جوش های پوستی

چه مواد غذایی ما را از شر جوش های پوستی خلاص خواهد کرد؟

تقریبا پوست همه ی ما دچار جوش یا آکنه می شود و این موضوع می تواند به چربی بیش از حد پوست و یا آلوده بودن پوست بستگی داشته باشد. در واقع جوش زدن پاسخی ایمنی به آلودگی و چربی پوست است. البته در دوران نوجوانی هم تغییرات هورمونی باعث افزایش جوش های پوستی می شود. اما به طور کلی جوش زدن به هر دلیلی ناخوشایند و آزار دهنده است و در مواردی زخم های وحشتناکی را به جا می گذارد.

مصرف داروهای شیمیایی هم برای از بین بردن جوش ها اصلا توصیه نمی شود و بهتر است به دنبال راه حل های طبیعی باشید. باید اشاره کنیم که غذاهایی هستند که باعث افزایش جوش های پوستی می شوند و از سوی دیگر غذاهایی به از بین رفتن و کاهش جوش های پوستی کمک می کنند. در این مطلب لیستی از غذاهایی که برای از بین رفتن و کاهش جوش ها مفید هستند را معرفی خواهیم کرد تا برای جلوگیری از جوش زدن تغذیه ی خود را تغییر دهید.

جوش

معرفی مواد غذایی برای جلوگیری از جوش های پوستی

کربوهیدارت

جوش پوستی

سطح انسولین با افزایش جوش های پوستی رابطه ی مستقیم دارد و برای تنظیم انسولین بدن، نیاز به کبوهیدرات داریم. کربوهیدارت مورد نیاز بدن را می توانیم از طریق مصرف نخود فرنگی، لوبیا و سبزیجات تهیه نماییم. البته شایان ذکر است که باید از آردهای غنی شده مصنوعی دوری کنید زیرا هرگز نمی تواند جایگزین آرد گندم شود. از سوی دیگر کربوهیدارت هایی مانند ماکارونی، آرد سفید، برنج سفید، سس و قند توصیه نمی شوند زیرا باعث بروز جوش های پوستی خواهند شد.

روی

روی یک ماده معدنی است که توسط بدن شما ذخیره نمی شود. اکثر افراد با خواص روی آشنا هستند و می دانند که روی از آسیب های سر، اختلالات تغذیه، پوکی استخوان، سرطان و مشکلات پوستی جلوگیری خواهد کرد. روی می تواند متابولیسم بدن و سطح هورمون ها را تنظیم کند در نتیجه وجود روی به میزان کافی در بدن از بروز جوش ها و آکنه های پوستی جلوگیری خواهد کرد. برای اینکه روی کافی بدنتان تامین شود کافی است تا دانه های کدو، تخم مرغ، گوشت گاوی و بوقلمون، عدس و غذاهای دریایی را بیشتر مصرف کنید.

ویتامین A

آکنه

سطح پایین ویتامین A با بروز جوش های پوستی رابطه ی مستقیم دارد در نتیجه باید ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کنید. البته از آنجایی که ویتامین A می تواند سمی باشد باید قبل از مصرف با پزشک خود صحبت نمایید. کمبود ویتامین A می تواند وضعیت بدن را تغییر دهد و وجود ویتامین A کافی، چشم ها را تقویت خواهد کرد. ویتامین آ همچنین از بروز برخی سرطان ها و سردردها نیز جلوگیری خواهد کرد. برای دریافت ویتامین آ مورد نیاز بدن کافی است تا چربی ماهی، انواع پنیر، تخم مرغ و سیب زمینی شیرین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین های مرتبط با جوش های پوستی ویتامین E است که باید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین E از زخم های شدید پوستی جلوگیری خواهد کرد و همچنین مانع بروز بیماری های قلبی، سرطان ها و اختلالات مغزی و عصبی می شود. ویتامین E به میزان لازم در گندم، فندق، بادام و تخم آفتابگردان یافت می شود. البته ماهی های چرب و آووکادو نیز منبع خوبی برای جذب ویتامین E هستند.

امگا 3

جلوگیری از جوش

اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن سالم ضروری هستند. امگا 3 آنتی اکسیدان است و رادیکال های آزاد بدن شما را از بین می برد. اسید چرب امگا 3 یک روغن معجزه آسا است. امگا 3 همچنین در مبارزه با آکنه و بهبود خلق و خو نقش مهمی را ایفا می کند. امگا 3 در ماهی های چرب (ماهی قزل آلا)، دانه های کتان، برخی از روغن ها مانند زیتون و تخم مرغ یافت می شود.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها در واقع باکتری های خوبی هستند که در روده شما زندگی می کنند و به شما کمک می کنند تا غذا را هضم کنید و مواد مغذی را جذب نمایید. از آنجایی که سیستم گوارشی سالم برای حمایت از یک بدن سالم ضروری است در نتیجه باید غذاهای رژیمی بخورید تا باکتری های روده شما سالم نگه داشته شود. غذاهایی چون کلم، ترشی، کیمچی، شیر بز، پنیر و شیر گوسفند و ماست یونانی حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک هستند.

ویتامین C

ویتامین C از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کند، اما کاربردهای زیاد دیگری هم دارد که می توان به ساخت پوست جدید بدن اشاره کرد. همچنین ویتامین C از زخم های شدید و آکنه ها جلوگیری می کند و برای سلامت قلب و مغز بسیار خوب است. ویتامین C لیست کاملی از خوراکی های خوشمزه را در خود جای داده است که می توان به مرکبات نارنجی رنگ، گریپ فروت، کیوی، بروکلی، گل کلم، انبه، توت فرنگی، زغال اخته، سبزیجاتی چون اسفناج و نخود فرنگی اشاره کرد. در نتیجه برای جلوگیری از جوش های پوستی ویتامین C را فراموش نکنید.

ویتامین B3 و B5

جلوگیری از آکنه

ویتامین B به طور کلی برای بدن و ذهن شما بسیار مهم است و همچنین از بروز آکنه و جوش های پوستی جلوگیری خواهد کرد. ویتامین B3 از آسیب بافت ها محافظت می کند و سلامت سلول ها را تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر ویتامین B5 برای مراقبت از پوست مناسب است. شما می توانید ویتامین B3 را از طریق مرغ، گوشت، ماهی تن، ماهی آزاد، حبوبات، دانه ها، شیر و سبزیجات برای بدن تامین نمایید. از طرفی دیگر در موادی چون مرغ، تخم مرغ، کلم بروکلی، بادام زمینی، ماهی، صدف، شیر، ماست، حبوبات، آووکادو و سیب زمینی شیرین، ویتامین B5 یافت می شود که می توانید برای بهبود وضعیت پوستی این مواد را به لیست غذایی خود اضافه نمایید.

امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar بهزاد گفت:

    خیلی آمار غلط املایی در تایپ مطالبتون زیاد هست ولی در کل مطلب مفید و ارزشمندی بود … تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.