با 5 دلیلی که چرا ژاپن جمعیتی رو به پیری سریع دارد آشنا شوید

در این مطلب شما را با دلایلی که ژاپن رو به سمت پیری سریع می‌کشاند، آشنا می‌کنیم. تقریباً 70 درصد از مردان و 60 درصد از زنان بین 18 تا 34 سال در ژاپن گزارش می‌کنند که در رابطه نیستند که باعث شده بعضی افراد این پدیده را «سندرم تجرد» ژاپنی بدانند. اگر جمعیت به رشد پیری خود ادامه دهد، انتظار می‌رود تا سال 2036، یک سوم مردم ژاپن سالمند باشند.

ژاپن و جمعیت رو به پیری

ژاپن کشوری پررونق است. ممکن است در مورد افرادی که در آپارتمان‌های بسیار کوچک زندگی می‌کنند و در مخزن‌های کپسولی در توکیو می‌خوابند، شنیده باشید و این ممکن است در شما این باور را به وجود بیاورد که ژاپن کشوری پر‌جمعیت و رو به رشد است اما ژاپن در حال حاضر جمعیتی به سرعت در حال کاهش و در حال پیر شدن دارد. به گفته Nippon.com، جمعیت ژاپن در حال حاضر برای نه سال متوالی است که در حال کم شدن است.

در اکتبر سال 2019، جمعیت این کشور حدود 126,167,000 نفر بوده که اکثریت افراد بین 15 تا 64 سال سن دارند. با این حال، افراد در محدوده سنی 65 سال و بالاتر هر سال در حال زیاد شدن هستند. در سال 2019، این بازه سنی تقریبا دو برابر شده است.

بچه‌های زیر 15 سال چطور؟ این گروه هم در حال کوچکتر شدن هستند. واضح است که مردم ژاپن در حال افزایش سن هستند و جوانترها بچه زیادی ندارند. در اینجا پنج عامل موثر در پیری سریع جمعیت کشور ژاپن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

دلایلی که ژاپن با پیری سریع جمعیت مواجه است:

1. کاهش نرخ تولد

نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن

محققان تخمین می‌زنند که تا سال 2036 اگر اوضاع پیری جمعیت به همین شکل باشد، یک سوم افرادی که در ژاپن زندگی می‌کنند، سالخورده خواهند بود. در سال 2019، وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که تعداد نوزادان متولد شده در ژاپن تقریباً 6 درصد در یک سال کم شده است. در سال 2019، 864000 نوزاد در این کشور به دنیا آمدند. این رقم ممکن است زیاد به نظر برسد اما در مقایسه با آمار مرگ و میر و پیری جمعیت چیزی نیست.

2. جوانان در رابطه عاشقانه نیستند

عوامل موثر در نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن چند دلیل دارد. یکی از دلایل این است که بسیاری از جوانان در سن آشنایی و ازدواج در کشور مجرد می‌مانند. به نظر می‌رسد جوانان ژاپنی در حال حاضر کار خود را به ازدواج ترجیح می‌دهند. طبق گزارش ژاپن تایمز، تقریباً 70 درصد از مردان و 60 درصد از زنان بین سنین 18 تا 34 سال در این کشور گزارش داده‌اند که با هم رابطه ندارند و به نظر نمی‌رسد که برنامه‌ای هم برای شروع آن داشته باشند.  به گفته کونیو کیتامورا، رئیس انجمن برنامه‌ریزی خانواده ژاپن (JFPA)، بحران جمعیتی به اندازه‌ای جدی است که ممکن است این کشور را به سمت انقراض ببرد.

3. نداشتن رابطه جنسی

نه تنها جوانان ژاپنی از تعهد در رابطه دوری می‌کنند بلکه بسیاری از آنها در واقع از رابطه جنسی هم اجتناب می‌کنند. برخی افراد این موضوع را “سندرم تجرد” می‌نامند. گزارشی در The Guardian.com بیان می‌کند که حدود 45 درصد از زنان ژاپنی 16 تا 24 ساله می‌گویند که «علاقه‌ای به تماس جنسی ندارند» و در کمال تعجب، بیش از 25 درصد از مردان هم‌سن و سال می‌گویند که همین احساس را دارند. کارشناسان می‌گویند برای اینکه تغییری در جمعیت صورت بگیرد و جمعیت شکوفا شود، تغییرات پایه‌ای و اساسی در نگرش افراد ضروری است.

4. ناامنی اقتصادی

شاید شنیدن این که بخش بزرگی از کل جامعه دیگر تمایلی به تولید مثل ندارند، پدیده‌ای عجیب به نظر برسد اما وقتی امنیت اقتصادی برخی از جوانان ژاپنی را در نظر بگیرید، سناریو کمی منطقی‌تر می‌شود.

بر اساس برخی منابع، محیط سختگیرانه و گاه تنبیهی شرکت‌های ژاپنی باعث می‌شود که زنان پس از ازدواج عملاً شغلی نداشته باشند و انتظار می‌رود که در خانه بمانند و بچه‌دار شوند. نکته دیگر این است که قیمت‌ها در ژاپن به قدری بالاست که بیشتر خانواده‌ها برای داشتن بچه‌، نیاز دارند والدین هر دو کار کنند. ژاپن همچنین بیست سال رکود اقتصادی را تجربه کرده است که می‌تواند احساس عدم امنیت اقتصادی در بعضی‌ از مردان به وجود بیاورد و این تفکر را در آن‌ها نهادینه کند که ممکن است نتوانند درآمد کافی برای حمایت از خانواده و بچه داشته باشند. این فشار آنقدر زیاد است که اکثرا حاضر به تحمل آن نیستند.

5. استانداردهای اجتماعی سختگیرانه

استاندارد های سخت‌گیرانه در ژاپن

«ازدواج گور زن است». این یک ضرب المثل قدیمی ژاپنی است و به نادیده گرفته شدن همسران ژاپنی توسط شوهرانشان اشاره دارد.

استانداردهای اجتماعی سختگیرانه در ژاپن باعث شده است که زنان در صورت ازدواج از کار دست بکشند. البته همیشه استثناهایی وجود دارد اما زنانی که برای داشتن مشاغل موفق تلاش کرده‌اند، در حال حاضر روی پاهای خود ایستاده‌اند و به سادگی حاضر نیستند برای ازدواج همه چیز را رها کنند و در خانه بمانند. در نتیجه گفته می‌شود که زنان به طور کلی از روابط عاشقانه اجتناب می‌کنند.

گزارش شده است که حدود 70 درصد از زنان ژاپنی پس از به دنیا آوردن اولین فرزند خود شغل خود را ترک می‌کنند. oniyome یک اصطلاح برای زن متاهلی است که خارج از خانه کار می‌کنند و به معنای “همسران شیطان” است.

بنابراین به راحتی می‌توان فهمید که چرا به گفته مؤسسه جمعیت و تأمین اجتماعی ژاپن، 90 درصد از زنان جوان در این کشور گزارش می‌دهند که مجرد ماندن را به ازدواج ترجیح می‌دهند.

وضعیت برابری کاری در این کشور به قدری وخیم است که مجمع جهانی اقتصاد بارها ژاپن را به عنوان یکی از بدترین کشورهای جهان برای برابری جنسیتی در محیط کار رتبه بندی کرده است.

راه حل پیری سریع در ژاپن:

در سال 2017، دولت اقامت دائم سریع را برای کارگران و افراد متخصص و ماهر در نظر گرفت و در سال 2018، قانون جدیدی تصویب کرد و تعداد ویزای کاری را بسیار بالا برد و فرصت زندگی دائم در ژاپن را برای این کارگران فراهم کرد. تا زمانی که ژاپنی‌ها زندگی مجردی را انتخاب کنند، به نظر می‌رسد که مهاجرت پاسخی برای حفظ جمعیت آینده این کشور باشد.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.