مواد شیمیایی پلاستیکی ممکن است به افزایش وزن کمک کنند

محصولات پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است به افزایش وزن و چاقی کمک کنند و ما هر روز با این محصولات پلاستیکی در تماس هستیم. پلاستیک زیادی در بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود زیرا ارزان است و می‌تواند ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهد. اما پلاستیک حاوی هزاران ماده شیمیایی مختلف است. برخی از این مواد می‌توانند بر متابولیسم شما و در نتیجه شاید بر وزن شما تأثیر بگذارند.

55000 ماده شیمیایی مختلف در پلاستیک یافت شده‌است

ضررات مواد پلاستیکی

مارتین واگنر، دانشیار دپارتمان زیست شناسی NTNU می‌گوید: «آزمایشات ما نشان می‌دهد که محصولات پلاستیکی معمولی حاوی ترکیبی از مواد هستند که می‌توانند عاملی مرتبط و دست کم گرفته شده افزایش وزن و چاقی باشند.

یک گروه تحقیقاتی، 34 محصول پلاستیکی مختلف را در آزمایشگاه بررسی کردند تا ببینند حاوی کدام مواد شیمیایی هستند. این موارد مورد بررسی، محصولات روزمره‌ای بودند که بسیاری از مردم از آنها استفاده می‌کنند، مانند ظروف ماست، بطری‌های نوشیدنی و اسفنج‌های آشپزخانه.

محققان بیش از 55000 مواد شیمیایی مختلف را در این محصولات پیدا کردند و 629 ماده را شناسایی کردند و متوجه شدند که 11 مورد از آن‌ها با متابولیسم ما تداخل دارند که به آنها مواد شیمیایی مختل کننده متابولیسم می‌گویند.

برای مدت طولانی، کارشناسان معتقد بودند که بیشتر مواد شیمیایی پلاستیکی، درون پلاستیک باقی می‌مانند. با این حال، تیم تحقیقاتی واگنر نشان داده‌است که تعداد زیادی از مواد شیمیایی درون پلاستیک می‌تواند وارد بدن شوند. تحقیقات قبلی همچنین نشان می‌دهد که برخی از پلاستیک‌ها حاوی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند که ممکن است بر رشد و باروری ما تأثیر بگذارد و اکنون به نظر می‌رسد که می‌توانند به افزایش وزن نیز کمک کنند.

پلاستیک به رشد سلول‌های چربی کمک می‌کند

مواد شیمیایی حاصل از یک سوم محصولات پلاستیکی مورد بررسی در این مطالعه، به رشد سلول‌های چربی در آزمایش‌های آزمایشگاهی کمک می‌کنند. مواد موجود در این محصولات پلاستیکی سلول‌های پیش ساز را مجددا برنامه ریزی می‌کنند تا تبدیل به سلول‌های چربی شوند تا بیشتر تکثیر ‌شوند و چربی بیشتری انباشته کنند.

در حالی که برخی از محصولات پلاستیکی به عنوان مواد مختل کننده متابولیسم شناخته‌شده‌ بودند و باعث افزاش چربی می‌شدند‌، برخی دیگر تاثیری در رشد سلول‌های چربی نداشتند. این بدان معناست که پلاستیک‌ها حاوی مواد شیمیایی ناشناخته‌ای هستند که در نحوه ذخیره چربی بدن ما اختلال ایجاد می‌کنند.

یوهانس ولکر، نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: «این بدان معناست که مواد شیمیایی پلاستیکی می‌توانند به اضافه وزن و چاقی کمک کنند.

مشکل عمده اجتماعی

اضافه وزن و چاقی در برخی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان نقش دارند و همچنین می‌توانند حساسیت بدن ما را به عفونت‌های مختلف، مانند اثرات COVID-19 افزایش دهند.

حدود دو میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند و این مشکل در حال افزایش است. تقریباً 650 میلیون نفر را می‌توان در دسته افراد چاق طبقه بندی کرد.

دلایل این روند به وضوح پیچیده است، اما مواد شیمیایی پلاستیکی ممکن است عاملی باشد که قبلاً در نظر گرفته نشده‌است. این مواد شیمیایی شامل فتالات‌ها و بیسفنول‌ها هستند، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که مواد بسیار بیشتری در پلاستیک وجود دارند که باعث ایجاد اثرات مشکل زا می‌شوند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.