اگر خواب کافی ندارید فواید ورزش بر سلامت مغز شما بی‌تاثیر است

فعالیت بدنی در هر سنی، می‌تواند طیف وسیعی از فواید سلامتی را برای افراد به همراه داشته باشد. با این حال اگر در میانسالی خواب کافی ندارید، ورزش ممکن است برای سلامت مغز شما به تنهایی کافی نباشد.

خواب و ورزش

یک مطالعه جدید در دانشگاه کالج لندن (UCL) نشان داد بزرگسالانی که از  لحاظ فیزیکی فعال هستند و ورزش می‌کنند، در سنین 50 و 60 سالگی که کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، به اندازه زمانی که سبک زندگی بی‌تحرک‌تری داشتند، در زمینه‌های یادگیری، توجه و حافظه دچار اختلالات شناختی هستند.

محققان این مطالعه را بر روی نزدیک به 9000 نفر 50 سال و بالاتر، بررسی کردند.در این مطالعه توانایی‌های شناختی آن‌ها از طریق آزمون‌های حافظه و تسلط کلامی که 10 سال به طول انجامید، ارزیابی شد.

دکتر میکائلا بلومبرگ، سرپرست تیم تحقیق از موسسه اپیدمیولوژی و مراقبت های بهداشتی UCL گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که خواب کافی چقدر می‌تواند در عملکرد مغز موثر باشد. در نتیجه افرادی که به فکر سلامت مغز و جلوگیری از زوال عقل هستند، باید به خواب و ورزش با هم توجه کنند. »

کیفیت و کمیت خواب با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است. اما اطلاعات کمی وجود دارد در مورد اینکه چگونه نداشتن خواب کافی می‌تواند ورزش را در مورد سلامت مغز تضعیف کند.

در ابتدای مطالعه، فعالیت بدنی با عملکرد شناختی بهتر مغز بدون توجه به ساعت‌های خواب افراد مرتبط بود. اما با گذشت زمان، افراد با خواب کوتاه‌تر که از لحاظ بدنی فعال بودند و ورزش می‌کردند، در تست‌های شناختی عملکرد خوبی از خود نشان ندادند.

این مطالعه در یک دهه گذشته نشان داد که بیشترین تأثیر بد خوابی بر روی افراد 50 و 60 ساله است. در بیش‌تر از 70، مزایای ورزش واضح بود و به حفظ سلامت مغز کمک می‌کرد، علیرغم اینکه هفتاد ساله‌ها در این مطالعه خواب کمتری داشتند.

اندرو استپتو، استاد دانشگاه می‌گوید: « شناسایی عواملی که می‌توانند از عملکرد شناختی و جلوگیری از زوال عقل در میانسالی و اواخر زندگی محافظت کنند، مهم است. زیرا این نتایج می‌توانند سال‌هایی که می‌توانیم با مغز سالم‌تر به زندگی ادامه دهیم را طولانی‌تر کنند و برای برخی افراد، تشخیص زوال عقل را به تأخیر بیندازند.»

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر فعالیت بدنی را به عنوان راهی برای حفظ عملکرد شناختی مغز و به تاخیر انداختن زوال عقل شناسایی کرده است، اما افراد باید عادات خواب را هم با آن در نظر بگیرند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.