در اینجا با فواید یوگا و تایپ های مختلف آن آشنا شوید

یوگا ذهن را با بدن هماهنگ می‌کند و تمرینی است که از دوران باستان وجود داشته است. فواید یوگا هم جسمی و هم روانی است. یوگا به کنترل و هماهنگی کامل ذهن و بدن کمک می‌کند پس می‌توان گفت که یوگا برای یک زندگی سالم ضروری است. این ورزش یک ابزار درمانی برای درمان مشکلات جسمی و روحی است. بنابراین این درست نیست که فرض کنیم یوگا برای دین یا جامعه خاصی است.

فواید جسمی و ذهنی یوگا:

فرم های مختلف یوگا

یوگا بر خلاف سایر اشکال ورزشی، یک روش زندگی است. کسی که طولانی مدت یوگا تمرین می‌کند، تفاوت زیادی در بدن و احساسش می‌بیند. برخی از مزایای کلیدی یوگا عبارتند از:

  • تمرین مداوم منجر به کاهش وزن می‌شود
  • بهبود گردش خون که کیفیت و بافت پوست را بهتر می‌کند
  • پیری را به تاخیر می‌اندازد و طبیعتاً درمانی است
  • استقامت بدنی را بهتر می‌کند
  • برای سلامت روده و بهبود هضم مفید است
  • باروری و سلامت باروری را افزایش می‌دهد
  • چرخه خواب را بهتر می‌کند
  • شما را آرام و خوشحال می‌کند
  • تمرکز را بهبود می‌بخشد
  • استرس را کاهش می‌دهد
  • ایمنی را بهبود می‌بخشد

فواید و تایپ های مختلف یوگا:

هاتا یوگا

هاتا یوگا باعث تعادل بدن می‌شود. این نوع یوگا بر روی هماهنگی بین چاکراها و نقاط انرژی کار می‌کند. چاکراها نقاطی در بدن ما هستند که انرژی در آن متمرکز شده است. آنها در هفت مکان مختلف در بدن وجود دارند و به اندام‌ها و غدد خاصی متصل می‌شوند.

هاتا یوگا شامل حالات و موقعیت‌های فیزیکی بسیاری است که بدن و ذهن را متعادل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که هاتا یوگا به ما کمک می‌کند تا از استرس دور شویم، از نظر بدنی سالم و چابک بمانیم و جوان‌تر به نظر برسیم. علاوه بر این هاتا یوگا سیستم ما را تصفیه و التیام می‌بخشد. همچنین تمرین مداوم آن باعث کاهش وزن و تقویت عضلات می‌شود.

انواع مختلف فرم‌های یوگا زیر مجموعه هاتا یوگا عبارتند از:

فرم های مختلف یوگا

آشتانگا یوگا

کلمه ashtanga که به یوگا کاهش وزن معروف است، از کلمه هشت در زبان سانسکریت آمده است و دارای هشت رکن است: اصول، انضباط شخصی، آسانا و حالات، پرانایاما، عقب نشینی، تمرکز، مراقبه و نجات. اگر به دنبال یوگا برای تسکین اضطراب و استرس، کمردرد یا کاهش چربی هستید، آشتانگا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

وینیاسا یوگا

به این شکل از یوگا، یوگا «جریان» می‌گویند. وینیاسا یوگا شامل تکنیک‌های حرکتی و تنفسی است. این یوگا جریانی از شکل‌ها و حرکات را با تنفس کنترل شده ایجاد می‌کند که نشان‌دهنده جریان زندگی است. به عنوان مثال، یوگی‌های وینیاسا جریان را با حالت کودک آغاز می‌کنند و جریان را با حالت مرگ (ساواسانا) خاتمه می‌دهند. هر حرکت در این یوگا منعکس کننده حرکات در طول زندگی است.

وینیاسا یوگا انتخاب خوبی برای کسانی است که تمرینات با شدت بالا را دوست دارند. علاوه بر این، وینیاسا یوگا برای اضطراب، افسردگی، فشار خون و خواب ایده‌آل است.

کوندالینی یوگا

یوگای کندالینی به عنوان “یوگا آگاهی” شناخته می‌شود. یوگی‌ها بر این باورند که کندالینی مانند یک مار پیچ خورده است که در انتها ستون فقرات برانگیخته نشده است. در نتیجه در این یوگا انرژی فعال به سمت ستون فقرات حرکت می‌کند و به سلامت معنوی شما کمک می‌کند. یوگا کندالینی برای استرس، اضطراب، افسردگی و عملکرد شناختی بهتر مناسب است.

آینگار یوگا

این نوع یوگا کاملا شبیه به یوگا وینیاسا است. یوگا آیینگار با سایر یوگاها متفاوت است. این یوگا در درجه اول بر روی وضعیت بدن، هم ترازی بدن و باز شدن بدن تمرکز می‌کند.

فواید:

  • افزایش انعطاف پذیری
  • تقویت عضلات
  • ذهنی آرام‌تر
  • مسکن درد
  • هم ترازی و تعادل بدن
  • محافظت در برابر بیماری
  • بهبود تنفس

یک مطالعه نشان می‌دهد که یوگا آیینگار به طور موثری اختلالات اسکلتی عضلانی را درمان می‌کند. همچنین به درمان بیماری‌های زنان و گوارش کمک می کند.

یوگا هوایی

یوگا هوایی

این یوگا نه تنها برای افراد پیشرفته بلکه برای مبتدیان هم مناسب است. این یوگا کمک می‌کند تا ماهیچه‌های فشرده و لاغر بسازید. برخلاف یوگای سنتی، یوگای هوایی تمریناتی دارد که جاذبه را به چالش می‌کشند. یوگای هوایی مزایای یوگا سنتی و تمرینات قلبی مانند شنا یا دویدن را دارد. در این یوگای خاص، یک طناب بدن ما را در هوا معلق نگه می‌دارد.

فواید:

  • چربی بدن را می‌سوزاند
  • انعطاف پذیری را بهتر می‌کند
  • مشکلات تنفسی را درمان می‌کند
  • باعث تسکین استرس می‌شود
  • وضعیت بدن را بهبود می‌بخشد

چهار مسیر اصلی یوگا:

کارما یوگا

کارما یوگا، یوگای عمل است. این یوگا نشان می‌دهد که وقتی فرد زمان، انرژی و تلاش خود را برای کاری اختصاص می‌دهد نباید انتظار پاداش یا تاییدی داشته باشذ. این یک عمل متواضعانه تلقی می‌شود زیرا شخص نه برای نفس بلکه برای خیر بزرگتر کار می‌کند.

جنانا یوگا

یوگا جنانا یوگای دانش فکری و خرد عملی است. فرد دانش را تجربه می‌کند و درک شهودی خود را گسترش می‌دهد. فرد یاد می‌گیرد که خود را از خود واقعی جدا کند.

یوگا جانانا ممکن است از نظر فیزیکی چالش برانگیز نباشد، اما یکی از چالش برانگیزترین اشکال یوگا برای تمرین است زیرا نیاز به ذهن باز دارد.

راجا یوگا

راجا یوگا در زبان سانسکریت به معنای پادشاه است. به راجا یوگا آشتانگا یوگا نیز می‌گویند.

بسیاری از تمرینات تنفسی یا پرانایاما در این یوگا، برای مبارزه با استرس روزانه مناسب است. اگر می‌خواهید یوگا برای اضطراب، تسکین استرس یا کمردرد انجام دهید، راجا یوگا برای شما مناسب است.

باکتی یوگا

باکتی به معنای پرستش یا دوست داشتن خداست. بعضی افراد باکتی یوگا را راهی برای رهایی خود از چرخه ابدی تولد و مرگ می‌دانند.

فرمت‌های مختلف تمرینات یوگا:

یوگا برای سلامت جسم

یوگا در دنیای مدرن امروز تکامل پیدا کرده است و به شیوه‌های خاصی آموزش داده می‌شود:

یوگای صورت

شامل ماساژ و تمریناتی است که عضلات صورت شما را نرم و آرام می‌کند تا استرس، تنش و نگرانی را از بین ببرد. این نوع یوگا در چند سال اخیر رایج شده است. بعضی از افراد فکر می‌کنند که این نوع یوگا پیری را معکوس می‌کند و شما را تا یک دهه جوان‌تر نشان می‌دهد.

یین یوگا

یین یوگا ترکیبی از هنرهای رزمی و یوگا است. این فرم باعث افزایش گردش خون در مفاصل و بهبود انعطاف پذیری و توان عضلانی می‌شود. پوزیشن‌ها حداقل یک دقیقه طول می‌کشد و با تمرین می‌توان همان حالت را برای پنج دقیقه یا بیشتر نگه داشت.

یانگ یوگا

یانگ یوگا نسبتا کمتر تجربی است و هاتا، وینیاسا و آشتانگا را با هم ترکیب می‌کند. این فرم از یین یوگا پرانرژی‌تر است. این فرم از یوگا بر پرورش نیرو، استقامت، کاهش تنش در بدن و عضلانی شدن تمرکز دارد.

یوگا قدرتی

یوگای قدرتی ریشه خود را از یوگا آشتانگا می‌گیرد. فرد باید وضعیت‌های یوگا را با سرعتی بسیار سریع‌تر و فعال‌تر انجام دهد. این یوگا برای تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری مناسب است.

یوگای ترمیمی

یوگای ترمیمی با هدف آرامش کامل در حالت‌های مختلف بدن است. مدیتیشن بخش جدایی‌ناپذیر از یوگای ترمیمی است. تمرکز اصلی یوگای ترمیمی در آرامش سیستم عصبی است و یک فرم عالی برای آرام کردن اعصاب مضطرب است.

یوگا قبل از تولد

هدف یوگای قبل از تولد کاهش ناراحتی و دردهای مرتبط با بارداری است. یوگای قبل از تولد برخی از تمرینات تنفسی مفید را آموزش می‌دهد که می‌تواند در طول زایمان بسیار مفید باشد.

بعضی از تکنیک‌های آموزش داده شده در یوگای قبل از تولد می‌تواند بخشی از یوگای پس از زایمان هم باشند. این فرم به مادران کمک می‌کند تا مقداری از وزن اضافه شده در دوران بارداری خود را کم کنند.

فواید یوگا در دوران بارداری

  • استقامت عضلات لگن برای زایمان
  • کاهش درد کمر، حالت تهوع و سردرد
  • تنگی نفس را کنترل می‌کند
  • کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد
  • استرس کلی را از بین می‌برد

به یاد داشته باشید که نمی‌توان فوایدی که یوگا دارد را در یک بازه زمانی کوتاه احساس کرد. این یک تعهد بلند مدت است. زمانی که درگیر آن شوید و به طور منظم حرکات را انجام دهید، هرگز یوگا را رها نمی‌کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.