عوارض جانبی دوش گرفتن روزانه

عوارض جانبی دوش گرفتن روزانه و طولانی مدت برای سلامتی شما

اهمیت رعایت بهداشت فردی و نظافت همیشگی بر کسی پوشیده نیست. با این حال باید توجه داشت که افراط در هر کاری برای شما مشکل ساز است. با این که تمیز و آراسته بودن بسیار توصیه می‌شود؛ اما، نباید در این کار زیاده روی کنید. حمام کردن به موقع نباید به دوش گرفتن‌‌های مکرر و طولانی تبدیل شود چرا که با این کار شما به سلامتی جسمی و روانی خود آسیب می‌زنید. در این مطلب شما را با مشکلاتی که این کار برایتان به وجود می‌آورد، آشنا می‌کنیم. در ادامه با همراهی دینو عوارض جانبی دوش گرفتن روزانه و طولانی مدت برای سلامتی شما را بخوانید و سلامتی خود را حفظ کنید.

عوارض جانبی دوش گرفتن روزانه

عوارض جانبی دوش گرفتن روزانه

پوست خشک، تحریک شده یا ملتهب همگی از عوارض شستشوی زیاد و بیش از اندازه هستند که این پوست خشک و ترک خورده به باکتری‌ها و مواد حساسیت زا اجازه می‌دهد تا مانع از عملکرد صحیح بدن در برابر آن‌ها شود و بروز عفونت‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک شدید را به دنبال دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با 6 مورد از عوارض جانبی دوش گرفتن روزانه آشنا کنیم که در ادامه این موارد را می‌خوانید:

1. از بین رفتن میزان چربی مفید پوست

پوست طبیعی و سالم بدن، یک لایه چربی روی خود دارد که شستشو و تماس بیش از اندازه، آن را از بین می‌برد، به خصوص اگر از آب داغ استفاده کنید. باید بدانید که در نتیجه شستشوی روزانه سر و بدن، پوست شما تعادل تولید چربی را از دست خواهد داد و ممکن است ترشح آن بیشتر یا کمتر از حد معمول شود. این عدم تعادل باعث بروز عوارضی مانند خشکی، ترک، خارش، شوره و موارد دیگری می‌شود که بهتر است درباره دوش گرفتن روزانه تجدید نظر کنید.

2. به هم خوردن تعادل فلور طبیعی پوست

از آن جایی که بدن انسان یک محیط کاملا استریل و بدون باکتری نیست، محل زندگی میلیون‌ها باکتری و میکروارگانیسم‌هایی است که در حقیقت فلور طبیعی بدن را تشکیل می‌دهند. صابون‌های ضدباکتری (آنتی باکتریال) در واقع می‌توانند در کنار از بین بردن موجودات مضر، باکتری‌های مفید و طبیعی را نیز از بین ببرند که این موضوع تعادل میکروارگانیسم‌های روی پوست را بر هم می‌زند و باعث غلبه ارگانیسم‌های مهاجم می‌شود که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاومت بیشتری دارند. بنابراین استفاده از این صابون‌ها و شوینده‌ها به طور مداوم و روزمره توصیه نمی‌شود.

3. خشک شدن پوست و مو

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب می‌تواند منجر به خشک شدن پوست و مو و از بین رفتن رطوبت طبیعی آن شود. دوش گرفتن طولانی همچنین به آب این فرصت را می‌دهد تا پاک کننده‌ها به پوست شما آسیب بیشتری وارد کنند. هر چه دوش کوتاه‌تر باشد برای سلامتی شما بهتر است. برای بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک و یا پوست بسیار خشک، توصیه می‌شود دوش خود را تا زیر پنج دقیقه نگه دارند.

4. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

با توجه به این که برای شستشوی زیاد شما نیاز دارید تا از انواع مواد پاک کننده استفاده کنید، بسیاری از باکتری‌های روی بدن شما از بین می‌روند و تنوع مورد نیاز برای حفظ سلامتی و مقاومت در برابر بیماری‌ها، کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که حمام کردن یا دوش گرفتن مکرر در طول زندگی، ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن را در انجام وظایف خود کاهش دهد. در کنار این موضوع اگر از آب خیلی سرد یا خیلی داغ استفاده می‌کنید، بدانید که به عملکرد ارگان‌های حیاتی مانند قلب برای کنترل دمای بدن و کارکرد منظم آن‌ها آسیب می‌زنید.

5. پیری زودرس

با توجه به موارد گفته شده، دوش گرفتن روزانه نوعی عملکرد تهاجمی برای طی شدن روند طبیعی پیری پوست شما است که باعث می‌شود این فرایند سریع‌تر اتفاق بیافتد. استفاده از انواع مختلف شوینده‌ها و مواد شیمیایی برای جوانی و حفظ طراوت و شادابی پوست شما بسیار بد و آسیب زا است.

6. وسواس فکری

در کنار تمام عوارض فیزیکی که با دوش گرفتن زیاد برای بدن شما اتفاق می‌افتد، این عادت روزانه می‌تواند در دراز مدت باعث مشکلات روحی و شخصیتی در شما شود. اگر به این موضوع عادت کنید که هر روز باید خودتان را بشویید تا از آلودگی‌ها پاک شوید، به صورت ناخودآگاه دچار وسواس فکری شده و نسبت به هر چیزی حساس خواهید شد. وسواس فکری یکی از عادت‌های زمینه ساز و جدی برای افسردگی و مختل شدن زندگی نرمال یک فرد است که بهترین کار تغییر سبک زندگی به حالتی درست خواهد بود.

شما درباره عوارض جانبی دوش گرفتن روزانه چه می‌دانید؟ آیا تا به حال دچار این عوارض شده‌اید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمندتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Eat This

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.