ریتم های موسیقی می تواند به کودکانی که دچار اختلال گفتاری و زبانی هستند کمک کند

تحقیقات جدید نشان داده است که کودکانی که دچار اختلال گفتاری و زبانی هستند می‌توانند از گوش دادن به ریتم‌های منظم موسیقی سود ببرند. اختلال زبان رشد وضعیتی است که در دوران کودکی خود را نشان می‌دهد و باعث مشکلات در صحبت کردن و درک مطلب می‌شود. یک مطالعه جدید نشان داده است که کودکان مبتلا به این اختلال می‌توانند از گوش دادن به ریتم‌های منظم موسیقی سود ببرند.

اختلالات گفتاری

حدود 7 درصد از جمعیت مبتلا به اختلال زبان رشد (DLD) هستند، وضعیتی که 50 برابر بیشتر از اختلال شنوایی و پنج برابر بیشتر از اوتیسم شایع است. این اختلالات گفتاری و زبانی از دوران کودکی وجود دارد و یک وضعیت اکتسابی نیست.

کودکان مبتلا به DLD ممکن است در درک کلمات، پیروی از دستورالعمل‌ها یا پاسخ دادن به سؤالات، پیدا کردن کلمات مناسب برای بیان ایده‌ها یا بیان کلمات به ترتیب صحیح مشکل داشته باشند، در توجه کردن مشکل داشته باشند، خواندن و نوشتن را چالش برانگیز بدانند و برای به خاطر سپردن آنچه که می‌خوانند، مشکل داشته باشند. در دراز مدت، این می‌تواند تأثیر منفی بر مدرسه و زندگی اجتماعی آن‌ها داشته باشد.

موسیقی کمک‌کننده اختلال زبانی و گفتاری:

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه وسترن سیدنی بررسی کرد که آیا گوش دادن به ریتم‌های موسیقی منظم، به کودکان مبتلا به DLD کمک می‌کند تا تکرار جملات خود را بهتر کنند، چیزی که معمولاً با آن مشکل دارند.

در این تحقیق، کودکان فرانسوی زبان 5 تا 13 ساله، 15 ساله مبتلا به DLD و 18 ساله بدون اختلال شرکت داشتند. بچه‌ها به مدت 30 ثانیه به ریتم‌های منظم یا نامنظم گوش دادند و به دنبال آن مجموعه‌های شش جمله‌ای شنیدند. پس از گوش دادن به هر جمله، از آنها خواسته شد تا آن را با دقت تکرار کنند. کار دیگری که در این تحقیق انجام شد این بود که بچه‌ها قبل از انجام یک کار بصری به ریتم‌های منظم یا نامنظم گوش می‌دادند و تا آنجا که ممکن بود باید یک حیوان را در یک زمان معین می‌کشیدند.

آنا فایواش، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: “ما متوجه شدیم که در همه کودکان، از جمله آن‌هایی که مشکلات زبانی دارند، پس از شنیدن ریتم‌های موسیقی منظم در مقایسه با ریتم‌های نامنظم، جملات با صدای بلند و بهتر تکرار می‌شوند. ” این که ریتم‌های منظم می‌تواند تکرار جملات را تقویت کند، قابل توجه است، مخصوصا با توجه به اینکه کودکان مبتلا به اختلال زبان رشدی در تکرار جملات با صدای بلند و با گرامری پیچیده، مشکل دارند.

مزیتی که ریتم موسیقی منظم برای کودکان دارد، مختص زبان است و نه کارهای بصری. محققان می‌گویند مطالعه آنها از این فرضیه پشتیبانی می‌کند که مغز مکانیسم‌های مشترکی برای پردازش ریتم و دستور زبان دارد. محققان می‌گویند یافته‌های آنها نشان می‌دهد که موسیقی ریتمیک ابزار امیدوارکننده‌ای است که می‌تواند در گفتار درمانی استفاده شود.

انیکو لادنی گفت: “محدودیت در پردازش زبان در کودکان مبتلا به DLD می‌تواند منجر به مبارزه آن‌ها برای درک همسالان خود، معلمان و والدین شود و بیان مناسب افکارشان را دشوار کند که این می‌تواند منجر به عواقب مادام العمر در زندگی تحصیلی و اجتماعی افراد شود.”

گفتار درمانی برای کاهش پیامدهای این اختلال و بهبود آن برای کودکانی که اختلال گفتاری و زبانی دارند، ضروری است و نتایج این تحقیقات می‌تواند به روند بهبود این افراد در گفتار درمانی کمک کند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.