افزایش قیمت خودرو - ایرانخودرو سایپا

لغو 30 درصد افزایش قیمت خودرو – به نام مشتری به کام خودروسازان

این روزها خبری مبنی بر لغو 30 درصد افزایش قیمت خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودروسازی، یعنی ایران‌خودرو و سایپا در رسانه‌ها منتشر شده است، که شاید تنها تیتر آن خبری خوشحال کننده برای مشتریان باشد. اما در واقعیت چه کسی از این تصمیم سود خواهد برد؟

چرا خودروسازان از خیر افزایش قیمت خودرو گذشتند؟

افرادی که در طرح پیش‌فروش دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو شرکت کرده‌اند، گزارش داده‌اند که دعوت‌نامه‌هایی که اخیراً برای آنها ارسال شده قیمت‌های قبلی ملاک تحویل قرار گرفته است، اما زمان تحویل خودرو 4 ماه بعد مقرر شده است. این یعنی مشتریان پس از دریافت دعوت‌نامه باید کل وجه خودرو رو به شرکت پرداخت کنند و هیچ ادعایی بابت دریافت سود مشارکت و تأخیر از زمان ارسال دعوت‌نامه تا تحویل خودرو نداشته باشند. یعنی خودروسازان از خیر افزایش قیمت خودرو گذشتند تا خودروهای ثبت‌نامی را ماه‌ها پس از آنکه وجه آن کامل دریافت شده، بدون سود به مشتریان خود تحویل دهند.

از اوایل پاییز امسال و  پس از گمانه‌زنی‌های بسیار دولت در نهایت رای به افزایش قیمت خودرو در دو مرحله داد. بدین ترتیب که ابتدا 30 درصد قیمت خودروهای داخلی زیاد شده و در مرحله بعدی قیمت‌گذاری در حاشیه بازار به عنوان سیاست کلی لحاظ شود. اما این افزایش قیمت مربوط به خودروهایی می‌شد که در بازه شهریور تا دی به مشتریان تحویل داده می‌شد. اما در نهایت این افزایش لغو شد و قرار برآن شد تا محصولات پیش‌فروش شده در این بازه با قیمت قدیم تحویل داده شود. اما این تصمیم با درنظر گرفتن اینکه خودورسازان از ماه‌ها قبل در پی افزایش قیمت خودروهای خود بودند، کمی مشوک بود.

حالا واضح است که این لغو افزایش تنها در ظاهر با هدف جلب رضایت‌مندی مشتری انجام شده است و در باطن هدف جذب نقدینگی از مشتری تکریم شده، ندادن سود به آن و به تعویق انداختن زمان تحویل خودرو به او بوده است. با دریافت کامل هزینه خودرو تحویل خودروی مانند پراید 4 ماه به تعویق خواهد افتاد و احتمالاً برای خودروهای مدل بالاتر زمان تأخیر بیشتر هم خواهد بود.  به نظر می‌رسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند همزمان هم قیمت خودروها را 30 درصد افزایش دهند، هم محصولات را با تأخیر به مشتری تحویل دهند. بدین ترتیب تصمیم گرفتند که با لغو افزایش قمیت به روش کارآمدتری به خودروسازان امتیاز دهند.

امتیازاتی که خودروسازان از لغو افزایش قیمت خودرو گرفتند

طبق گزارش دنیای اقتصاد روال طبیعی کار به این شکل است که وقتی دعوت‌نامه ارسال می‌شود، مشتریان باید اقدام به تکمیل وجه کنند و پس از آن، خودرو تحویل خواهد شد. این در حالی است که در مقطع فعلی، خودروسازان دعوت‌نامه‌ها را ارسال و خواستار تکمیل وجه شده‌اند، اما خودرو را ماه‌ها بعد تحویل خواهند داد. بنابراین آنها نقدینگی قابل‌توجهی (بی‌آنکه خودرو را طبق روال طبیعی و قانونی تحویل دهند) به خزانه خود هدایت خواهند کرد. امتیاز دیگری که خودروسازان از ناحیه لغو افزایش قیمت 30 درصدی به دست آورده‌اند، عدم‌پرداخت سود به مشتریان در بازه زمانی تعیین شده برای تحویل خودروها است.

در حالت عادی با ارسال دعوت‌نامه و تکمیل وجه از سوی خریدار، دیگر سودی به او تعلق نمی‌گیرد، اما این موضوع برای زمانی است که خودرو طبق روال به مشتری تحویل داده شود. این در شرایطی است که خودروسازان در مقطع فعلی پس از ارسال دعوت‌نامه و تکمیل وجه از سوی مشتریان، حداقل 4 ماه بعد خودروها را تحویل خواهند داد و حتی امکان طولانی‌تر شدن این بازه زمانی نیز وجود دارد.

به نظر شما چه کسی در این با لغو افزایش 30 درصدی قیمت خودورها سود خواهد کرد؟ خریداران یا خودورسازان؟

امتیاز: 4.5 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

۵ دیدگاه

  1. Avatar عجب رسمیه گفت:

    خدا سرشاهده دیروز نمایندگی سایپا بودم اهواز ادم بود(بلا نسبت ادم) امده بود برا ثبت نام ماشین خودم رفته بودم برا خرید چراغ جلو پراید دیدم خودشون هم بلا نسبت ادم… قیمت یه چراغ جلو بدون موتور نزدیک 200بود با چه چرب زبونی خواستن بندازن بهم تازه میگفتن 9 درصد مالیات هم داره با خودم گفتم تا لباساما هم نبردن بزنم در خلاصه یه جایی بود که بلانصبت ادم نمیره

  2. Avatar عادی گفت:

    منظورت از خودروسازان همون ان سازانه؟

  3. Avatar احمد گفت:

    چون نیک نظر کرد و پر خویش بر او دید
    گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست

  4. Avatar Me گفت:

    سالهاست که به این نتیجه رسیده ام که صنعت خودروسازی ایران مایه ی ننگ خودروسازی جهان است هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ این کلاه برداری هایی که می کنند.
    و صد حیف که این وضعیت دهه هاست که ادامه دارد فقط و فقط به خاطر سر کار ماندن مشتی بی لیاقت و فاسد اما سرسپرده و سود بردن عده ای زالوصفت به قیمت پای مال شدن حقوق، و زیان میلیون ها ایرانی.
    ترکیه به کنار، 5-6 سال دیگر باید حسرت صنعت خودروی عربستان رو هم بخوریم که می خواهد با جذب سرمایه ی 400 میلیار دلاری تا 2030 و همکاری با شرکت های بزرگ جهان، اقتصادش را متحول کند و از اتکا به نفت بکاهد و حتی قراردادهایی هم با تویوتا و نیسان در هفته ی گذشته به امضا رسانده است.
    وای بر ما که بعد از 60 سال خودروسازی، تازه دست به دامن ماشین سازهای چینی شده ایم که 4-5 سال بیشتر از تأسیسشون نمی گذره. لعنت خدا بر تمام مدیران بی لیاقت و ناکارآمد و فاسد در تمام این کشور و مرگ بر فساد سیستماتیک و باعث و بانی اش.

  5. Avatar مهراد گفت:

    اینایی که رفتن هجوم بردن ثبت نام کردن حقشونه این بلا سرشون بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.