آسپرین با دوز پایین خطر کم خونی را در افراد مسن افزایش می‌ دهد

یک مطالعه جدید نشان داده است که افراد مسن سالمی که آسپرین با دوز پایین مصرف می‌کنند ممکن است در معرض کم خونی قرار بگیرند. آسپرین به دلیل خاصیت رقیق‌کنندگی خون، اغلب در دوزهای پایین برای جلوگیری از حملات قلبی یا سکته مغزی یا برای جلوگیری از عود این شرایط استفاده می‌شود. در عین حال مطالعات کمی به این موضوع پرداخته‌اند که چگونه مصرف طولانی مدت آسپرین با دوز پایین بر خطر کم خونی در افراد مسن تأثیر می‌گذارد.

ارتباط بین مصرف آسپرین و کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز سالم در خون کمتر از حد طبیعی وجود داشته باشند. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را از طریق هموگلوبین که یک پروتئین حاوی آهن است، حمل می‌کنند. کمبود این سلول‌ها به این معنی است که اکسیژن کمتری در اندام‌ها و بافت‌ها گردش می‌کند که می‌تواند باعث خستگی، تنگی نفس، سبکی سر یا افزایش ضربان قلب شود.

کم خونی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین B12، اسید فولیک یا آهن و بیماری‌های مزمن مانند بیماری کلیوی، سرطان یا آرتریت روماتوئید باشد.

دوز آسپرین در طولانی مدت بر خطر کم خونی تأثیر می‌گذارد:

محققان 18153 بزرگسال سالم را از استرالیا و ایالات متحده با سن 70 سال یا بیشتر به مدت بیش از چهار سال و نیم دنبال کردند. نیمی از شرکت کنندگان روزانه دوز کم (100 میلی گرم) آسپرین مصرف کردند و نیمی دیگر دارونما مصرف کردند.

محققان متوجه شدند که خطر ابتلا به کم خونی در گروه مصرف کننده آسپرین 20 درصد بیشتر از گروه دارونما بوده است. آنها همچنین متوجه شدند که سطح هموگلوبین سریعتر نسبت به سطح فریتین ( که پروتئین خون حاوی آهن است) در گروه مصرف‌کننده آسپرین کم می‌شود.

محققان می‌گویند نتایج مطالعه آنها باعث می‌شود که متخصصان سلامت، نظارت منظم برای علائم کم خونی در افراد مسن مصرف کننده آسپرین داشته باشند.

بزرگسالان بیشتر احتمال دارد که به طور کلی دچار کم خونی شوند و اکنون پزشکان می‌توانند بیمارانی را که در معرض خطر بیشتر ابتلا به کم خونی هستند شناسایی کنند. این کم خونی مربوط به آسپرین، در افراد مسن مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری کلیوی احتمالا بیشتر خواهد بود.

محققان از مردم می‌خواهند بدون مشورت با پزشک، مصرف آسپرین را قطع نکنند یا دوز داروی خود را تغییر ندهند، مخصوصاً در مواردی که این دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون، حمله قلبی یا سکته مغزی مصرف می‌شود.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.