خرید گرینلند

قصد ترامپ برای خرید گرینلند؛ مقامات گرینلند: ما فروشی نیستیم!

به گزارش وال استریت ژورنال، دونالد ترامپ چندین بار برای خرید گرینلند که بزرگترین جزیره دنیاست، ابراز تمایل کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده از چند منبع نزدیک به ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چندین بار بصورت جدی و شوخی قصد خود برای خرید گرینلند را اظهار کرده است.

گرینلند جزیره‌ای خودمختار متعلق به دانمارک است که در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و جمعیتی در حدود 56‌هزار نفر دارد. این سرزمین از نظر جغرافیایی در محیط قاره آمریکای شمالی واقع شده‌است. دولت گرینلند مسائل داخلی را مدیریت می‌کند اما سیاست خارجی این جزیره و مسائل بین المللی آن بر عهده دانمارک است.

با توجه به اهمیت روزافزون مناطق مربوط به قطب شمال در امنیت ملی آمریکا، گرینلند می‌تواند نقطه‌ای ژئوپولیتیک برای این کشور محسوب شود. همچنین این جزیره یکی از مهمترین مناطق مورد بحث در زمینه گرمایش جهانی است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، ترامپ در رابطه با خرید گرینلند و امکان پذیر بودن آن با مشاورین خود صحبت کرده و و از پت سیپولونه (Pat Cipollone)  مشاور و یکی از وکلای کاخ سفید خواسته تا در این مورد تحقیقات بیشتری را انجام دهد.

گفته شده که برخی از مشاورین با توجه به حضور پایگاه نظامی آمریکا در گرینلند که حدود ششصد نفر سکنه دارد و شمالی‌ترین پایگاه این کشور در دنیا محسوب می‌شود، از این ایده به شدت استقبال کرده‌اند اما برخی دیگر امکان خرید این جزیره را به کلی رد کرده‌اند. ماه آینده ترامپ برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به دانمارک سفر می‌کند. این احتمال وجود دارد که ترامپ در این سفر در رابطه با خرید گرینلند با مقامات دانمارکی گفتگو کند.

واکنش گرینلند

چند سالی است که برخی از سیاست مداران گرینلندی برای استقلال از دانمارک ابراز تمایل کرده‌اند. با اینحال مقامات این منطقه روز گذشته به این خبر واکنش نشان داده و گفته‌اند که این جزیره به هیچ وجه فروشی نیست. ان لون باگر (Ane Lone Bagger) وزیر خارجه گرینلند طی توئیتی اظهار داشت که این منطقه برای تجارت آمادگی کامل دارد، اما فروشی نیست. برخی دیگر از سیاستمداران دانمارکی و گرینلندی نیز بصورت جداگانه امکان فروش گرینلند را کاملا رد کرده‌ و آن را به یک جوک تشبیه کرده‌اند.

توییت وزارت خارجه گرینلند در این رابطه
توییت وزارت خارجه گرینلند در این رابطه

پیش از این دولت آمریکا در سال 1867 آلاسکا را از دولت تزاری روسیه خریداری کرده بود.

این اولین بار نیست که آمریکا برای خرید گرینلند ابراز تمایل می‌کند. بار اول در سال 1876 این ایده توسط وزیر خارجه مطرح شده بود. همچنین در سال 1946 کمی پس از پایان جنگ جهانی دوم، هری ترومن پیشنهادی صد میلیون دلاری برای خرید گرینلند داده بود که این پیشنهاد نیز توسط دولت دانمارک رد شده بود.

بیشتر بخوانید: رکورد از بین رفتن یخ‌های گرینلند شکسته شد؛ 12.5 میلیارد تن در یک روز

امتیاز: 3.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۴ دیدگاه

  1. Avatar عباس گفت:

    عمو ترامپ دیگه چی میخواهی؟
    آمریکایی بدبخت فکر کرده توی این دنیا میشه همه چی رو با پول خرید.

    • Avatar Mohammad گفت:

      همه چی فروشیه..
      همه چی

      • Avatar محمد امین گفت:

        نه آقا محمد
        این مورد حق با آقای عباس هست. بعضی چیزها فروشی نیستن. مثل وطن، خانواده، دین و ایمان، محبت، تجربه و … . ممکنه بگید هستن کسانی که این‌ها رو فروختن یا خریدن! باید خدمتتون عرض کنم که اون‌ها یا عاقل نبودن (بر دیوانه حرجی نیست) یا اینکه اداشو درآوردن. مثلاً طرف ازدیوانگی و بی‌عقلی‌اش رفته جزیره (خاک وطنش رو فروخته) یا ادای محبت کردن رو درآورده.

        • Avatar unknow گفت:

          سلام

          معمولا کسایی که بخاطر بی پولی زیاد ضربه خوردن مثله محمد حرف میزنن که طبیعی هم هست
          کمتر کسی هست که بفهمه معنی عشق چیه و تقریبا همه فکر می کنن عشق یعنی رابطه جنسی
          عشق در طول زندگی بدست میاد که قطعا اون کسی که بخاطر پول ازدواج کرده هیچ وقت عاشق شریک زندگیش نمیشه البته همه بخاطر یک چیزی باهم ازدواج می کنن مثله ظاهر خوب و اخلاق خوب یا دیدن تحصیلات طرف یا بی سواد نبودن طرف و غیره ولی اگر بخاطر پول باشه به هیچ عنوان به عشق واقعی نمی رسن
          زندگی هیچ معنا و مفهوم و هدفی خاصی نداره چه این دنیا و چه اون دنیا بجز داشتن یک عشق که بنظر من همینم مزخرف هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.