیو» (Dianao Liu) می‌اندازیم:

نوع جدیدی از انرژی پاک
نوع جدیدی از انرژی پاک توسط اقیانوس خراش‌ها

یخ آتشین

در حال حاضر مقادیر فراوانی از یخ آتشین به عنوان یک منبع عالی انرژی پاک برای جایگزینی با سوخت‌های فسیلی، در اعماق اقیانوس‌ها یافت می‌شود. این اجرام یخ مانند زمانی شکل می‌گیرند که آب و گازهای طبیعی با یکدیگر منجمد شوند. یخ‌های سفید رنگ قابل اشتعالی که همچنین با نام «آذریخ» یا «هیدرات متان» (methane hydrate) نیز از آن‌ها یاد می‌شود، هنگام سوختن خود آب و متان را به عنوان فرآورده جانبی آزاد می‌کنند. برخی معتقدند که فراوانی این نوع جدیدی از انرژی پاک می‌تواند با سوق دادن صنایع به سمتی بهتر، در جبران بحران کربن حال حاضر کره زمین و پاکسازی محیط زیست به ما کمک کند.

اقیانوس خراش

«اقیانوس خراش‌های حفار» که در حقیقت آسمان خراش‌هایی معکوس هستند، با طراحی معماری مفهومی خود موفق به کسب جایزه مسابقات جهانی آسمان خراش‌های eVolo سال 2020 و دریافت گواهینامه افتخاری شدند. این سازه‌های نوآورانه رو به پایین تا بستر اقیانوس‌ها گسترش می‌یابند تا یخ آتشین را از اعماق آب‌ها استخراج کنند. این در حالی است که نیمه بالایی سازه قرار است زباله‌های پلاستیکی سطح اقیانوس‌ها را جمع‌آوری کرده و به طور موثری محیط زیست را از آلودگی‌های موجود پاک کند.

دو خط اصلی متحرک در ساختمان این سازه‌ها وجود دارد که اولی استخراج مصالح در قسمت پایینی و تولید انرژی در قسمت بالایی است. در این بین، برج انرژی ساختمان، زباله ها و پسماندهای پلاستیکی سطح آب را بازیافت کرده و به مواد مورد نیاز برای چاپ 3 بعدی تبدیل می‌کند تا بتواند سایر بخش‌های سازه و مخزن انرژی در قسمت پایینی نزدیک به سیلندر اصلی را به صورت 3 بعدی پرینت نماید. ایده اصلی این پروژه، بهره‌مندی از معماری پایدار در ساخت یک سازه رشد کننده است. یخ‌های استخراج شده پیش از این که درون مخازن انرژی هر اقیانوس خراشی ذخیره شوند، تحت فشار قرار گرفته و به حالت مایع در می‌آیند. در نهایت نیز کشتی‌های باری (به صورت زیردریایی) به اعماق رفته و این انرژی را جمع‌آوری می‌کنند تا به شهرها جهت مصرف باز گردانند.

آیا از دیدگاه شما، استخراج نوع جدیدی از انرژی پاک توسط آسمان خراش‌های معکوس در اعماق اقیانوس‌ها در آینده نزدیک محقق خواهد شد؟ نظرات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Yanko Design

بیشتر بخوانید: معماری پایدار درخت نخل آینده گرایانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در ابوظبی

بیشتر بخوانید: نخستین استادیوم چوبی فوتبال جهان با معماری زاها حدید و سازگار با محیط زیست

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.