روزنامه و مجلات

مرگ روزنامه و مجلات ؛ قیمتی شیرین برای مطالعه آنلاین در این روزها

تا همین چند سال پیش، روزنامه و مجلات به‌عنوان برترین “ابزار خبررسانی” در جهان، خصوصاً کشورهای درحال‌توسعه مطرح بودند. روزنامه‌های فیزیکی (کاغذی) و مجلات، برجسته‌ترین نهاد خبری بودند که البته به‌صورت سنتی، کاربران و خوانندگان بسیاری را در کنار خود داشته‌اند. از روزنامه‌های روزانه تا مجلات ماهانه و فصلی، بازار بسیار پررونقی را تجربه می‌کردند. اما این رویه در سال‌های اخیر با سرعت چشمگیری به سمت سقوط در حال حرکت است.

روزنامه و مجلات ایرانی، قربانیان مشکلات ایران

از افزایش تعرفه کاغذ و هزینه‌های چاپ گرفته تا فشارهای غیر فنی، روزنامه و مجلات بسیاری را به سمت تعطیلی کامل کشانده است. داستان ازاین‌قرار است که با افزایش قیمت مجلات و روزنامه‌ها به دلایلی که در ابتدا به آن اشاره شد، تمایل مردم به خرید آنها کاهش‌یافته و روند سقوط آنها از سال ۱۳۹۳ خورشیدی به بعد، در ایران کاملاً ملموس بود. تا پایان سال ۱۳۹۶، هزینه‌های چاپ، حقوق کارمندان، هزینه‌های دفاتر و بخش‌های اداری به‌طور چشمگیری بالا رفته و نتیجه بالا رفتن این منحنی، تعطیلی روزنامه و مجلات بسیاری بود.

روزنامه

طبق گزارش‌های رسمی و غیررسمی، تیراژ روزنامه‌ها از سال ۹۲ تا ۹۶ در ایران با ۲۰% کاهش روبرو بوده است. این در حالی است که برخی از کشورهای جهان، روزنامه‌هایی با تیراژ ۲۰ میلیون نسخه در روز را ارائه می‌کردند. در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶، تعداد ۲۰۰ روزنامه در کشور وجود داشت که مجموع شمارگان آنها کمتر از ۹۰۰ هزار نسخه در روز بود!

مردمی که دیگر روزنامه نمی‌خوانند

افزون بر مشکلاتی که در بخش نخست به آن اشاره کردیم، کاهش سرانه مطالعه کشور، ازجمله دلایلی است که بازار روزنامه و مجلات را به سمت‌وسوی شکست پیش برده است. همچنین عدم انتشار مطالبی که خوانندگان را جذب کرده و یا عدم اعتماد مردم به نوشتارهای روزنامه و مجلات داخلی نیز بدون آمار رسمی، منجر به تعطیلی و کاهش تیراژ شده است. هرچند که از قطع درختان بسیار در این میان جلوگیری می‌گردد، اما با قطع روند چاپ و توزیع فیزیکی، افراد بسیاری کار خود را از دست می‌دهند.

مجله

مردم امروز برای مطالعه کدام مسیر را دنبال می‌کنند؟

مشکلات مالی، درآمدزایی پایین، کاهش اعتماد و علاقه مردم به نوشتارهای روزنامه و مجلات داخلی و درنهایت عدم‌حمایت‌های بیشتر حکومتی، ازجمله دلایل واضحی هستند که روزنامه و مجلات بسیاری را از چاپ فیزیکی بازداشته‌اند. برخی از رسانه‌های فوق از میدان رقابت خبری به‌طور کامل بیرون آمده و برخی دیگر نیز راه‌حلی مدرن را انتخاب کرده‌اند!

این راه‌حل مدرن، مطالعه وب‌سایت معتبر است. امروزه در تمامی حوزه، تخصص، علایق و شاخه‌ها، چندین وب‌سایت معتبر در حال فعالیت هستند. همان‌طور که کاربران قدیمی وب‌سایت “سخت‌افزار مگ” به دنبال اخبار دنیای دیجیتال و کامپیوتر، سال‌هاست که این مجموعه را رصد و دنبال می‌کنند، و “دینو” به‌عنوان یک وب‌سایت سبک زندگی و گاهاً خبری در حوزه خود شناخته می‌شود، تمامی شاخه‌ها حتی با طرفداران نه‌چندان زیاد، دارای وب‌سایت و صفحات آنلاین اختصاصی هستند.

مجله آنلاین

مطالعه آنلاین محتوا، دارای مزایایی بسیاری است؛ کاهش آلودگی هوا با جلوگیری از قطع درختان، صرف هزینه‌های سوخت و تولید، کاهش مصارف انرژی‌های مستقیم، کاهش هزینه‌های پرداختی کاربران با نخریدن یک نسخه فیزیکی از مجلات و روزنامه‌ها، امکان دسترسی گسترده‌تر به محتوای بیشتر و حق انتخاب، امکان ذخیره‌سازی مطالب دلخواه به‌صورت تکست و تصاویر در کامپیوتر، تبلت و موبایل، آرشیو مطالب موردعلاقه، باخبر شدن خودکار از مطالب جدید به‌صورت خبرخوان، عدم نیاز برای رفتن به دکه و فروشگاه‌ها جهت خرید یک مجله و… موارد بسیار زیادی وجود دارند که می‌تواند به خوبی اثبات نمایند که مطالعه آنلاین با اختلاف بسیار زیاد، از روزنامه و مجلات فیزیکی برتر است.

محتوای بروز همگام با سرعت جهانی

دستیابی به استانداردهای جهانی درزمینه ارائه اخبار روز، تنها برای مجلات آنلاین میسر است؛ وب‌سایت‌های معتبر به روزانه به تولید و انتشار مطالب پرداخته و از این طریق شما خوانندگان عزیز به‌سرعت بسیار زیاد و تنها با چند کلیک، امکان مطالعه آنها را پیدا خواهید کرد.

مطالعه آنلاین

پوشش کنفرانس، نمایشگاه، گزارش‌های اختصاصی، اطلاعات مهم نشست و کنفرانس‌ها و مواردی ازاین‌دست را نیز در بخش برتری‌های مطالعه آنلاین دسته‌بندی نمایید. امروزه محدودیت سنی از میان برداشته‌شده و خوشبختانه امکان مطالعه مطالب دلخواه در اینترنت، برای تمامی کاربران ایرانی در تمامی سنین فراهم‌شده است؛ یکی از ویژگی‌های مهم مطالعه آنلاین برای کاربران، امکان درج نظر و همفکری در نحوه نگارش و انتشار مطالب است. امروزه شما می‌توانید درجه علاقه خود به یک وب‌سایت و مطلب را با رأی دادن به آن نشان داده و حتی نظر خود در این زمینه را به گوش نویسنده، سردبیر و دیگر خوانندگان برسانید. درنهایت مطمئن هستیم که مطالعه آنلاین در ایران، می‌تواند با مزایای بسیار زیاد خود، سرانه مطالعه، آگاهی و دانش مردمان را افزایش داده و در انتقال اهداف طولانی‌مدت نیز سهیم باشند.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.