brain of kids in different ages flat vector - brain development concept

حقایق جالب درباره مغز انسان که شما را شگفت‌زده می‌کند

مغز انسان به عنوان مرکز سیستم عصبی یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های بدن انسان است. به جرات می‌توان گفت این اندام بیشترین اسرار بیولوژیکی بدن انسان را در خود نهفته است. مغز انسان از چربی‌ها و پروتئین‌های خاکستری تشکیل شده‌است و یکی از پیچیده‌ترین و اسرارآمیزترین اندام‌های بدن است. با بیش از 86 میلیارد نورون، 2.5 میلیون گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و بیش از 50000 فکر در روز، مغز انسان عضوی بسیار شگفت‌انگیز است که حقایق جالبی در مورد آن وجود دارد.

حقایق مغز انسان

مغز انسان در تمام طول شبانه‌روز فعال است و لحظه‌ای متوقف نمی‌شود. اما چقدر در مورد این عضو از بدن خود می‌دانید؟ در این مطلب برخی از شگفت‌انگیزترین یافته‌ها در رابطه با مغز انسان را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

حقایق باورنکردنی درباره مغز انسان

1. مغز شما می‌تواند حدود 2500000 گیگابایت ذخیره کند

به گفته پل ریبر، استاد روانشناسی در دانشگاه نورث وسترن، مغز انسان می‌تواند حدود 2500000 گیگابایت ذخیره کند. این مقدار چیزی معادل نمایش‌های تلویزیونی 300 سال است.

2. تمرکز انسان‌ها از ماهی قرمز هم کمتر شده است

تحقیقات نشان می‌دهد که در طول سالهای گذشته میانگین تمرکز انسان به طور متوسط ​​12 دقیقه کاهش یافته است. امروزه دامنه تمرکز انسانها از ماهی قرمز هم کمتر است. برخی مطالعات حاکی از آن هستند که انجام همزمان چند کار- به عنوان مثال، پیمایش در رسانه‌های اجتماعی هنگام تماشای تلویزیون- و کاهش تمرکز به نوعی مرتبط هستند.

3. وزن متوسط ​​مغز انسان بالغ سه پوند است

به طور متوسط، وزن مغز بزرگسالان سه پوند (1.36 کیلوگرم) است. مغز نوزاد انسان نیز تقریبا 350 تا 400 یعنی سه چهارم پوند وزن دارد. بافت مغز مانند ژله سفت است. وزن سنگین‌ترین مغز طبیعی انسان 4.43 پوند و متعلق به نویسنده‌ای روسی به نام ایوان تورگنف بود. کوچکترین مغز نیز تنها 2.41 پوند و متعلق به یک زن بود.

4. خاطرات برای یادآوری کوتاه‌مدت و بلندمدت به طور همزمان ذخیره می‌شوند

دانشمندان علوم اعصاب برای مدت طولانی می دانستند که هیپوکامپ خاطرات کوتاه‌مدت را ذخیره می کند. سپس به این نتیجه رسیدند که در حالی که خاطرات کوتاه‌مدت در هیپوکامپ تشکیل می‌شوند، در قسمت دیگری از مغز نیز به طور همزمان برای خاطرات بلندمدت ذخیره می‌شوند.

5. ویتامین B1 می‌تواند به بهبود حافظه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت کمک کند

ویتامین B1 برای تولید ماده شیمیایی استیل کولین، که به تمرکز و ذخیره خاطرات کمک می‌کند، ضروری است. یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت کسانی که مکمل‌های B1 و اسیدفولیک را به مدت دو سال مصرف کردند، تقویت شده‌است.

6. دسترسی آسان به اطلاعات می‌تواند به خاطر سپردن آن را دشوارتر کند

توانایی دسترسی سریع به اطلاعات، به‌خاطرسپردن آن را دشوارتر می‌کند. درواقع، هرچه سخت‌تر به اطلاعات دسترسی پیدا کنیم، احتمال اینکه آن را به خاطر بسپاریم بیشتر می شود.

7. خاطرات در رحم شروع به شکل‌گیری می‌کنند

خاطرات در رحم شروع به شکل گیری می‌کنند، زیرا زمانی حیاتی برای رشد مغز است. یادآوری حافظه می‌تواند در اوایل چهار ماهگی بارداری رخ دهد.

8. 20 درصد از کل اکسیژن و انرژی بدن را مغز مصرف می‌کند

یکی از حقایق جالب در مورد مغز انسان این است که 20 درصد از کل اکسیژن و انرژی بدن را مصرف می‌کند. این مواد که از طریق رگ‌های خونی به مغز می‌رسد. سلول‌های عصبی مغز به انرژی زیادی نیاز دارند و بدون اکسیژن و انرژی کافی برای بافت سیستم عصبی مرکزی، فرد از اختلال عملکرد مغز و دیگر اختلالات عصبی رنج خواهد برد. همچنین، هرچه بیشتر فکر کنید، مغز شما اکسیژن و سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد.

9. 73 درصد از مغز از آب تشکیل شده است

73 درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد. فقط 2 درصد کم‌آبی کافی است تا بر توجه و حافظه شما تأثیر بگذارد. کم آبی بدن و از دست دادن سدیم و الکترولیت ها می تواند باعث تغییرات حاد در حافظه و توجه شود. برای جلوگیری از هرگونه از دست دادن عملکرد بدن یا مغز ، اقدامات لازم را برای حفظ هیدراته مناسب بدن انجام دهید.

10. تعریق می‌تواند به طور موقت مغز را کوچک کند

یک ساعت و نیم تعریق می‌تواند به طور موقت اندازه مغز را به اندازه یک سال پیری کوچک کند.

11. پنج دقیقه نبود اکسیژن می‌تواند منجر به آسیب مغزی شود

پنج دقیقه نبود اکسیژن می‌تواند منجر به مرگ سلول های مغز و در نتیجه آسیب مغزی شود.

12. مغز 12-15 وات برق تولید می کند

هنگامی که بیدار هستید ، مغز شما حدود 12 تا 25 وات برق تولید می کند-که برای تغذیه یک لامپ کوچک کافی است. مغز نیز به سرعت کار می کند. اطلاعاتی که از بازوها یا پاهای شما به مغز شما می رسد با سرعت 150-260 مایل در ساعت حرکت می کند. مغز برای تولید این مقدار انرژی گلوکز را از بدن مصرف می کند.

13. سریع‌ترین سرعت انتقال اطلاعات بین نورون‌ها حدود 250 مایل در ساعت است

در مغز انسان، اطلاعات بین نورون‌ها برای همه چیزهایی که می‌بینیم، فکر می کنیم یا انجام می‌دهیم منتقل می‌شود. انواع مختلف نورون ها با سرعت های متفاوتی حرکت می کنند – برای مثال، سیگنال های درد بسیار کندتر از سایر سیگنال ها حرکت می کنند. سریع‌ترین سرعت انتقال اطلاعات بین نورونها حدود 250 مایل در ساعت است.

14. این یک افسانه است که انسانها فقط از 10٪ مغز استفاده می کنند

ما در واقع از همه آن استفاده می‌کنیم. ما حتی در خواب نیز از بیش از 10 درصد مغز خود استفاده می‌کنیم. اگرچه واقعیت دارد که در همه ناحیه‌های مغز به طور همزمان فعالیت نمی کند، محققان با استفاده از فناوری تصویربرداری نشان داده‌اند که مانند هر ماهیچه‌ای در بدن، اکثر بخش‌های آنها به طور مداوم در یک دوره 24 ساعته فعال هستند.

15. یادگیری چیزهای جدید باعث افزایش ماده خاکستری در مغز می‌شود

وقتی چیز جدیدی یاد می گیریم، مغز ما ارتباطات جدیدی بین نورون‌ها ایجاد می‌کند. این اتفاق ماده خاکستری قابل‌مشاهده در مغز را افزایش می‌دهد.

16. حافظه به احساس اولویت دارد

حافظه به احساس اولویت دارد. این به این معناست که بسیاری از خاطرات ما داستان‌های ناخواسته ناقصی هستند که هیچ احساسی به آنها نداریم.

17. احساسات می‌توانند شیمی مغز ما را تغییر دهند

احساسات مختلف می‌توانند مغز ما را تغییر دهند. واکنش های شیمیایی ناشی از احساسات را می توان به صورت فیزیکی در اسکن مغز و مطالعات ماده خاکستری مشاهده کرد.

18. مغز به طور متوسط ​​50000-70000 فکر در روز دارد

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد مغز انسان این است که روزانه به طور متوسط بین 50000 تا 70000 فکر دارد. ناراحت‌کننده است، اما اکثریت (حدود 60 تا 70 درصد) این افکار منفی هستند.

19. در هر ثانیه بیش از 100000 واکنش شیمیایی در مغز رخ می‌دهد

با حدود 100 میلیارد سلول، بیش از 100000 واکنش شیمیایی در هر ثانیه در مغز اتفاق می‌افتد.

20. مغز در حالت مستی نمی‌تواند خاطره‌سازی کند

هنگام مستی، مغز قادر به ایجاد خاطرات نیست. بنابراین نه، افراد آنچه را در مستی اتفاق می‌افتد فراموش نمی‌کنند و در واقع اصلا خاطره‌ای شکل نگرفته است.

21. تمرین یادآوری می‌تواند به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) کمک کند

تمرین یادآوری می‌تواند به PTSD کمک کند. روش‌های درمانی روان‌شناختی مختلفی وجود دارد که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشت روانی برای کمک به افرادی که از PTSD رنج می‌برند، به کار می‌گیرند.

22. بافت و قوام مغز شبیه توفو است

بافت و قوام مغز انسان با توفو قابل مقایسه است. با توجه به اینکه مغز عمدتاً از ماده خاکستری و سفید و همچنین آب تشکیل شده است، این موضوع خیلی تعجب‌آور نیست.

23. مغز از 24 سالگی شروع به کندشدن می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت شناختی مغز شما در سن 24 سالگی شروع به کندشدن می‌کند.

24. 95 درصد از تمام تصمیمات ناخودآگاه است

95 درصد از تمام تصمیمات در ضمیر ناخودآگاه صورت می‌گیرد. این بدان معنی است که اکثریت قریب به اتفاق اعمال و رفتار ما به دلیل فعالیت مغزی است که فراتر از ضمیر خودآگاه ما قرار دارد.

25. خود مغز نمی تواند درد را احساس کند

اگرچه درد در مغز پردازش می‌شود، اما خود این اندام نمی‌تواند درد را احساس کند. در خود مغز هیچ گیرنده دردی وجود ندارد. اما مننژها (پوشش‌های اطراف مغز)، اطراف استخوان (پوشش روی استخوان‌ها) و پوست سر همه گیرنده های درد دارند به همین دلیل است که جراحی مغز می‌تواند در حالی که بیمار بیدار است، بدون درد انجام شود.

گفتنی است که حقایق جالب مغز انسان به همین جا ختم نمی‌شود و هر چه علم بیشتر پیشرفت کند، موارد بیشتری را در مورد‌ این عضو اسرارآمیز کشف خواهیم کرد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.