مغز گربه ها در حال کوچک شدن است و مقصر انسان‌ها هستند!

جمجمه و مغز گربه های خانگی در طول 10000 سال گذشته به طور قابل توجهی کوچک شده‌است. تحقیقات جدید حاکی از آن است که هزاران سال وابستگی انسان، مغز گربه شما را کوچک کرده‌است.

در مطالعه‌ای که در 26 ژانویه در ژورنال Royal Society Open Science منتشر شد، محققان اندازه‌گیری‌های جمجمه (شاخص اندازه مغز) گربه‌های خانگی مدرن را با دو تن از نزدیک‌ترین اجداد وحشی‌شان، آفریقایی (Felis lybica) و گربه‌های وحشی اروپایی ( Felis silvestris) مقایسه کردند. این تیم دریافتند که اندازه جمجمه – و در نتیجه اندازه مغز – در گربه های اهلی در 10000 سال گذشته یا بیشتر در مقایسه با اجداد وحشی آنها به طور قابل توجهی کوچک شده‌است.

کوچک شدن مغز گربه ها

این لزوما به این معنی نیست که گربه شما از یک گربه وحشی احمق‌تر است. اما فرضیه‌ای نشان می‌دهد که اولویت دادن به رام شدن و دست آموزی حیوانات اهلی ممکن است به طور ناخواسته روش‌های رشد مغز حیوانات را تغییر داده‌باشد. این تغییرات احتمالاً زمانی شروع می‌شوند که حیوان هنوز یک جنین است و تازه شروع به رشد سلول‌های تاج عصبی خود می‌کند – نوع خاصی از سلول منحصربه‌فرد در مهره‌داران که نقش کلیدی در رشد سیستم عصبی دارد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: ” اهلی کردن حیوانات ممکن است باعث کاهش مهاجرت و تکثیر سلول‌های تاج عصبی شود که منجر به کاهش تحریک پذیری و ترس شده‌است.” و این کاهش، باعث تغییرات مرتبط در مورفولوژی، پاسخ استرس و اندازه مغز آن‌ها نیز می‌شود.

در مطالعه جدید خود، محققان چندین مطالعه قدیمی که در دهه‌های 1960 و 1970 انجام شده بود را تکرار کردند که اندازه جمجمه گربه‌های اهلی و وحشی را با هم مقایسه کنند. تحقیقات قدیمی‌تر از این ایده حمایت می‌کردند که گربه‌های اهلی طی سال‌ها کاهش قابل توجهی در اندازه مغز داشته‌اند.

این تیم دریافتند که تحقیقات قدیمی هنوز پابرجاست و گربه های خانگی در مقایسه با گربه‌های وحشی آفریقایی و اروپایی تا 25 درصد مغز کوچک تر و کاهش اندازه جمجمه را نشان می‌دهند و اهلی کردن تأثیر قابل توجهی بر تکامل گربه‌ها در طول چند هزار سال گذشته داشته است – پدیده ای که در بسیاری از گونه‌های دیگر حیوانات اهلی نیز دیده می‌شود.

محققان نوشتند: «تغییرات حجم جمجمه در گونه‌های اهلی‌شده از جمله گوسفند، خرگوش، سگ و بسیاری دیگر ثبت شده‌است.

محققان نتیجه گرفتند که درک این موضوع نه تنها برخی از تغییرات رشدی اهلی کردن در حیوانات وحشی را نشان می‌دهد بلکه نگرانی‌هایی را در مورد گونه‌های وحشی ایجاد می‌کند که از طریق “تولید مثل و ترکیب ژنی با حیوانات اهلی” می‌توانند در معرض خطر باشند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

۵ دیدگاه

  1. Avatar ایران حدادی گفت:

    به آقای صمیمی بفرمایید که جناب حضرت محمد(ص) هم در منزلشان گربه ای بنام معّزه داشتند که رنگ مشکی داشته و در منزلشان به گربه آب و غذا میدادند . حیوانات هم مخلوقات خداوند منان هستند حتماً دلیلی داشته که خداوند گربه را خلق کرده . گربه ها باعث شادی مردم هستند خیلی از آدمای خنگ با هوشتر هستند و از بعضی از آدمها با محبت ترند و کسانی که افسردگی روحی دارند مدتی گربه نگه داری کنند ببینند چه اتفاق خوبی براشون میفته . به مخلوقات خداوند توهین نکن صمیمی . آب دهان گربه ضد باکتری است . اگر یه نفر مثلا اسمن انسان هست یک هفته حمام نکنه بوی عرق و… خفه میکنه همه رو . ولی گربه ها همیشه تمیز هستند و مراقب بهداشت خودشون هستند و به زیبایی ظاهریشون خیلی اهمیت میدن . یه گربه بعد از اینکه غذا میل کرد خودش صورتشو تمیز میکنه دست و پاشو خودش لیس میزنه ولی یه آدم مثلا اشرف مخلوقاته بعد از غذا دستشو می ماله به شلوارش که کثیف تر از همه جاست .

  2. Avatar Intel گفت:

    کاشکی من فدای مغز کوچیک گوگولیشون بشم! آخه مگه میشه بدون گربه زندگی کرد؟ :دی

  3. Avatar صمیمی گفت:

    وای بر اینستاگرام که این گربه پرستی را رواج داد داخل ملت و خانه های ما. یک موجود تن پرور بی عقل بی خاصیت را به مردم غالب زدند و آنها را همسطح همین جانور، کوچک و خار و خفیف کردند و تازه مردم را روی این چیزها غیرتی هم کرده اند که هرکجا ضد گربه بازی و سگ بازی حرف بزنی تو را قلع و قمع می کنند. تازه الان هم راه افتاده اند و کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته اند. گربه در فرهنگ ایران و اسلام ما هیچ وقت جایگاهی نداشته است و فقط یهودی ها بودند که تازه اینها را می گرفتند برای کارهای جادوگری آویزان می کردند. این گربه بازی را باید جمع کنیم که لکه ننگی بر دامان ملت ما است. و این بازی ها راه افتاد که مردم را از ازدواج و بچه داری و زار و زندگی بندازند و نسلشان را مختوم سازند. در خانه جای نگهداری اینگونه حیوانات نیست مگر مرغ و خروس و بز و گوسفندی که فایده ای به آدم برسانند و در طول قرن ها انسان با اینها زندگی کرده و وابسته بوده. گربه کجای کار است؟ مگر بت پرست و گمراه و ضاله باشیم که اینطور موجودی را بکنیم تاج سر خود. اشرف مخلوقات کارش به کجا رسیده که دلا و راست بشود برای این موجود. ول کنید اینها را به داخل خیابان و بیابان و جنگل بروند پی زندگیشان و اینقدر حیوان آزاری نکنید. موش هایی به اندازه فیل و گرگ در خیابان ها پرسه می زنند چونکه شما گربه را زیر پتو و لحاف خودتان زندانی کردید. اگر طرفدار حقوق حیوانات هستید چرا همان موش را به خانه نمی آورید؟ یا کلاغ که صدبرابر هوش والاتری دارد؟ چونکه دشمنان برنامه داشتند که این گربه پر مو را به شما غالب زدند و نسل ما را نشانه رفتند.

    • Avatar Intel گفت:

      تو نظرات تهوع آور خشونت بارتو به اینجا هم کشوندی؟ من ندیدم کسی گربه رو بپرسته، هر چند در مقابل شما ظالمانی که تمام وجودتون پر از تنفره… ضمنا موش بدرد خونه شما سربازان گوبلز میخوره که با ساندیس بزنین حال کنین!

    • Avatar Intel گفت:

      راستی میدونستین که رایش سوم با تمام جنایاتش حامی شدید حقوق حیوانات بود و قوانین مدون محکمی هم برای حفاظتشون داشت، حالا به رایش چهارم نگاه کنید… یکی از تفریحاتش کشتار حیواناته…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.