شبکه اجتماعی

کدام شبکه اجتماعی برای سلامت روان بیشترین عوارض را دارد؟

از طریق انواع شبکه اجتماعی ، جهان قادر به همکاری، یادگیری، ارتباط و اشتراک گذاری است. با این حال، عوارض جانبی منفی زیادی نیز وجود دارد که بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد.

پلتفرم‌های اجتماعی به شیوه‌ای اعتیادآور ایجاد شدند و ژاکلین اسپرلینگ، روان‌شناس و محقق توضیح داده که ماهیت برنامه‌های شبکه اجتماعی، کاربران را بارها و بارها به عقب می‌کشاند. در واقع شبکه اجتماعی تاثیرات منفی بیشتری دارد و این عوارض منفی همه‌ی کاربران به خصوص جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که کسانی که به طور منظم در این سایت‌ها و شبکه اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و غیره هستند ممکن است از افسردگی و اضطراب رنج ببرند. اما کدام شبکه اجتماعی برای سلامت روان بدترین و بیشترین عوارض منفی را دارد؟

شبکه اجتماعی

به گفته‌ی متخصصین، شبکه‌های اجتماعی منجر به احساس بی‌کفایتی و اضطراب می‌شوند. یک انجمن برای سلامت عمومی (RSPH) و جنبش سلامت جوانان، گزارشی در مورد رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان منتشر کردند. از سوی دیگر بد نیست بدانید که شبکه‌های اجتماعی بر حمایت عاطفی، احساسات عصبی، حفظ روابط، FOMO و رفتار تهدیدآمیز تأثیر می‌گذارند.

به طور کلی، یوتیوب به عنوان مثبت‌ترین سایت در بین پنج شبکه اجتماعی برتر شناخته شد و پس از آن توییتر، فیس بوک و اسنپ چت قرار گرفتند. پلتفرمی که کمترین امتیاز را به خود اختصاص داد، اینستاگرام بود. اینستاگرام بیشترین تاثیر منفی و عوارض جانبی را بر سلامت روانی کاربران خود دارد.

شبکه اجتماعی

شرلی کرامر، مدیر اجرایی RSPH، خاطرنشان کرد که اینستاگرام «بسیار متمرکز بر تصویر» است، بنابراین می‌تواند «احساس بی کفایتی و اضطراب» را در افراد ایجاد کند و زندگی مقایسه‌ای را رواج دهد که در حال حاضر نیز شاهد سبک زندگی متفاوتی در اینستاگرام هستیم. به گفته‌ی محققان، شبکه‌های اجتماعی بیش از سیگار و الکل اعتیادآور توصیف شده‌اند و اکنون آنقدر در زندگی جوانان جا افتادند که دیگر نمی‌توان هنگام صحبت در مورد مسائل سلامت روانی جوانان از آن چشم‌پوشی کرد.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: روند تغییر پرطرفدارترین اکانت‌های اینستاگرام از 2014 تا 2019
بیشتر بخوانید: آرات حسینی کودک ۷ ساله‌ای که گرفتار خشونت خانگی برای فضای اینستاگرامی است
بیشتر بخوانید: محدودیت استفاده یا حذف شبکه های اجتماعی چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت؟

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    اینستاگرام دقیقا مثل سم میمونه! زندگی رو از ریشه نابود میکنه! اعتیاد خیلی قوی داره و واقعا تاثیر منفیش خیلی زیاده! مطلبتون خیلی جالب بود ب خصوص آموزنده بودن یوتیوب ک واقعا همه جا موفق بوده

    • Avatar محدثه تنها گفت:

      اره اینستا تو این برنامه ها می تونه بیشترین تاثیر منفیو بذاره واقعا. من به شخصه توییترم دوست ندارم وایب خوبی نمی گیرم ازش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.