عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه

عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه برای بدن به گفته متخصصان

برای بسیاری از افراد، نوشیدن قهوه صبحگاهی، انگیزه اصلی شروع یک روز خوب و با نشاط است. این نوشیدنی محبوب، خوش طعم، انرژی‌زا و لذت بخش می‌تواند شما را سرحال و شاداب نگه دارد و دارای مزایی فراوانی برای سلامتی است. با این وجود مانند هر ماده دیگری، زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند شما را دچار مشکلات مختلفی کند. در ادامه با همراهی دینو عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه برای بدن به گفته متخصصان را بخوانید.

عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه

با این که مصرف قهوه به عنوان یک نوشیدنی بسیار مفید، مزایای عمده‌ای برای سلامتی دارد و بهتر است وارد رژیم غذایی روزانه خود کنید. با این حال، زیاده‌روی در مصرف هر چیزی از جمله نوشیدن قهوه، می‌تواند برای بدن شما ضرر داشته باشد و باعث مشکلات فیزیکی و روانی متفاوتی شود. در این بخش 5 مورد از عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه را می‌خوانید.

عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه برای بدن به گفته متخصصان

1. خواب خوبی ندارید

در حالی که نوشیدن قهوه به شما کمک می‌کند که در طول شب بیدار بمانید، بعد از ظهر احساس خستگی نکنید، در عین حال می‌تواند باعث بروز بی‌خوابی در طولانی مدت شود. این مقدار و زمان مصرف کافئین در طول روز است که کیفیت خواب شبانه شما را تعیین می‌کند. هر چه مقدار بیشتری از این ماده در بدن شما باشد، شب‌ها سخت‌تر به خواب می‌روید. تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص کرده که مصرف مقدار قابل توجهی کافئین، شش ساعت قبل از خواب، می‌تواند شما را بی‌خواب کرده و کیفیت خواب‌تان را پایین بیاورد. پس اگر این روزها بی‌حوصله هستید و شب‌ها خواب خوبی ندارید، مصرف قهوه را کمتر کرده و بعد از ساعت 3 بعد از ظهر قهوه ننوشید.

2. احساس اضطراب و تنش دارید

همان طور که می‌دانید، قهوه یک نوشیدنی محرک و انرژی‌زا است که بدن شما را برای مبارزه با بی‌خوابی و خستگی هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل، مصرف مقدار مشخصی قهوه در طول روز می‌تواند باعث ایجاد حس تنش و اضطراب در شما شود. این حالت به خصوص در کسانی که پیش زمینه مشکلات و بیماری‌های اضطرابی دارند، بیشتر است. یکی از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد کسانی که قبل از انجام دادن یک کار استرس‌زا 300 میلی گرم (حدود 3 فنجان) قهوه مصرف کرده‌اند، در مقایسه با کسانی که به آن‌ها دارونما داده شده، فشار خون، هورمون‌های استرس و حالت‌های اضطرابی بیشتری را تجربه کرده‌اند.

3. اثر ملین آن را تجربه می‌کنید

شاید قبلا متوجه این موضوع شده باشید که مصرف قهوه باعث می‌شود شما بیرون روی بیشتری را تجربه کنید و این نوشیدنی محبوب در واقع دارویی ملین است. کافئین موجود در قهوه، روده‌های شما را به کار می‌اندازد. نوشیدن 2 الی 3 فنجان قهوه در روز شما را اسهال می‌کند. اگر این مقدار بیشتر از حالت عادی بدن شما است، مصرف قهوه را کمتر کنید.

4. زود پریشان و عصبی می‌شوید

عصبانیت و برانگیخته شدن ناگهانی که همچنین به عنوان نوعی هجوم انرژی شناخته می‌شود و به دنبال آن یک پشیمانی بزرگ رخ می‌دهد، می‌تواند یکی از اثرات مصرف بیش از اندازه قهوه باشد. کافئین سرعت فعالیت سیستم عصبی مرکزی شما را بیشتر می‌کند و نوشیدن بیش از حد متوسط – بین 2 تا 3 فنجان روزانه – آن شما را عصبی و پرخاشگر می‌کند. شما حتی ممکن است علائم دیگری مانند حالت تهوع، سرگیجه و یا تپش قلب شدید را نیز احساس کنید. در نتیجه برای آرامش بیشتر خودتان، در نوشیدن قهوه افراط نکنید.

5. اخیرا چاق شده‌اید

به جز در حالتی که شما قهوه خود را خالص و بدون مواد افزودنی مانند: شکر، شیر، خامه یا هر چیز دیگری مصرف کنید، دچار اضافه وزن خواهید شد. چرا که همه این مواد افزودنی کالری نوشیدنی شما را بیشتر می‌کنند و باعث چاقی می‌شوند. برای مثال، اگر شما 2 قاشق چای خوری شکر (24 کالری) و 1 اونس خامه (101 کالری) به فنجان قهوه خود اضافه کنید و این کار را دو بار در روز تکرار نمایید، چیزی معادل 375 کالری فقط از نوشیدنی خود دریافت کرده‌اید.

نظر شما درباره عوارض جانبی مصرف زیاد قهوه برای بدن چیست و شما چه موارد دیگری را برای افزایش آگاهی می‌توانید به این گزینه‌ها اضافه کنید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمند خود در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Eat This

بیشتر بخوانید: چای یا قهوه : اگر چای را جایگزین قهوه کنیم چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد؟

بیشتر بخوانید: چند نکته تغذیه ای برای سالم ماندن در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۴ دیدگاه

  1. Avatar حسین گفت:

    سلام من یک روز قهوه فله اسپر سیکو خریدم خیلی خوب بود
    اما سری بعد که خریدم تا یک لیوان می خوردم سریع فشار خون بسیار بالا می رفت
    که من منصرف شدم و بعدا در خبرها شنیدم قهوه هایی در باز امده کافعین بسار بالا دارند یا انقضا که بیشتر کافه های شیراز مردم خوردن مسموم شدن
    که من از ان موقع قهوه در ضرف شیشه ای سوپر مارکت می کنم
    و می ترسم برم قهوه فله بخرم
    البته یک سعوال داشتم چرا قهوه در گل خانه پرورش نمی دهند و چون کشور ما چهر فصل است امکان داره و خیلی از نظر ارز کمک می کند

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      حسین عزیز ممنونم بابت دیدگاه خوبتون و توضیحی که دادید. 👍🏼 درباره سوال شما متاسفانه من اطلاعی در این باره ندارم.😊

  2. Avatar اضغر مرادی گفت:

    به نظرم چایی و قهوه ترک کنید
    چون یک ارامش توخالی به انسان می دهد و انسان خواب می کند مثل ماست و هم مثل سخنرانی مذهبی و تلویزون ایران که همه خواب می کنند که چایی و قوه قوض با لا قوض
    به نظرم قدم زدن های دو ساعته….و گوش دادن به کلیب های اقای زیبا کلام . خانم زیلا امیر شاهی و افرادی که خوب حرف می زنند انسان فعال می کنند … البته مالت تلخ جو و عرق نعنا و گلا ب بهتر چون علاوه بر فعال شدن انسان حس خوبی می دهد و عطر هم خیلی کمک می کند ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.