چگونه چیزی که می خورید بر عمق خواب شما تأثیر می گذارد

ما می‌دانیم که رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر سلامت عمومی تأثیر بگذارد، اما چه تأثیری بر عمق خواب ما می‌گذارد؟ یک مطالعه جدید نشان داده است که آنچه می‌خوریم می تواند به طور مستقیم بر کیفیت خواب ما تأثیر بگذارد.

عمق خواب و چیزی که می خوریم

تغذیه خوب و خواب کافی و با کیفیت برای سلامتی ضروری است. هم بدن ما را سالم نگه می‌دارد و هم با بیماری‌ها مبارزه می‌کند. یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد بررسی کرده است که آیا رژیم‌های غذایی مختلف بر عمق خواب تأثیر می‌گذارند یا خیر.

جاناتان سدرنایس، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: “رژیم غذایی نامناسب و خواب کم، خطر ابتلا به چندین بیماری عمومی را افزایش می‌دهند. از آنجایی که آنچه می‌خوریم برای سلامتی ما بسیار مهم است، فکر کردیم جالب است که بررسی کنیم آیا برخی از اثرات سلامتی رژیم‌های غذایی مختلف می‌تواند تغییراتی در خواب ما داشته باشد یا خیر.”

محققان 15 شرکت کننده مرد سالم را انتخاب کردند و به آنها یک رژیم غذایی پرچرب با قند بالا و یا یک رژیم کم چرب با قند کم دادند. از قبل به آنها گفته نشده بود که چه نوع غذایی می‌خورند. به شرکت کنندگان دستور داده شد تا عادات خواب معمول خود را حفظ کنند (هفت تا نه ساعت در شب) و از آنها خواسته شد که خواب روزانه خود را با جزییاتی که یادشان است در یک دفترچه بنویسند.

محققان متوجه شدند که شرکت کنندگان صرف نظر از رژیم غذایی که می‌خورند و برای مدت یکسانی می‌خوابند، در کیفیت و عمق خواب بین دو گروه تفاوت‌هایی وجود دارد.

جاناتان سدرنایس می‌گوید: «ما فعالیت‌های موج آهسته مغز را بررسی کردیم، معیاری که نشان‌دهنده عمق خواب است. خواب اشخاص در زمان مصرف غذای سالم‌تر در مقایسه با زمانی که شرکت‌کنندگان غذای ناسالم می‌خوردند، فعالیت امواج آهسته‌تری از خود نشان می‌دهد و شرکت کنندگان خواب عمیق‌تری را تجربه می‌کنند و این تأثیر تا شب دوم در خواب شرکت کنندگان ادامه داشت. زمانی که شرکت کنندگان رژیم غذایی خود را تغییر دادند، رژیم غذایی ناسالم منجر به خواب سطحی‌تری شد.

محققان خاطرنشان کردند که تغییرات کیفیت خواب مربوط به رژیم غذایی، مشابه تغییراتی است که با افزایش سن و بی‌خوابی مشاهده می‌شود اما در حال حاضر نمی‌دانند که تاثیرات خوردن یک رژیم غذایی ناسالم‌ چقدر طولانی‌مدت است و باید تحقیقات بیشتری در این مورد صورت بگیرد. تحقیقات بیشتری باید صورت بگیرد که کدام مواد در رژیم غذایی ناسالم، خواب را سطحی‌تر می‌کند و آیا عامل مولکولی خاصی در این پروسه وجود دارد که نقش موثری ایفا می‌کند یا خیر.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.