سیگار

آمار مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات سیگار، توتون و تنباکو

توتون و تنباکو یکی از بزرگترین تهدیدهای بهداشت و سلامت عمومی در جهان است که سالانه جان بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. بیش از ۷ میلیون نفر از این مرگ‌ها ناشی از استفاده مستقیم از دخانیات است در حالیکه حدود ۱.۲ میلیون نفر از افراد غیر‌سیگاری در معرض دود سیگار نیز کشته شده‌اند. توتون و تنباکو به هر شکلی مضر است و مصرف آن به هر روشی به بدن آسیب خواهد رساند. استعمال دخانیات رایج‌ترین شکل مصرف دخانیات در سراسر جهان است. از دیگر محصولات تنباکو می‌توان به تنباکو بدون دود، سیگار برگ، سیگارهای معمولی، تنباکو قلیان و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد.

به طور کلی تنباکو از هر نوعی، حاوی بسیاری از سموم عامل سرطان است و استفاده از آن خطر سرطان‌های سر، گردن ، گلو، مری و حفره دهان (از جمله سرطان دهان، زبان، لب و لثه) و همچنین بیماری‌های مختلف دندانی را افزایش می‌دهد. بیش از ۱.۳ میلیارد مصرف‌کننده دخانیات در سراسر جهان وجود دارند که ۸۰ درصد این مصرف‌کنندگان در کشورهایی با درآمد کم و زندگی متوسط هستند. هزینه‌های مصرف دخانیات خانواده‌های متوسط را به فقر نزدیک‌تر می‌کند و عاملی برای افزایش هزینه‌های یک زندگی به حساب می‌آید. در واقع باید بگوییم که هزینه‌های اقتصادی مصرف دخانیات قابل توجه است و این هزینه‌های در کنار آسیب به سلامت و هزینه‌های درمانی و مراقبت بهداشتی چندین برابر خواهد شد.

سیگار

در بعضی از کشورها، کودکان خانواده‌های فقیر برای افزایش درآمد خانواده در مزارع خود دخانیات تولید می‌کنند. کشاورزان توتون و تنباکو نیز در معرض خطرات سلامتی زیادی از جمله “بیماری دخانیات سبز” هستند.

طبق اطلاعات منتشر شده مصرف سیگار مردم آمریکا برخلاف چیزی که در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم بسیار کم است و به طور کلی مصرف سیگار در مکان‌های عمومی آمریکا رایج نیست. از سوی دیگر در ایران مصرف سیگار روزبه‌روز در حال افزایش است و گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال بیشترین مصرف‌کنندگان این دخانیات هستند.

از سوی دیگر بد نیست بدانید که سیگار و دخانیات توتون و تنباکو نه تنها به مصرف کننده آسیب می‌رساند بلکه زندگی اطرافیان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبق آمار بدست آمده، بیش از ۱.۲ میلیون نفر دچار مرگ زودرس در اثر دود دخانیات در فضای بسته (برای افراد غیرسیگاری) شده‌اند. افراد غیر سیگاری که در معرض دود دخانیات هستند خیلی زود دچار بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی می‌شوند. تقریباً نیمی از کودکان که به طور منظم در هوای آلوده به دود تنباکو هستند درگیر بیماری‌های تنفسی می‌شوند. در نتیجه تنها راه برای خلاص شدن از دخانیات توتون و تنباکو، افزایش آگاهی عمومی نسبت به تاثیرات منفی آن است.

بیشتر بخوانید: ۷ مورد از بهترین و ساده‌ترین راهکارها برای ترک سیگار که هرگز نمی‌دانستید
بیشتر بخوانید: بیشترین مصرف سیگار متعلق به کدام کشورها است؟ (لیست 10 کشور اول کشیدن سیگار)

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.